Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Biznes

7 listopada 2017 r.
20:27

Eksperci w Lublinie o autach elektrycznych. Dlaczego omija nas rewolucja?

fot. Agnieszka Mazuś
fot. Agnieszka Mazuś

Dlaczego Polskę omija elektromobilna rewolucja? Jak zachęcić Polaków do samochodów elektrycznych? Na te i inne pytania próbowali odpowiedzieć uczestnicy panelu poświęconego elektromobilności podczas Europejskiego Tygodnia Innowacji w Lubelskim Centrum Konferencyjnym

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

– Mam kolegę, który ma Teslę. Jeździ, gdzie chce, ale poza Polską – takie stwierdzenie padło z ust jednego prelegentów już na początku dyskusji.

Temat braku gęstej sieci stacji ładowania wracał podczas ponadgodzinnej rozmowy wielokrotnie. To według zaproszonych gości jedna z głównych przyczyn tego, że Polskę omija elektromobilna rewolucja. Kolejna to zbyt wysoka cena aut elektrycznych i brak jakiegokolwiek wsparcia w tej kwestii ze strony polskiego rządu.

Dyskusję moderował Michał Wąsowski z Business Insider Polska.

Jedna stacja na cztery auta. W Holandii

– W całej Polsce jest 150 stacji ładowania. W Holandii na 120 tysięcy pojazdów elektrycznych jest takich stacji 30 tysięcy – wylicza Maciej Mazur z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. – To jedna bariera. Druga to cena. Taki samochód kosztuje średnio dwa razy tyle, co auto konwencjonalne. Jesteśmy jednym z trzech krajów europejskich, gdzie nic do tej pory nie zrobiono w obszarze elektromobilności. Ceny baterii spadają, za kilka lat będą one bardziej przystępne, ale do tego czasu potrzebujemy stymulatora w postaci jasno zdefiniowanego systemu wsparcia – przekonuje.

Przykładem może być tutaj Rumunia. – Tam dopłata do zakupu takiego auta to 10 tys. euro – mówi Mazur. – Ale jednocześnie obniżono podatek dla aut importowanych i w efekcie nowych elektrycznych pojazdów sprzedało się niewiele.

Drogi prąd

Kolejny problem to wysokie ceny energii elektrycznej. I realne obawy, że jeśli kierowcy masowo przesiądą się do aut elektrycznych, to może jej zabraknąć (szacuje się, że wówczas zapotrzebowanie na prąd może wzrosnąć nawet o 40 proc.).

– Prezes MZA Warszawa przyznał w rozmowie ze mną, że nie byłby w stanie przy obowiązujących cenach prądu zasilić nim całej swojej floty – mówi Jan Wielgus, członek zarządu Ursus SA.

Znany na całym świecie lubelski producent ciągników rolniczych sukcesywnie od lat stara się wprowadzać na rynek pojazdy elektryczne własnej produkcji. Po kilku polskich miastach jeżdżą już elektryczne autobusy Ursusa, a wiosną na targach w Hanowerze firma zaprezentowała samochód dostawczy ELVI. – Na jednym ładowaniu baterii może przejechać 200 km – podkreśla Wielgus.

– W przyszłym roku przybędzie w Lublinie ok. 30 elektrycznych autobusów i trolejbusów ładowanych pantografem – dodaje Wielgus. – W pojazdy Ursusa inwestują też inne miasta – Warszawa kupiła od nas 10 takich autobusów, a Zielona Góra w przyszłym roku weźmie 47.

Czekając na ustawę

Plan, by w 2015 r. po polskich drogach jeździł milion elektrycznych aut, jest już nierealny.
– Obecnie w Polsce jest ok. 2 tys. takich aut – mówi Mazur. – Niemcom podobnie ambitny plan też się nie uda – dodaje.

Konsultacje ustawy o elektromobilności już się zakończyły. Do projektu wpłynęły setki uwag. – Samochody elektryczne będą zwolnione z akcyzy i będą mogły poruszać się po buspasach, a ich parkowanie będzie bezpłatne – w ten sposób resort energii chce promować pojazdy elektryczne.

– Obecnie polskie firmy czekają jak zakończy się proces legislacyjny. Obecnie im się to nie opłaca, ustawa ma to zmienić, ale trzeba będzie na nią poczekać jeszcze kilka miesięcy – mówi Mazur.

