Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.
Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)
strona 1 / 5
AUKSO ORKIESTRA KAMERALNA MIASTA TYCHY
W lutym 1998 roku powstał jeden z najciekawszych europejskich zespołów kameralnych. Grupa absolwentów Akademii Muzycznej w Katowicach wspólnie z Markiem Mosiem, wybitnym skrzypkiem, dyrygentem i kameralistą, powołała do życia orkiestrę, która miała być dla nich czymś więcej niż miejscem pracy - raczej obszarem artystycznych poszukiwań i twórczego rozwoju, wspólnego kreowania sztuki najwyższej wartości.
Tak narodziło się AUKSO - z greckiego: wzrastanie. Nazwa, jaką wybrał zespół, nie jest przypadkowa; będąc wyrazem aspiracji tworzących go muzyków, wyznacza jednocześnie kierunek ich zawodowej drogi. Mówi o potrzebie doskonalenia i konsekwencji, o podejmowaniu wyzwań i otwarciu. Młodzi muzycy, których zainteresowania wykraczają daleko poza ramy repertuaru klasycznego, szczególną uwagę poświęcają muzyce polskiej, chętnie i z powodzeniem sięgając po dzieła współczesne. Prawykonania swoich utworów powierzali dotąd zespołowi m.in.: Zbigniew Bujarski, Cezary Duchnowski, Wojciech Kilar, Aleksander Lasoń, Piotr Moss i Grażyna Pstrokońska-Nawratil.
AUKSO koncertuje w kraju i za granicą, a w historię własną orkiestry wpisana jest jej współpraca z artystami tej miary, co Krzysztof Penderecki, Jerzy Maksymiuk, Marc Minkowski, Piotr Anderszewski, Andrzej Bauer, Kaja Danczowska, Władysław Kłosiewicz, Janusz Olejniczak czy Olga Pasiecznik. Są występy na festiwalach (m.in. na Festiwalu Wielkanocnym Ludwiga van Beethovena, Wratislavia Cantans, Warszawskiej Jesieni), są płyty z polską muzyką współczesną: zespół nagrywał m.in. utwory Grażyny Bacewicz, Henryka Mikołaja Góreckiego, Witolda Lutosławskiego, Wojciecha Kilara, Krzysztofa Pendereckiego, Zbigniewa Preisnera i Pawła Mykietyna. I jest strefa pogranicza: łączenia klasyki z jazzem, rockiem, szukania wspólnego dla nich mianownika lub odwrotnie: zabawy przeciwieństwami i zderzania odrębnych muzycznych języków. AUKSO koncertowało i nagrywało m.in. z Leszkiem Możdżerem, Tomaszem Stańko, Urszulą Dudziak, Michałem Urbaniakiem, Anną Marią Jopek, Marcinem Wyrostkiem, Motion Trio, Voo Voo, Zakopower, Vołosi, Kroke.
Jest wreszcie własny festiwal: od 2000 roku na Suwalszczyźnie odbywa się rokrocznie „Letnia Filharmonia AUKSO”, której orkiestra jest gospodarzem. W wyjątkowej atmosferze jednego z najpiękniejszych zakątków Polski organizowane są koncerty, warsztaty i kursy mistrzowskie, przyciągające sympatyków, melomanów i artystów z całego kraju.
AUKSO jest laureatem Nagrody Akademii Fonograficznej „Fryderyk 2011”. W kategorii „Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej” uhonorowano nią album „Wydanie Narodowe Chopina”, zrealizowany wspólnie z Januszem Olejniczakiem oraz Fryderyki 2015 w kategorii „Album Roku Muzyka Symfoniczna i Koncertująca” za album „Kilar /Aukso /Moś”.
W roku 2011 orkiestra otrzymała również prestiżową nagrodę „Marka Śląskie”, będącą podziękowaniem za znaczący wkład w rozwój województwa śląskiego.
AUKSO w z r a s t a. Sezon po sezonie poszerzając repertuar, powracając w miejsca dobrze znane i przyjmując nowe zaproszenia. Cieszy się coraz większym kręgiem wiernej publiczności i entuzjastów proponowanej przezeń sztuki. Jest jedną z najznakomitszych polskich orkiestr – wszechstronnym zespołem, który od początku się wyróżniał i mądrze pielęgnując własną indywidualność, w wyraźny sposób zaznacza swoją obecność w życiu kulturalnym Europy.
AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy
I SKRZYPCE
Marta Huget - Skiba / koncertmistrz
Mateusz Moś
Anna Drabicka
Marcin Sidor
Joanna Zagajewska
Mirosław Nowosad
Magdalena Zima
II SKRZYPCE
Bartłomiej Bunio
Przemysław Duda
Piotr Steczek
Kinga Rębisz –Duda
Władysław Kołodziejczyk
ALTÓWKI
Marta Werner
Ewa Sidor
Jarosław Samson
Anna Grzybała
WIOLONCZELE
Joanna Urbańska - Mikszta
Michał Bańczyk
Aleksandra Steczek
Krzysztof Krawczyk
KONTRABASY
Barbara Oruba
Dominik Polak
PERKUSJA
Bartłomiej Merta
MAREK MOŚ
Dyrygent, dyrektor Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy AUKSO od czasu jej powstania. Dyrektor artystyczny festiwalu Letnia Filharmonia Aukso na Suwalszczyźnie. Wybitny polski skrzypek i kameralista. Kształcił się w PSM I i II st. Bytomiu i w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Jego pedagogami byli Kazimierz Dębicki i Andrzej Grabiec. Założyciel i wieloletni primarius Kwartetu Śląskiego – zespołu, który w krótkim czasie stał się jednym z najwybitniejszych kwartetów smyczkowych w Europie. Z Kwartetem występował na najbardziej prestiżowych festiwalach i najznakomitszych estradach świata, m.in. w Konzerthaus w Wiedniu, Concertgebouw i Ijsbreker w Amsterdamie, Vredenburg w Utrechcie, Schauspielhaus w Berlinie, Tivoli w Kopenhadze, Tonhalle w Dűsseldorfie, de Singel w Antwerpii, Merkin Hall w Nowym Jorku i Jordan Hall w Bostonie. Z Kwartetem Śląskim artysta dokonał ok. 30 prawykonań utworów polskich i obcych, z czego część jest dedykowana zespołowi. Artysta ma w swoim dorobku wiele nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji, a także firm fonograficznych (CD Accord, Olimpia, Patridge, Thesis, Wergo). Płyty, w nagraniu których uczestniczy Marek Moś, zdobywają liczne wyróżnienia i nagrody.
Monograficzna płyta z utworami H.M. Góreckiego zdobyła Nagrodę Polskiego Przemysłu Fonograficznego Fryderyk’95. Dwa lata później wyróżnienie Płyta Roku magazynu Studio za rok 1997 zdobyła ostatnia płyta zespołu z nagraniami kwartetów Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego. Marek Moś jest również laureatem wielu nagród m.in.: Konkursu Muzyki Współczesnej w Krakowie (1979), Międzynarodowej Trybuny UNESCO w Paryżu (1984, 1988), Związku Kompozytorów Polskich (1994, 2005), Nagrody Ministra Kultury Gloria Artis (srebrna – 2005), Nagrody Marszałka Województwa Śląskiego (2005), Honorowego Obywatela Miasta Tychy (2009). Aktywności koncertowej i nagraniowej Marka Mosia towarzyszy praca dydaktyczna w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
ANDRZEJ BAUER
Zdobywca pierwszej nagrody na Międzynarodowym Konkursie ARD w Monachium oraz laureat Międzynarodowego Konkursu Praska Wiosna i nagrody Parlamentu Europy i Rady Europejskiej. Urodził się w Łodzi. Tu ukończył studia pod kierunkiem Kazimierza Michalika, a uzupełniał je pracując m.in. z André Navarrą, Milošem Sadlo oraz Danielem Szafranem podczas licznych kursów mistrzowskich. Odbył dwuletnie studia w Londynie, w klasie Williama Pleetha jako stypendysta Witolda Lutosławskiego.
W ciągu ostatnich lat Andrzej Bauer wystąpił z recitalami m.in. w Amsterdamie, Paryżu, Wiedniu, Hamburgu, Monachium, a także z orkiestrami symfonicznymi m.in. z Filharmonikami Monachijskimi, Orkiestrą RAI w Neapolu, Orkiestrą Filharmoniczną w Strasburgu, Orkiestrą Radia w Stuttgarcie oraz Orkiestrą Radiową w Berlinie. Koncertował jako solista z większością polskich orkiestr symfonicznych i kameralnych, a zespoły takie jak Filharmonia Narodowa i Sinfonia Varsovia zapraszały go jako solistę podczas swoich europejskich tras koncertowych.
Andrzej Bauer nagrywał dla wielu polskich i zagranicznych rozgłośni radiowych i stacji telewizyjnych. Brał udział w międzynarodowych festiwalach, występując w większości krajów Europy, a także w Stanach Zjednoczonych i Japonii. Płyta artysty zawierająca m.in. utwory Schuberta, Brahmsa i Schumanna (Koch/Schwann) została wyróżniona kwartalną Nagrodą Niemieckiej Krytyki Płytowej. W kolejnych nagraniach CD wiolonczelista utrwalił utwory Szostakowicza, Prokofiewa, Strawińskiego, Messiaena, Panufnika, a także Koncert wiolonczelowy Witolda Lutosławskiego. W 2000 roku ukazał się – pierwszy w historii polskiej dyskografii – dwupłytowy album z kompletem suit wiolonczelowych J. S. Bacha, zarejestrowanych przez wiolonczelistę dla firmy CD Accord, za który artysta otrzymał nagrodę Polskiej Akademii Fonograficznej – Fryderyk 2000.
