Miejskie autobusy zasilane panelami fotowoltaicznymi? Pracuje nad tym zespół z Politechniki Lubelskiej. Chodzi o innowacyjny projekt PV-BUS. Jego celem jest opracowanie układu fotowoltaicznego, który będzie przetwarzał energię słoneczną w energię elektryczną.
- Tak wytworzony prąd zasili np. kasowniki, wyświetlacze i klimatyzację, zmniejszając tym samym zużycie paliwa autobusu - tłumaczy dr inż. Marcin Szlachetka z Katedry Termodynamiki Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych PL.
Jego uczelnia współpracuje nad tym z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Lublinie. Panele fotowoltaiczne na dachu autobusu przyczyniają się do mniejszej emisji spalin i oszczędności w paliwie. Po Lublinie jeździ już kilka takich autobusów. Ale naukowcy wciąż doskonalą swój projekt.
Ostatnio zespół prowadził badania na terenie byłego lotniska wojskowego w Białej Podlaskiej. – Badany autobus marki mercedes conecto został wyposażony w mobilny system badawczy połączony z instalacją elektryczną pojazdu do pomiaru zużycia paliwa oraz emisji związków toksycznych w spalinach – opowiada Szlachetka. – Na autobusie zamontowaliśmy też moduły fotowoltaiczne polikrystaliczne oraz ogniwa typu CIGS do przetwarzania energii słonecznej w energię elektryczną – dodaje lubelski naukowiec.
Badania miały określić zużycie paliwa oraz pomiar emisji spalin pojazdu z obciążeniem elektrycznym znajdującym się w środku. Dlaczego akurat bialskie lotnisko?
– Badania były prowadzone właśnie w Białej Podlaskiej ze względu na konieczność osiągania określonych prędkości jazdy autobusu w różnym czasie, a następnie hamowania. To ma zapewnić powtarzalność i porównywalność wyników pomiaru zużycia paliwa w autobusach komunikacji zbiorowej w ruchu rzeczywistym – precyzuje wykładowca PL.
– Takie badania nie byłyby możliwe w ruchu miejskim, bo utrudniałyby ruch dla innych uczestników oraz stwarzały niebezpieczeństwo kolizji. A pas startowy na lotnisku jest idealnym miejscem do przeprowadzania tego typu testów ze względu na odpowiednią długość i brak innych uczestników – podkreśla Szlachetka.
W badaniach uczestniczyli też studenci Politechniki. Jak wynika z badań lubelskich naukowców, energia produkowana przez znajdujące się na dachu autobusu panele fotowoltaiczne może pokryć ok. 25 proc. jego zapotrzebowania na energię elektryczną. W efekcie autobus zużywa w ciągu roku ok. 5 proc. mniej paliwa. Ten pomysł testują już inne miasta, m.in. Warszawa.