Ustawa o elektromobilności

W wyniku konsultacji publicznych Ministerstwo Energii wprowadziło szereg zmian w projekcie ustawy o elektromobilności. Zmienia się wiele definicji, np. punkt ładowania musi zawierać miejsce postojowe. Zamiast zeroemisyjnych stref ruchu będą niskoemisyjne. Rozszerzono też definicję pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi o te, które nie są samochodami – np. rowery i motorowery, a tzw. carsharing uznawany będzie za rodzaj transportu publicznego. Wyznaczono również liczbę punktów ładowania dla gmin różnej wielkości (np. w gminie liczącej ponad milion mieszkańców, w której zarejestrowano co najmniej 600 tys. samochodów, do 2020 r. ma być co najmniej 1000 ogólnodostępnych punktów ładowania.

(Źródło: TVN24 BIS)

Krótkie życie baterii

Politechnika Lubelska wspólnie z PGE pracuje nad projektem stacji ładowania – urządzeń do transferu energii. Klient będzie miał możliwość wyboru mocy ładowania. Jeśli chce naładować baterie samochodu szybko, to będzie musiał zapłacić więcej – mówi dr inż. Dariusz Zieliński z PL.

– Obecnie żywotność baterii to 5 lat, a tytanowych 7 lat – mówi Maciej Mazur. – Niektóre firmy zastanawiają się nad ich regeneracją. Bo dziś to problem. Nie można takiej baterii ani wyrzucić, ani zniszczyć.

– Ciągle poszukujemy paneli bateryjnych, które byłyby mniejsze i lżejsze. Tak, by można było zamontować ich więcej i utrzymać zasięg 150–180 km na jednym ładowaniu przy jednoczesnym użyciu klimatyzacji czy ogrzewania – przyznaje Wielgus. – Mam nadzieję, że w przyszłości wrócimy też do technologii wodorowych. Zasięg tak zasilanego autobusu to 450 km. tylko skąd wziąć czysty wodór? W Niemczech pozyskuje się go z elektrowni wiatrowych. My ciągle szukamy w Polsce producenta wodoru.

Wyścig się rozpoczął

– Dyson Ltd, wynalazca odkurzacza, chce zainwestować 2,5 mld funtów w prace nad samochodem elektrycznym opartym na innych, niż stosowane obecnie, technologie. Pracować nad tym będzie 40 inżynierów – mówi Michał Wendeker z Ves sp. z o.o.

– VW chce na ten cel przeznaczyć 70 mld. euro do 2025 r., a Ford 4,5 mld. tylko w przyszłym roku – dodaje Maciej Mazur. – Nie ma dziś koncernu samochodowego, który by w swojej ofercie nie miał auta elektrycznego lub hybrydy typu plug in.

– BOSCH wydaje rocznie 300 mln i zatrudnia 800 osób – dodaje dr inż. Dariusz Zieliński z Politechniki Lubelskiej.

W Polsce nad opracowaniem silnika elektrycznego pracuje obecnie firma Cegielski z Poznania (ma być on wykorzystany w dostawczych ELVI produkowanych przez Ursusa).

– Dziś takie silniki musimy kupować w Niemczech lub Kanadzie – mówi Jan Wielgus. – Jest on bardzo ciężki i bardzo drogi. Podobnie ma się sprawa z bateriami. Ogniwa, które tu składamy, są produkowane w Korei, Chinach czy USA. Najlepsze są tytanowe, ale też najdroższe.

Silnik synchroniczny (silnik elektryczny prądu przemiennego) ma ambicje produkować Zakład Maszyn Elektrycznych EMIT SA. 

Car sharing

W ustawie o elektromobilności (patrz ramka) car sharing został uznany za transport publiczny. Takie auta mogą poruszać się buspasami czy korzystać z darmowych miejsc parkingowych. Jest więc spora szansa, że ten trend przyjmie się także u nas.

– Tym bardziej, że młode pokolenie jest znacznie mniej przywiązane do statusu własności – stwierdza Maciej Mazur. I podaje przykłady rozwiązań z innych państw. – W Paryżu działa wypożyczalna, w której jest 4 tys. samochodów elektrycznych. A od listopada blisko 200 takich aut oferuje wypożyczalnia we Wrocławiu. Minuta jazdy kosztuje 1 zł, a postoju 20 gr. To doskonałe narzędzie dla osób, które chcą pojechać po zakupy i nie martwić się o swój samochód – przekonuje.

Rewolucja przemysłowa 4.0 w Polsce

W czerwcu jedenaście firm zaangażowanych w projekt budowy innowacyjnego autobusu elektrycznego podpisało umowę konsorcyjną. Konstrukcja ma być wykonana w całości z komponentów produkowanych w Polsce. W jej opracowaniu uczestniczą specjaliści z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz innych instytucji naukowych.