Artysta wykonuje obszerny repertuar zawierający wiele dzieł muzyki nowej i najnowszej, w tym utwory specjalnie dla niego skomponowane. W roku 2002, podczas 44. Międzynarodowego Festiwalu „Warszawska Jesień” wystąpił z recitalem prawykonań utworów na wiolonczelę solo i media elektroniczne powstałych z jego inspiracji. Zapoczątkowany wówczas projekt Cellotronicum jest przez artystę kontynuowany, owocuje nagraniami i kolejnymi prawykonaniami, które prezentowane są w ważnych centrach muzyki współczesnej w Europie. Kolejna edycja Cellotronicum, prezentowana podczas Warszawskiej Jesieni, została uhonorowana nagrodą Orfeusz 2006.
Andrzej Bauer jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, gdzie prowadzi klasy wiolonczeli. Jest również założycielem i opiekunem artystycznym Warszawskiej Grupy Cellonet.
Coraz więcej czasu poświęca kompozycji i improwizowaniu muzyki.
MACIEJ FRĄCKIEWICZ
Maciej Frąckiewicz jest zwycięzcą jednego z najbardziej prestiżowych konkursów akordeonowych na świecie – XX Międzynarodowego Konkursu „Arrasate Hiria” w Hiszpanii (2012). W 2013 roku otrzymał PASZPORT POLITYKI „za bardzo dojrzałe i wyraziste interpretacje muzyki współczesnej, i nie tylko. Za odwagę, ryzyko i konsekwencję. Za budowanie repertuaru. Za koncertowe kreacje, pobudzanie naszej wyobraźni i siłę przekonywania.”
Ponadto jest laureatem prestiżowych międzynarodowych konkursów akordeonowych w Polsce, Niemczech, Słowacji, Włoszech i Hiszpanii. Spośród jego sukcesów konkursowych wymienić można takie nagrody jak: II nagroda na XLII Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Klingenthal (Niemcy) (2008); Nagroda Główna w VIII Konkursie Muzyki XX i XXI wieku dla młodych wykonawców w Radziejowicach (2009); I nagroda oraz dwie nagrody pozaregulaminowe na III Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. M. Spisaka w Dąbrowie Górniczej (2009); I nagroda na XIII Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym „Carlo Civardi” w Val Tidone (Włochy) (2010); Nagroda specjalna na XIV Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie (2010); I nagroda na III Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym im. A. Krzanowskiego w Czechowicach – Dziedzicach (2010); Nagroda Główna na Międzynarodowym Konkursie Multiinstrumentalnym GWK w Münster (Niemcy) 2015; W 2008 roku był jednym z 7 finalistów Krajowych Eliminacji do Konkursu Eurowizji dla młodych muzyków.
W 2010 roku reprezentował Polskie Radio na Międzynarodowym Forum Młodych Wykonawców organizowanym przez Europejską Unię Radiową (EBU) – „New Talent”.
Studiował na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie (u Klaudiusza Barana), HFM w Detmold (u Grzegorza Stopy), ESMUC w Barcelonie (u Inaki’ego Alberdi’ego), FUdK w Essen (u Mie Miki) i uczestniczył w kursach mistrzowskich u Paolo Pandolfo i Krystiana Bezeidenhouta, w MUK w Wiedniu (u Teodoro Anzellotti), w Landesakademie Ottweiler (u Stefan’a Hussong’a i Geir’a Draugsvoll’a) oraz w Mozarteum w Salzburgu (u Julius’a Berger’a).
Ważną częścią jego działalności artystycznej jest ścisła współpraca z kompozytorami, takimi jak m.in.: Krzysztof Penderecki (którego utwór na akordeon prawykonał i przygotował do druku w SCHOTT), Zygmunt Krauze, Dariusz Przybylski, Wojciech Blecharz, Jagoda Szmytka, Piotr Tabakiernik; prawykonał ponad 80 utworów, z czego większość jemu jest dedykowana.
