![]() |
Brawo. Tak trzymać.
|
![]() |
- Ta mogiła zapadła się jakiś czas temu, ale nic z nią nie robiłem, bo żyje rodzina tego duchownego - tłumaczy wówczas ks. Józef Tucki, proboszcz parafii w Dubie. Maria Tucka- przewodnicząca związku Ukraińców w Polsce kandydat z listy PO...
|
![]() |
[media]http://www.youtube.com/watch?v=qF0D4MHHA2s[/media]
|
![]() |
[media]http://www.youtube.com/watch?v=oju6OQmmeaM[/media]
|
![]() |
[media]http://www.youtube.com/watch?v=msSeHAur6Nc&feature=player_embedded[/media]
|
![]() |
Co Polacy o Białorusinach i Białorusi wiedzą, a co wiedzieć powinni?
"Gość Niedzielny", którego odkryłem około roku temu wydaje się być jednym z naibardziej interesujących tygodników katolickich w Polsce; otwartym, ciekawym i niebojącym się świata, problemów społecznych z jakimi boryka się współczesny świat, słowem czasopismem, które nie lęka się dialogu z postmodernistycznym światem, nie demonizuje i nie egzorcyzmuje go. I w zasadzie moja opinia nie zmieniła się. Rozczarował mnie natomiast nieco pewien artykuł z numeru 35 z dnia 30 sierpnia 2009 r. Barbary Gruszki - Zych pod tytułem "Madonna, korona i łzy" poświęcony niedawnej - bo z 22 sierpnia - uroczystości koronacji obrazu Matki Bożej Brasławskiej, a w nim przede wszystkim taki oto passus: "Na Białorusi przeważają wyznawcy prawosławia. Wyjątek w statystykach stanowi parafia w Brasławiu. - 70 procent mieszkańców to katolicy, większość z nich ma polskie korzenie (...)" I niby wszystko jest w porządku, wielce możliwe, że większość owych 70 % stanowią osoby mające polskie korzenie. Swoją drogą warto postawić pytanie czy ktoś przeprowadził jakieś wiarygodne badania w tej materii? Inna rzecz czy takie badania prowadzić warto? Problem tkwi w czym innym. W Polsce funkcjonuje głęboko zakorzeniony stereotyp, że niemal każdy katolik na Białorusi ma polskie korzenie. Zabawnie o tego typu podejściu napisała jedna z moich ulubionych blogerek emieryka w poście "Wesołe (i nie zanadto wesołe) historie" z dnia 26 sierpnia 2009 r.:
"Na dniach dzwoniłam do Grodna, żeby porozmawiać z kierownikiem pewnej katolickiej organizacji. Zadaję mu pytania po białorusku i uprzejmie słucham odpowiedzi po polsku. Dzięki Bogu, rozumiemy się całkiem dobrze. Po dziesięciu minutach takiej dwujęzycznej rozmowy mój rozmówca nieoczekiwanie mówi (naturalnie po polsku):
- A teraz przejdźmy do rozmowy o Pani polskich korzeniach..."
Kiedyś o problemie nieznajomości ze strony polskich urzędników konsularnych języka białoruskiego pisał johncupala. Nie potrafię doprawdy pojąć jak można wysyłać do pracy na Białorusi osoby nie znające języka białoruskiego - aż się boję pomyśleć czy znające historię, kulturę i mające wyobrażenie o współczesnych problemach politycznych. Teraz jeszcze pojawia się problem osób mających nieszczęsne poczucie misji "przywracania polskości" Białorusinów katolików. Wielu Polaków wciąż niestety nie wie, że zbitka Polak - katolik, Białorusin - prawosławny nie ma nie tylko zastosowania do Białorusi, ale też nie musi mieć zastosowania do białostocczyzny. Całkiem niedawno w białoruskim czasopismie poświęconym sprawom społeczno - kulturalnym "Czasopis" wydawanym w Białymstoku pojawił się artykuł Krzysztofa Gosa, w języku białoruskim, o nabożeństwach katolickich odprawianych w małym białym barokowym kościółku z XVII wieku przy białostockiej katedrze. Co prawda autor przyznaje, że większość uczestniczących w nabożeństwie stanowili prawosławni Białorusini, to jednak ma nadzieję, że grono białoruskich katolików z mszy na mszę będzie się zwiększać.