Tworzące konsorcjum przedsiębiorstwa to, oprócz Ursus Bus SA. (inicjator projektu) i EMIT, holding Pol-Mot, łódzki Zakład Elektroniki Przemysłowej ENIKA, BMZ Poland (producent systemów baterii), Przemysłowy Instytut Motoryzacji, firma Kompozyty Sp. z o.o., SAV Studio Damian Talar, XDISC S.A., Innovative Trade and Product Strategies. Program E-bus jest jednym z ważniejszych elementów przyjętej przez resort Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju.

Drugi, niezależny program rozwoju elektromobilności, równolegle realizuje Solaris.

(Źródło: transport-publiczny.pl)

 

O innowacjach w Lublinie

Europejski Tydzień Innowacji w Lubelskim Centrum Konferencyjnym rozpoczął się w poniedziałek. O innowacjach w najbardziej przyszłościowych branżach będzie można posłuchać codziennie aż do piątku.
Każdy dzień poświęcony jest innemu tematowi. Wczoraj eksperci, naukowcy i praktycy mówili o branży biotechnologicznej, pojazdach elektrycznych i najnowszych trendach na rynku odnawialnych źródeł energii.

Dziś będzie o cyfryzacji (w biznesie, nauce, administracji publicznej i mediach), a w czwartek o nowych technologiach w medycynie (robotyka w kardiochirurgii, fotonika w diagnostyce). Piątek to dzień startupów. Poznamy zwycięzcę konkursu Young & Innovative na najlepszy startup lub pomysł na biznes. Giełda Startupów, na której zaprezentuje się finałowa jedenastka, rozpocznie się o godz. 11.45. Wstęp wolny. Trzeba się jednak wcześniej zarejestrować na http://etilubelskie.pl

Pozostałe informacje

Lubelskie rozwija swoje sojusze. Nadchodzi Samorządowy Kongres Trójmorza

Lubelskie rozwija swoje sojusze. Nadchodzi Samorządowy Kongres Trójmorza

Współpraca z krajami morza Bałtyckiego, Czarnego i Adriatyckiego pozwoli szybciej dogonić pozostałe kraje Europy Zachodniej – tak twierdzą w Urzędzie Marszałkowskim. Piąta już edycja kongresu w czasie którego spotkają się przedstawiciele kilkunastu państw w przyszłym tygodniu w Lublinie.

Mateusz Gola (w pozycji stojącej) to główna gala sobotniej gali

MMA. W sobotę w Kraśniku odbędzie się gala Thunderstrike Fight League 33

Będzie to wyjątkowa impreza, bo po raz pierwszy będzie transmitowana na antenie Polsatu

Ulica Torowa

Parkują przy wąskiej ulicy. Mieszkańcy mają problem z wyjazdem ze swoich posesji

Parkują samochody przy samej ulicy Torowej i utrudniają wyjazd z posesji. – Problem jest nagminny – skarżą się mieszkańcy i wnioskują o znaki zakazu.

Dlaczego kostka brukowa z czasem zmienia kolor? Sposoby na odświeżenie powierzchni!

Dlaczego kostka brukowa z czasem zmienia kolor? Sposoby na odświeżenie powierzchni!

Właściciele posesji często obserwują, jak ich pierwotnie piękna kostka brukowa z upływem lat traci swój blask. Nawet 70% powierzchni brukowych wymaga renowacji po 5-7 latach użytkowania! Proces degradacji postępuje stopniowo, początkowo niemal niezauważalnie, aby z czasem znacząco wpłynąć na estetykę całej posesji.

Biuro na poddaszu. Jak efektywnie wykorzystać nietypową przestrzeń?

Biuro na poddaszu. Jak efektywnie wykorzystać nietypową przestrzeń?

Poddasze to przestrzeń o ogromnym potencjale, często pozostająca w cieniu innych pomieszczeń domowych. Przekształcenie jej w profesjonalne miejsce pracy wymaga przemyślanego podejścia i znajomości kilku zasad aranżacji. Statystyki wskazują, że odpowiednio zaaranżowane poddasze może zwiększyć wartość nieruchomości nawet o 20%. Właściwe wykorzystanie każdego centymetra przestrzeni pod skosami pozwala stworzyć inspirujące miejsce do pracy.

Krwawe porachunki pseudokibiców. Sprawca śmiertelnego pobicia zatrzymany

Krwawe porachunki pseudokibiców. Sprawca śmiertelnego pobicia zatrzymany

28-letni mieszkaniec Łęcznej poszukiwany listem gończym za udział w bójce i pobiciu ze skutkiem śmiertelnym trafił wczoraj w ręce lubelskiej policji. To jeden z uczestników starcia pseudokibiców, do którego doszło w 2016 roku na jednej z dróg w powiecie radomskim.

