Urzędnicy sprawdzają, czy wszyscy przedsiębiorcy mają podpisane umowy dotyczące odbioru odpadów komunalnych. W związku z wejściem w życie zmian w systemie gospodarowania odpadami komunalnymi, od 1 lipca 2013 r. właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do posiadania umowy na świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów z uprawnionym podmiotem. Do niezamieszkałych nieruchomości zalicza się m.in. szkoły, urzędy, domy kultury, biblioteki, ośrodki zdrowia, zakłady produkcyjne, obiekty usługowe i handlowe, biura czy też sklepy.
– Mamy wygnały od mieszkańców i od radnych, że nie wszyscy się z tego obowiązku wywiązują, albo też mają za małej pojemności pojemniki – mówi Krzysztof Kołtyś, burmistrz Janowa Lubelskiego. – W związku z tym zostałem zobowiązany przez radę do przeprowadzenia kontroli umów.
Takie kontrole już trwają. – Urzędnicy sprawdzają, czy jest podpisana umowa, na ile pojemników i jaką ilość opadów – wyjaśnia burmistrz. I dodaje: W przypadku przedsiębiorców i umów na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych mieliśmy dwa modele. Albo uchwała rady miejskiej zmusić ich do płacenia za śmieci albo dać możliwość indywidualnego zgłoszenia i zawarcia umowy. Wybraliśmy ten drugi wariant. Stąd te kontrole.
Jeśli są przedsiębiorcy, którzy umów na odbieranie odpadów komunalnych jeszcze nie podpisali, powinni niezwłocznie to zrobić i kopię tego dokumentu przesłać lub dostarczyć osobiście do Urzędu Miejskiego w Janowie Lubelskim. Urzędnicy przypominają, że uchylanie się od obowiązku – brak umowy z odpowiednią firmą na wywóz śmieci, grozi mandat w wysokości 500 zł.