Warto jednak pamiętać o tym, że na białostocczyźnie czy na Białorusi katolicy nie muszą być Polakami. Na ziemiach Wielkiego Księstwa Litewskiego wielu etnicznych prawosławnych Rusinów lub Litwinów po 1596 roku przyjmowało Unię Brzeską. Unia na ziemiach zaboru rosyjskiego została zlikwidowana w 1839 roku, wielu unitów było wówczas siłą nawracanych na prawosławie. Po wydaniu jednak ukazau tolerancyjnego w 1905 r. przez cara potomkowie unitów nie mogąc powrócić do Unii, która przecież nie została odnowiona, przechodziło na katolicyzm (dotyczy to także Podlasia południowego ). Stąd też dziwić nie mogą białoruskojęzyczni katolicy w okolicach Sokółki czy Korycina (około 40 km na północny wschód i na północ od Białegostoku). Nawet jeśli ci uważają się za Polaków, to warto pamiętać o tym, że ich korzenie tkwią w etnosach białoruskich lub też litewskich.
Pamiętam, że mając 12 lat znalazłem się pod koniec lat 80-tych na Białorusi w okolicach Głębokiego i Postaw, odwiedziliśmy wówczas pewną kuzynkę w Mosarzu. Mieszkała samotnie w urokliwym drewnianym domku nieopodal mosarskiego kościoła. To co najbardziej utkwiło mi w pamięci, to to, że rozmawiała z nami w języku białoruskim, a my oczywiście po polsku. Nie wiem czy uważała się za Polkę czy Bialorusinkę. Tak jak nie wiem czy mąż innej naszej kuzynki, który określał się jako prawosławny - w czasie drugiej wojny wiernie służył w polskim wojsku - uważał siebie za Polaka czy Białorusina. Zakładanie z góry, że każdy katolik na Białorusi ma polskie korzenie wydaje mi się arogancją i ignorancją jednocześnie. Kościół katolicki jest kościołem powszechnym, w którym narodowości odgrywają rolę drugorzędną, i chyba warto o tym pamiętać. http://wschody.blogspot.com/search/label/Bia%C5%82orusini%20katolicy
|
![]() |
Co Polacy o Ukraińcach i Ukrainie wiedzą, a co wiedzieć powinni? Cerkiew Zaśnięcia Matki Bożej w Pruchniku - Cerkiew w Pruchniku powstała 8 kwietnia 1611 roku. Jan Świętosławski i Piotr Broniewski pozwalają wybudować na zakupionym gruncie cerkiew i utrzymywać duchownego. Wybudowano świątynię pod wezwaniem "Zaśnięcia Matki Bożej". Cerkiew obsługiwał pop, utrzymywany przez ludność ruską z własnych środków. Niestety wkrótce potem została zniszczona. Nową murowaną zbudowano dopiero w 1871 roku. Parafia greko katolicka rozwijała się w Pruchniku dosyć prężnie. W XVII w dekanacie pruchnickim obrządku łacińskiego istniało 8 cerkwi należących do greko katolików. W 1785 r. unici (Rusini) stanowili 8572 (ok 50%) mieszkańców, natomiast w 1888 r. w skutek wyludnienia miasta i postępującego prozelityzmu już tylko 188 co stanowiło (ok 20%) populacji. Cerkiew niestety nie zachowała się do dnia dzisiejszego w swoim pierwotnym stanie. Wraz ze stopniowym zanikiem wiernych obrządku greko katolickiego parafia odgrywała coraz mniejsze znaczenie. Ostatecznie w wyniku wysiedlenia nie łacińskiej mniejszości Ukraińskiej skończyło się na tym, iż po II wojnie światowej cerkiew została przebudowana na Dom Kultury. Do dzisiaj mieszczą się w niej gminna biblioteka i właśnie ośrodek kultury. Linki zewnętrzne [edytuj] http://pl.wikipedia....NMP_w_Pruchniku * Cerkiew w Pruchniku. Zdjęcie wykonano po II wojnie światowej . http://www.pruchnik.nazwa.pl/cerkiew1.jpg * Obecny wygląd Cerkwi w Pruchniku, przebudowanej na Dom Kultury. http://www.pruchnik.nazwa.pl/photogallery/GCKSiT_%281024_x_768%29.jpg |
![]() |
Linki zewnętrzne Cerkwie powiatu jarosławskiego http://pl.wikipedia.org/wiki/Cerkiew_Za%C5%9Bni%C4%99cia_NMP_w_Pruchniku
|
![]() |
[media]http://www.youtube.com/watch?v=V0-zIX1qC-s[/media]
|
![]() |
Poznańskie Dni Kultury Prawosławnej
Okno ku wieczności - ikona IV Poznańskie Dni Kultury Prawosławnej „Ikona”
http://www.kosciol.pl/images/articles/20091012175834683_1_original.jpg
Czy ikona jest obrazem? Czy jest tylko przedmiotem sztuki, a może czymś więcej? Odpowiedzi na te pytania przyniosą IV Poznańskie Dni Kultury Prawosławnej. Głównym tematem spotkań będzie metafizyka ikony. W programie wydarzenia m. in. warsztaty pisania ikon oraz wykłady autorytetów w dziedzinie ikonografii.