Bartłomiej Bałaban najpewniej nie będzie musiał przystępować do konkursu, by zostać dyrektorem Muzeum Wsi Lubelsiej. Marszałek wystąpił do ministra o zgodę na jego powołanie na to stanowisko
Lublin

Bez konkursu w Muzeum Wsi Lubelskiej? Chcą tylko Bałabana

Urząd Marszałkowski przygotowuje się do ogłoszenia konkursów na dyrektorskie stanowiska w prowadzonych przez siebie muzeach. Nie dotyczy to Muzeum Wsi Lubelskiej, którym kieruje radny miejski klubu PiS, Bartłomiej Bałaban. Ten ma szansę utrzymania funkcji bez stawania przed komisją.

Łączna wartość projektów, jakie otrzymały dofinansowanie przekracza 53 mln zł, a sama wartość pomocy unijnej to prawie 36 mln zł

Ponad 53 miliony na badania i rozwój w Lubelskiem. Czekamy na "spektakularne efekty"

Województwo lubelskie inwestuje w rozwój nowoczesnych technologii. W środę marszałek podpisał umowy z czterema uczelniami i ośrodkami badawczymi, które otrzymają poważne środki na wyposażenie i aparaturę naukową. Pieniądze trafią do placówek w Lublinie i Puławach.

Za co kochamy kawały? Najlepszy humor na każdy dzień

Za co kochamy kawały? Najlepszy humor na każdy dzień

Współczesny świat nieustannie przeplata się z humorem, a dowcipy oraz kawały stały się jego naturalnym elementem. To właśnie one pozwalają nam nie tylko poprawić sobie nastrój, ale również dostarczają świetnej okazji do rozbawienia znajomych czy zacieśniania więzi z bliskimi.

Najlepsze czytelniczki w 2024 roku: Barbara Doroba (w środku), z lewej Elżbieta Kędracka, z prawej Elżbieta Jarosz

Biblioteki lubią tę kobietę. Przez rok przeczytała 240 książek

Barbara Doroba nie ma sobie równych. 89-latka ze Świdnika została najlepszą czytelniczką 2024 roku Miejsko-Powiatowej Biblioteki Publicznej w tym mieście.

Słodka loteria startuje w Stokrotce!

Słodka loteria startuje w Stokrotce!

W związku z nadchodzącym Dniem Kobiet w Stokrotce wystartowała nowa akcja promocyjna. Sieć zaprasza klientów do udziału w Słodkiej Loterii. W akcji do wygrania są atrakcyjne kupony z rabatami na wybrane produkty oraz Płatki, które w aplikacji Stokrotki można wymieniać na zniżki. Dzięki wymianie Płatków na specjalne oferty ceny dostępnych w sklepach artykułów można obniżyć nawet do 1 grosza. Najnowsza akcja potrwa w Stokrotce tylko do soboty, 8 marca.

Mieszkańcy! Piękne stroiki na cmentarz już tu są!

Mieszkańcy! Piękne stroiki na cmentarz już tu są!

Tradycja i nowoczesność w regionie lubelskim

Dlaczego warto zainteresować się rowerem na wymiar?

Dlaczego warto zainteresować się rowerem na wymiar?

Decyzja o wyborze roweru na wymiar to inwestycja w komfort, wydajność i indywidualne dopasowanie do potrzeb rowerzysty. Standardowe rowery produkowane seryjnie często nie uwzględniają unikalnych cech fizycznych czy preferencji użytkownika, co może wpływać na jakość jazdy. Rower na wymiar, zaprojektowany z myślą o konkretnym rowerzyście, eliminuje te ograniczenia, oferując szereg korzyści.

Pomysły na prezent dla małego dziecka: co podarować niemowlakowi?

Pomysły na prezent dla małego dziecka: co podarować niemowlakowi?

Szukasz pomysłu na prezent dla niemowlęcia? Jeśli chodzi o kwestię tego, jaki prezent dla nowo narodzonego lub kilkumiesięcznego dziecka sprawdzi się najlepiej, to rzeczywiście można mieć różne dylematy. Na rynku znajdziesz przeróżne produkty dla niemowląt, takie jak rozmaite zabawki, akcesoria przydatne na co dzień i przyjazne delikatnej skórze tekstylia. Nie trać jednak czasu na zbędne dylematy i skorzystaj z naszych podpowiedzi. Sprawdź, jakie są najlepsze pomysły na prezent dla niemowlęcia!

Fatalna pomyłka zwłok na pogrzebie. Sąd zgodził się ze śledczymi

Fatalna pomyłka zwłok na pogrzebie. Sąd zgodził się ze śledczymi

Sąd podzielił decyzję prokuratury o umorzeniu śledztwa. Sprawa dotyczy fatalnej pomyłki zwłok na pogrzebie jednej z ofiar wypadku w Chodlu w powiecie opolskim.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium