W sobotę Dęblin będzie stolicą polskiego lotnictwa. Nad wojskowym lotniskiem zagrzmią potężnymi silnikami bojowe F-16, Su-22 i migi 29. Nad głowami przelecą także zabytkowe RWD -5 czy Boeing Stearman. Międzynarodowe Pokazy Lotnicze Dęblin 2015 to główny punktu obchodów 90. rocznicy powstania „Szkoły Orląt”
Podpułkownik Jarosław Wojtyś niechętnie zdradza niespodzianki Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Dęblin 2015. - Na pewno będzie bardzo ciekawie. Jedną z atrakcji będzie przelot samolotów bojowych na niskiej wysokości i odejście na dopalaczu. Jestem pewny, że w promieniu pół kilometra zawyją wszystkie autoalarmy - mówi ppłk. Jarosław Wojtyś, rzecznik prasowy "Szkoły Orląt".
Moc atrakcji
Międzynarodowe Pokazy Lotnicze Dęblin 2015 to ukoronowaniem obchodów 90-lecia szkoły. Organizatorzy spodziewają się sporej rzeszy fanów lotnictwa. - Poza maszynami bojowymi zaprezentuje się Zespół Akrobacyjny "Biało-Czerwone Iskry" i Grupa Akrobacyjna "Żelazny". Pojawi się także spora grupa śmigłowców oraz szereg cywilnych statków powietrznych - wymienia ppłk. Jarosław Wojtyś.
Na płycie lotniska będzie stać potężny AWACS, czyli sytem dalekosiężnego dozoru radiolokacyjnego zainstalowany na Boeingu E-3 Sentry. Nie zabraknie też samolotów historycznych. Nad głowami widzów przelecą min. RWD-5 czy dwupłatowiec Boeing Stearman. Być może na dziedzińcu przed rektoratem szkoły będzie jeszcze stać replika polskiego myśliwca P-11c. Warto tu dodać, że dzień wcześniej wmurowano kamień węgielny pod pomnik, który stanie na dziedzińcu przed rektoratem replika P-11c w skali 1:1.
Poza pokazami dynamicznymi, na płycie lotniska będzie stać min. M-346 master, nowy samolot szkolny dla polskiej armii produkowany przez Alenia Aeromacchi. Już niedługo będzie podstawowym samolotem do szkolenia polskich pilotów wojskowych w Dęblinie. Zastąpi wciąż piękne, choć już leciwe samoloty TS-11 Iskra.
Zaczęło w Grudziądzu
Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych to jedna z najstarszych uczelni lotniczych świata. Jej historia zaczęła się w 1925 roku. W Grudziądzu powołano Oficerską Szkołę Lotnictwa. Dwa lata później uczelnia została przeniesiona do Dęblina.
W XX-leciu międzywojennym mury szkoły opuścili tak wybitni piloci jak Franciszek Żwirko i Jerzy Bajan. Wielkie umiejętności i niebywałą odwagę podczas XX Wojny Światowej pokazali Stanisław Skalski, Eugeniusz Horbaczewski, Jan Zumbach, Władysław Gnyś, Tadeusz Andersz i wielu, wielu innych.
Uczelnia reaktywowała działalność wiosną 1945 roku, jako Wojskowa Szkoła Pilotów. 1 stycznia 1968 roku Oficerska Szkoła Lotnicza otrzymała tytuł wyższej uczelni.
1 października 1994 roku została przekształcona w Wyższą Szkołę Oficerską Sił Powietrznych. Obecnie jest uczelnią wojskową i publiczną uczelnią zawodową. Prowadzi studia I i II stopnia na 4 kierunkach: lotnictwo i kosmonautyka, nawigacja, bezpieczeństwo narodowe, logistyka. Kształci pilotów, nawigatorów, mechaników, pracowników służb ruchu lotniczego. Łącznie studiuje tu prawie 1,9 tysiąca osób, w tym podchorążowie na kierunkach wojskowych i osoby cywilne.