Poznańskie Dni Kultury Prawosławnej odbędą się w dniach od 21 do 24 października w Centrum Kultury Zamek oraz w poznańskiej cerkwi. Na spotkania zaprasza Fundacja Barak Kultury.
„Tegoroczne Poznańskie Dni Kultury Prawosławnej mają nam uświadomić aspekt duchowy ikony, oswoić z jej metafizyką. Podkreślić wartość tego świętego obrazu również w wymiarze duchowym. Pokazać ikonę nie tylko jako produkt sztuki.”- zapowiadają organizatorzy.
Zaproszeni goście: teolodzy, naukowcy, artyści odpowiedzą na pytania m. in. Czym jest ikona w teologii prawosławnej? Jak ikonografia funkcjonuje w codzienności prawosławnych i jak wpłynęła na sztukę sakralną Zachodu?
Ponadto zainteresowani będą mogli wziąć udział w warsztatach pisania ikon prowadzonych przez Katarzynę Konecką, nauczycielkę ze Studium Chrześcijańskiego Wschodu w Warszawie.
Poznańskie Dni Kultury Prawosławnej to nie tylko cykle wykładowe. Miłośnicy twórczości nagradzanego w Cannes Pawła Łungina zobaczą jego najnowszy film „Wyspa”. Pokaz filmu poprzedzi wykład wybitnej znawczyni rosyjskiej kinematografii Iriny Tatarowej, która wprowadzi widzów w świat zbrodni, kary i odkupienia.
Do Poznania przyjadą również chóry: legendarny Oktoich z Wrocławia oraz Sotiria z Gorzowa Wielkopolskiego oraz folkowy zespół Drewutnia z Lublina.
Jak co roku poznańska cerkiew prawosławna zaprasza uczestników Poznańskich Dni Kultury Prawosławnej na liturgię w sobotę 24 października o godz. 9.
Poznańskie Dni Kultury Prawosławnej odbędą się w dniach od 21 do 24 października. Wstęp na wykłady i projekcję filmu „Wyspa” w Centrum Kultury Zamek jest bezpłatny (brak konieczności rezerwacji miejsc).
Bilety na koncert zespołu Drewutnia (również w CK Zamek) kosztują 5 zł.
Bilety na koncert chóru Oktoich w poznańskiej cerkwi przy ul. Marcelińskiej 20 kosztują 5 zł. Bilety można kupić w cerkwi przed koncertem.
Koszt warsztatów pisania ikon wynosi 40 zł od osoby. Wpłat należy dokonywać w siedzibie Fundacji, ul. Św. Marcin 80/82 pokój 329 (CK Zamek), pn.- pt. w godz. 10.00-13.00, 16.00-18.00.
Fundacja Barak Kultury
IV Poznańskie Dni Kultury Prawosławnej - Ikona
21-24 października
21 października/ środa
* wykłady godz. 17:30
Kilka uwag o współczesnym ikonopisaniu w Rosji – Michał Janocha
Teologia ikony – Bartłomiej Brzeziński
* pokaz filmu godz. 20:00
Wyspa reż. Paweł Łungin, wprowadzenie Irina Tatarowa
Sala Kameralna/CK Zamek
22 października/czwartek
* wykłady godz. 17:30
Współczesny ikonoklazm – Jerzy Tofiluk
Ikona jako rozświetlające misterium spotkania – Krzysztof Leśniewski
Hol Balkonowy/CK Zamek · koncert godz. 20:30 Chór OKTOICH z Wrocławia
Wejściówka: od 5 zł (zbiórka pieniędzy na potrzeby cerkwi) do nabycia przed cerkwią.
