W piątek po godz. 13 otwarto północną część obwodnicy Lublina. Kierowcy mogą pojechać odcinkiem od Kurowa do Piask.
Odcinek pomiędzy węzłami Lublin Sławinek i Lublin Rudnik połączył funkcjonujące już pozostałe fragmenty pozwalając skorzystać z całej trasy. Tym samym ruch tranzytowy może ominąć centrum Lublina.
Oddany dziś do użytku blisko 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej pomiędzy węzłami Lublin Sławinek i Lublin Rudnik będzie w przyszłości najbardziej obciążonym fragmentem obwodnicy. Stanowi bowiem wspólny przebieg trzech dróg ekspresowych: S12, 17 i 19 i z tego powodu zbudowano go w układzie docelowym z trzema pasami ruchu na każdej jezdni.
Skrajne węzły: Lublin Sławinek i Lublin Rudnik są największymi na obwodnicy Lublina. Znajdujący się pomiędzy nimi węzeł Lublin Czechów początkowo będzie wyłączony z użytkowania. Po ukończeniu przez Zarząd Dróg Wojewódzkich budowy łącznika z węzła do DW809 będzie można zjechać z węzła na północ. W przyszłym roku Miasto Lublin wspólnie z ZDW ukończy budowę ul. Poligonowej co umożliwi zjazd z węzła na południe do Lublina.
Odcinek Lublin Sławinek - Lublin Rudnik
Umowę na realizację odcinka pomiędzy węzłami Lublin Sławinek i Lublin Rudnik podpisano 6 grudnia 2011 roku. Wartość inwestycji wyniosła ok. 659,5 mln zł (przygotowanie projektu, odszkodowania za nieruchomości, budowa, nadzór). W ramach inwestycji zbudowano 9,6 km drogi ekspresowej, przebudowano wylot z Lublina na Lubartów w ciągu DK19 (3,2 km) oraz wykonano ponad 27 km dróg serwisowych dla obsługi ruchu lokalnego. Powstały dwa węzły drogowe oraz wiele obiektów inżynieryjnych
Budowa drogi ekspresowej S17 Kurów - Lublin - Piaski, największej tego rodzaju inwestycji na terenie województwa lubelskiego, współfinansowana jest ze przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość całej inwestycji to ok. 3,3 mld zł, z czego dofinansowanie unijne to ok. 2,2 mld zł. Umowę na realizację pierwszego z pięciu odcinków podpisano 12 listopada 2010 roku.
Czytaj też: Jak jechać S17 bez błądzenia, jakie pułapki czekają na kierowców