Po niedzieli do domków jednorodzinnych i blokowisk trafią formularze z Urzędu Miasta. Dokumentu nie można odłożyć na półkę, trzeba go wypełnić i odesłać.
Odpady od wszystkich mieszkańców będą własnością miasta i to magistrat ma zlecać ich wywóz. Taką usługę sfinansuje pieniędzmi pobranymi od mieszkańców w formie tzw. opłaty śmieciowej. Jej wysokość zależy od rodzaju budynku, liczby żyjących w nim osób i tego, czy lokatorzy segregują śmieci, czy też nie. Wiedzę o tym, jak danej rodzinie naliczyć opłatę, miasto ma czerpać z wypełnianych przez mieszkańców deklaracji.
– Po niedzieli zaczniemy wysyłkę druków deklaracji, które należy wypełnić i odesłać na wskazany adres – zapowiada Beata Krzyżanowska, rzecznik prezydenta. – Planujemy wysłanie około 20 tys. takich deklaracji, z czego 15 tys. otrzymają właściciele domków jednorodzinnych.
W deklaracji trzeba podać liczbę mieszkańców nieruchomości, wybrać metodę rozliczania i określić, czy śmieci będą segregowane. Ci, którzy mieszkają w blokach, nie muszą kłopotać się takimi formalnościami. Wszystko załatwi za nich administracja, czy też zarządca budynku. To właśnie tam, a nie do poszczególnych "Kowalskich” z kamienic i bloków trafi koperta z Urzędu Miasta. W przesyłce, oprócz druku deklaracji, będzie też szczegółowa informacja o nowym systemie odbioru odpadów.
Deklarację trzeba odesłać do końca maja. Ci, którzy tego nie zrobią, muszą liczyć się z naliczeniem opłat przez miasto. – Na podstawie stawek w porównywalnych nieruchomościach – dodaje Krzyżanowska.
W przyszłym tygodniu Ratusz ma również ogłosić przetarg na firmy, którym miasto powierzy odbiór i zagospodarowanie odpadów.