W 2012 roku został laureatem nagrody DAAD dla najlepszego zagranicznego studenta w HFM Detmold. Otrzymał szereg stypendiów, w tym prestiżowe stypendium Ministra Kultury „Młoda Polska” na nagranie płyty ze współczesną muzyką polską (w duecie z Magdaleną Bojanowicz). Płyta wydana przez Sarton była nominowana do Fryderyka w dwóch kategoriach: Album Roku – Muzyka Współczesna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. W roku 2014 ukazała się jego debiutancka płyta solowa (DUX) zawierająca utwory Bacha, Gubaiduliny, Francka, Tuchowskiego oraz premierowe nagranie Sinfonietty na akordeon Krzysztofa Pendereckiego, która została nominowana do Fryderyka 2015 w kategorii Recital Solowy.
W czerwcu 2012 r. wystąpił z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej jako pierwszy w historii instrumentalista wykonujący partie solowe na akordeonie (koncert dyplomowy UMFC). Występował również z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych (m.in. NOSPR) pod batutą m.in. Łukasza Borowicza, Jose Maria Florencio, Jacka Kaspszyka, Michała Klauzy, Marka Mosia, Renato Rivolty, Rubena Silvy, Lukasa Visa czy Young Chill Lee. Regularnie występuje na festiwalach w Polsce i za granicą (m.in. Warszawska Jesień, Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie, Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Festiwal Muzyczny w Łańcucie, La Folle Journee, Neue Horizonten w Hanowerze, Dwa dni i dwie noce nowej muzyki w Odessie, Kontrasty we Lwowie, Farinelli Festival w Andrii (Włochy), Musique au Leman w Thonon Les Bains (Francja), Latvian New Music Days w Rydze (Łotwa) Folefest w Lizbonie (Portugalia). Ostatnio występował między innymi z recitalami podczas Daegu International Contemporary Music Festival (Korea), Moskiewskiej Jesieni (Rosja), Niedersächsiche Musiktage (Niemcy) czy Cleveland Classics (USA). Oprócz regularnych występów w Europie, odbywa międzynarodowe tournée, m.in. po Azji i USA (również w projektach kameralnych, m.in. z gitarzystą Łukaszem Kuropaczewskim czy wiolonczelistką Magdaleną Bojanowicz jako TWOgether Duo). Podczas trasy koncertowej w Chinach w 2016 roku wystąpił z recitalami w takich salach koncertowych jak: Qintai Concert Hall in Wuhan, Changsha Concert Hall, Forbidden City Concert Hall in Beijing, Beijing Children’s Palace, Harbin Grand Theatre oraz Harbin Music Hall.
Jest zapraszany jako juror podczas konkursów akordeonowych: w Castelfidardo we Włoszech, w Lizbonie w Portugalii oraz w Harbin w Chinach.
RAFAŁ RYTERSKI
Kompozytor, twórca projektów multimedialnych (instalacje, sound design), organizator życia muzycznego. Urodzony w 1992 roku w Gdyni. Synteza różnych stylistyk, z których czerpie, jest cechą charakterystyczną jego twórczości. Wyróżnia trzy główne tendencje estetyczne w swojej muzyce: glitch, noise oraz spektralizm. Pomimo, iż nie stroni od muzyki akustycznej, jest zwolennikiem używania mediów elektronicznych oraz cyfrowych w swojej twórczości, co daje mu możliwość poszukiwania nowych tożsamości dla instrumentów akustycznych.
Ryterski jest absolwentem kierunku kompozycja ze specjalnością multimedialną na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie (2017), w klasie prof. Krzysztofa Baculewskiego. Od roku 2017 jest również studentem The Royal Academy of Music w Aarhus w klasie kompozycji Simona Steena-Andersena oraz Nielsa Rønsholdta. Swoje wykształcenie poszerza również o różne kursy (program Next Generation w ramach Donaueschinger Musiktage 2016, 2017, Letnie Kursy Muzyki Nowej w Darmstadt, 2017). Sam także bywa wykładowcą, uczestnicząc w różnego rodzaju sympozjach oraz w różnego rodzaju projektach jako specjalista w zakresie kompozycji, sztuki dźwięku oraz technologii. Aktualnie pracuje jako kompozytor oraz specjalista w zakresie psychoakustyki przy aplikacji komercyjnej Nightly, której zadaniem jest monitorowanie oraz wspomaganie snu za pomocą dźwięku oraz obrazu.
Jego muzyka wykonywana jest w ramach wielu wydarzeń muzycznych, na przykład: festiwal Rewolucja Cyfrowa Muzyki (Warszawa 2015), 6. Dni Muzyki Nowej (Gdańsk 2016), Festival Licences (Paryż 2015), Warszawska Jesień (Warszawa 2016 oraz 2017), Elementi (Kraków 2017). Sam również organizuje duże imprezy muzyczne, jak na przykład koncert Atlas/Łąka (we współpracy z Akademickim Chórem Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015) czy też przedstawienia operowego Anonymous (którego również jest twórcą, Warszawa 2017).