Uczniowie trzecich klas gimnazjów zasiądą dziś do egzaminu kończącego szkołę. Sprawdzian, drugi rok z rzędu, odbędzie się na nowych zasadach. Pytania, odpowiedzi i arkusze z egzaminu opublikujemy na naszym portalu.
1. Według autora tekstu odwagą wykazuje się człowiek, który
A przełamuje strach...
2. Która z wymienionych cech, według autora tekstu, może być często mylona z odwagą? Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
C ryzykanctwo
3. Podobieństwo między Ireną Sendlerową i Kingą Baranowską polega na tym, że
D podstawa obu kobiet...
4. Jaką funkcję spełnia dwukrotnie postawione w tekście pytanie: Czy to jest odwaga?
B Odpowiedzi 1 i 3 są poprawne, a 2 i 4 błędne
5. Tekst O ODWADZE jest przykładem
A. artykułu ponieważ - 3 zawiera wywód dotyczący kwestii społecznej, potwierdzający argumenty przykładami.
6. Rozstrzygnij, w którym z poniższych zdań wyrażenia "odwaga cywilna" użyto niezgodnie z jego definicją słownikową. Zaznacz F przy zdaniu fałszywym.
3 F – Zabrakło mu odwagi cywilnej żeby wejść do ogrodu, po którym biegał groźny pies.
7. jakie funkcje w zdaniu "Kmicic spojrzał... i dusza zatrzęsła się w nim z przerażenia" pełni wielokropek? Oceń, która odpowiedź jest fałszywa. Zaznacz F we właściwym miejscu.
2. F wskazuje na przerwanie wypowiedzi bohatera
8. Jaką funkcję pełnią porównania występującego w dwóch ostatnich akapitach tekstu? Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
B. zwiększają sugestywność opisu walki
9. Przeczytaj zdania w tabeli i rozstrzygnij, które są prawdziwe w odniesieniu do znanej Ci powieści historycznej Henryka Sienkiewicza.
D Zdania 1 i 4 zawierają prawdziwe informacje, a 2 i 3 fałszywe
10. Jaką funkcję w zdaniu "Pierwsze trójki cofnęły się, zmieszane, pod strasznym mężem" pełni podkreślony wyraz? Wybierz odpowiedź A albo B i jej uzasadnienie spośród 1-3.
A podmiotu ponieważ określa - 2 wykonawcę czynności
11. Dokończ poniższe zdanie - wybierz właściwą odpowiedź
A. Współrzędne złożone wynikowe
12. Dokończ poniższe zdanie – wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Postać mówiąca uważa, że wszystko, co człowiek myśli i czyni, jest
B. Ulotne
13. W którym przykładzie słowo fraszka znaczy to samo, co w utworze Jana Kochanowskiego O ŻYWOCIE LUDZKIM? Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
D. Post, milczenie – wszystko fraszka, / Straży przy mnie nie postawi. / Ale potwór nie igraszka. / Czart – nie Papkin go przystawi.
14. Spośród podanych niżej powiedzeń wybierz to, którego sens jest zgodny z przesłaniem fraszki O ŻYWOCIE LUDZKIM.
D. Wszystko głupstwo wobec przemijania.
15. Oceń, czy poniższe informacje dotyczące utworu O ŻYWOCIE LUDZKIM są prawdziwe. Wybierz T, jeśli informacja jest prawdziwa, lub N, jeśli jest fałszywa.
1 T
2 T
16. Oceń, czy poniższe informacje dotyczące wypowiedzi profesora Jerzego Bralczyka są prawdziwe. Wybierz T, jeśli informacja jest prawdziwa, lub N, jeśli jest fałszywa.
Wypowiedź zawiera informację o tym, że przymiotnik biały występujący w związkach frazeologicznych jest rozmaicie kojarzony w różnych kulturach - T
Aby wyjaśnić znaczenie związku frazeologicznego, w którym występuje nazwa koloru, należy odwołać się do historii języka - N
17. Dokończ poniższe zdanie – wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych. "Osobliwość, cenny okaz, unikat” to
A. biały kruk
18. Dokończ poniższe zdanie – wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych. Z wyjaśnienia zamieszczonego na stronie internetowej poradni językowej wynika, że zwrot "rzuciło mi się w uszy” jest
D. dopuszczalny w szczególnych sytuacjach językowych.
19. Dokończ poniższe zdanie – wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych. Profesor Mirosław Bańko dostrzegł w pytaniu internautki błąd wynikający z
A. niepoprawnej budowy zdania.
20. Wskaż właściwe uzupełnienie zdania podanego poniżej. Wpisz literę A, B albo C.
Sformułowanie podręcznikowy przykład niewłaściwego użycia…oznacza błąd, który jest _____.
C. typowy, często spotykany w wypowiedziach wielu osób
Egzamin gimnazjalny 2013: polski ARKUSZ
Dziś gimnazjalistów czeka sprawdzian humanistyczny, ale – tak, jak rok temu – podzielony na dwie części.
Od godz. 9. przez 60 minut będą rozwiązywali zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie. Potem przerwa. A o godz. 11 rozpocznie się 90-minutowy sprawdzian z języka polskiego.
Podobnie podzielony będzie środowy egzamin matematyczno-przyrodniczy. O godz. 9 uczniowie zasiądą do zadań z biologii, chemii, fizyki i geografii. Po godzinie pisania znowu przerwa, a od godz. 11 oddzielny 90-minutowy test z matematyki.
W czwartek egzamin z języków obcych. Ten po raz drugi będzie zaliczany do wyniku całego egzaminu. I podzielony na poziom podstawowy (rozpocznie się o godz. 9 i potrwa 60 minut) i rozszerzony (początek o godz. 11, potrwa również 60 minut).
Rok temu gimnazjaliści z naszego regionu najlepiej wypadli na egzaminie z języka polskiego, najgorzej na matematyce i rozszerzonym angielskim. Ich średni wynik był niemal identyczny, jak średnia krajowa.
Podobnie jak rok wcześniej najlepsze rezultaty w województwie osiągnęli uczniowie Gimnazjum im. świętego Stanisława Kostki w Lublinie (popularny "Biskupiak”).
Na egzaminie z języka polskiego zdobyli 87,4 proc. punktów, z historii i wiedzy o społeczeństwie – 87,9 proc., z matematyki – 87,1 proc., a z przedmiotów przyrodniczych – 78,9 proc.
Niewiele gorzej od nich wypadli uczniowie z I Społecznego Gimnazjum im. UE w Zamościu i Pallotyńskiego Gimnazjum im. S. Batorego w Lublinie.