Cerkiew pw św. Mikołaja, ul. Marcelińska 20
23 października/piątek
* wykłady godz. 17:30
Hol Balkonowy/CK Zamek
Proces tworzenia ikony – Iza Murza
Architektura cerkiewna i ikonografia – Aleksander Grygorowicz
* koncert godz. 20:00
Zespół DREWUTNIA z Lublina/bilety: 5 zł (dostępne w kasach CK Zamek)
Sala Kameralna /CK Zamek
24 października
* godz. 9:00
Liturgia Prawosławna z udziałem Chóru Cerkiewnego SOTIRIA z Gorzowa Wielkopolskiego, Cerkiew pw św. Mikołaja, ul. Marcelińska 20
* godz. 12:00-15, 16-19 (2grupy)
Warsztaty pisania ikon- prowadzenie Katarzyna Konecka/ koszt: 40 zł (ilość miejsc ograniczona) Piwnica Duchowa Karmelitów, sala im. św. Edyty Stein, ul. Działowa 25
I grupa: 12.00-15.00 (15 osó
II grupa: 16.00-19.00 (15 osó
Zajęcia:
1.Wprowadzenie teoretyczne: „Matka Boska w szkole kreteńskiej”.
2. Przygotowanie wzoru na kalce technicznej.
3. Złocenie na mixtion akrylowy.
Prowadzenie: Katarzyna Konecka
Nauczycielka pisania ikon w Studium Chrześcijańskiego Wschodu w Warszawie, uczestniczka warsztatów ikonograficznych we Francji i Szwajcarii.
Szczegóły: www.barakkultury.pl, barakkultury@barakkultury.pl, tel. (061) 646 53 44
Koszt: 40 zł od osoby. Wpłaty: Fundacja Barak Kultury, ul. Św. Marcin 80/82 pokój 329
(CK Zamek), pn.- pt. w godz. 10.00-13.00, 16.00-18.00.
Uczestnicy warsztatów powinni wysłuchać wszystkich wykładów podczas Dni Prawosławia w celu zdobycia podstaw teoretycznych.
***
Fundacja Barak Kultury - poznańska niezależna inicjatywa kulturalna.
Projekty realizowane przez Fundację: dotykają problemów zapomnianych i strywializowanych przez kulturę masową, np. cykl wykładów polifonicznych „Dzieciństwo, starość, szczęście”, podejmują temat dyskryminacji i wykluczenia, np. cykl „Odrażający, brudni, źli”, propagują postawę kulturowej otwartości i tolerancji: Poznańskie Dni Kultury Prawosławnej (organizowane od 2005 roku)
, budują własną formę wypowiedzi artystycznej, np. Ba-ku teatr spektakl Schron, nawiązują w sposób nowoczesny do tradycji, np. PanMickiewicz, odkrywają nowe znaczenia przestrzeni miejskiej, np. festiwal Miasto Zdarzeń.
Szczegółowych informacji udziela:
Elżbieta Pabich
Fundacja Barak Kultury
ul. św. Marcin 80/82 p.329
tel. (061) 64-65-344
Tel. kom. 797 191 898
http://www.barakkultury.pl
|
![]() |
[media]http://www.youtube.com/watch?v=_tkCObwy5gs&feature=related[/media]
|
![]() |
Poświęcili wodę w Sanie w Przemyślu. Zobacz zdjęcia http://www.nowiny24.pl/apps/pbcs.dll/gallery?Site=NW&Date=20110119&Category=FOTWYDARZENIA&Artno=60936614&Ref=PH
Święto Chrztu Pańskiego obchodzą mieszkający na Podkarpaciu chrześcijanie wschodni. Grekokatolicy i prawosławni uczestniczyli w nabożeństwach, które uwieńczyły procesje nad rzeki i potoki.
W Przemyślu uroczystościom przewodniczył abp. Jan Martyniak, metropolita przemysko-warszawski obrządku greckokatolickiego.
Misterium poświęcenia wody miało miejsce nad Sanem, gdzie zgromadziła się liczna grupa wiernych. Wśród nich byli także duchowni rzymskokatoliccy, m.in. bp. Marian Rojek, biskup pomocniczy archidiecezji przemyskiej.
Główne nabożeństwo prawosławnej diecezji przemysko-nowosądeckiej odbyło się w Sanoku.
Wodę święcono również w Bieszczadach i Beskidzie Niskim.
|
![]() |
[media]http://www.youtube.com/watch?v=5EXgjzdiJ5o[/media] |
![]() |
[media]http://www.youtube.com/watch?v=5BDv81P9FFc&feature=related[/media]
|
![]() |
[media]http://www.youtube.com/watch?v=nWurzrtr-1c[/media] |
![]() |
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/43/Kingdom_of_Galicia_Volhynia_Rus%27_Ukraine_1245_1349.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4f/Rus-1389-lg.png |
![]() |
|
Dodaj odpowiedź:
Przerwa techniczna ... ...
|