Będąc w Dęblinie nie wolno pominąć żelaznego punktu: wizyty w Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie. Tam historii szkoły oraz polskiego lotnictwa wojskowego można niemal dotknąć.
Jak sobota, to pokazy
A teraz kilka informacji praktycznych. Bilety są w cenie 10 (ulgowe) i 20 zł (zwykłe). Ulgowe może kupić młodzież do 17 roku życia. Przy zakupie biletu trzeba pokazać ważną legitymację. Te bilety przysługują także emerytom i rencistom (zakup biletu również tylko z ważną legitymacją).
Wstęp bezpłatny przysługuje dzieciom do lat 6, kombatantom wojennym (z legitymacją), umundurowanym żołnierzom służby czynnej i poszkodowanym weteranom zagranicznych misji WP (po okazaniu legitymacji), osobom z orzeczonym znacznym stopniem niepełnosprawności i ich opiekunom (dawna I grupa inwalidzka) – po okazaniu legitymacji.
Osoby, którzy wybiorą się do Dęblina samochodem, powinny przewidzieć możliwość wystąpienia niewielkich utrudnień w ruchu w okolicach miasta. Trzeba nieco wcześniej wyjechać. W Dęblinie w pobliżu tras wyjazdowych zorganizowane zostaną parkingi, na których należy zostawić pojazd. Między parkingami a lotniskiem będą kursowały specjalne autobusy. Kierowcy muszą położyć za przednią szybą białą kartkę papieru formatu A4. Pozwoli to na sprawną koordynację ruchu w mieście, a także ułatwi parkowanie.
Te samoloty zobaczymy w powietrzu
Wojskowe statki powietrzne: Su-22, Mig-29, F-16, C-295M, Mi-17, W-3, TS-11, PZL-130, SW-4, M-28, Mi-24, W-3
Cywilne statki powietrzne: Boeing Stearman, Jak-18, RWD-5, CH-7 (śmigłowiec), Husky, wiatrakowiec Xenon, AT-3, Piper J-3, Tiger Moth, Piper Cub, XA – 41, Seneca, motoparalotnie
Te samoloty zobaczymy na Płycie Lotniska:
Wojskowe statki powietrzne: Su-22, Mig-29, F-16, C-295M, Mi-17, W-3, TS-11, PZL-130, SW-4, M-28, Mi-24, W-3, Embraer ERJ-135 (Belgia), E-3 SENTRY AWACS, M-346 (Włochy)
Cywilne statki powietrzne: TS-8 BIES, Pipper PA-38, TS-11 Iskra
PLAN POKAZÓW
10-10.10: paramotolotnie
10.11-10.17: Xenon
10.18-10.23: CH-7
10.24-10.29: Jak-18
10.39-10.45: M-20, Seneca
10.46-10.51: G2
10.58-11.04: Piper Cub
11.05-11.10: Tiger Moth
11.10-11.19: XA-41
11.20-11.25: Husky
11.26-11.31: Boeing Stearman
11.32-11.37: AT-3
11.38-11.43: RWD-5
12-13.10: przeloty
13.10-13.25: Mi-24
13.25-13.40: M-346
13.40-13.55: Mig-29
13.55-14.20: TS-11 Zespół Akrobatyczny "Biało-Czerwone Iskry"
14.20-14.30: PZL-130 TC-II GC
14.30-14.45: XA-41
15.00-15.20: Grupy Akrobatycznej "ŻELAZNY", dwa Zliny 50LS, Extra 300LC, szybowiec FOX
15.20-15.40: pokaz ratownictwa lotniczego na śmigłowcu W-3
15.40-16: SW-4
16-16.25: dwa samoloty Su-22
16.25-16.55: pokaz w wykonaniu 6 samolotów PZL-130 Z.A. "Orlik"
16.55-17.15: pokaz w wykonaniu trzech W-3
17.15-17.24: pokaz płatowca
17.24-17.51: pokaz wielowirnikowców
17.51-18: UAV FlyEye