Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.
Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)
strona 4 / 5
ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII LWOWSKIEJ
Historia Lwowskiej Orkiestry Symfonicznej sięga ponad dwóch wieków i łączy się z tak znamienitymi muzykami jak Wolfgang Amadeusz Mozart, Franz Xaver Mozart, założyciel pierwszego we Lwowie Towarzystwa Muzycznego, Józef Elsner, Johann Mederich Hallyus, Karol Lipiński, Joseph Bashny, Karol Mikuli, Mieczysław i Adam Sołtys, Ludwik Cheliansky, H. Taretsky oraz H. Meltzer-Schavinsky.
Za pierwszy oficjalny sezon symfoniczny w Filharmonii Lwowskiej uważany jest słynny sezon koncertowy 1902/1903. Mimo wszystko większość publikacji za oficjalną datę otwarcia Lwowskiej Filharmonii podaje 20 września 1933 r. Oznacza to przywrócenie regularnych występów orkiestry jako filharmonii pod przewodnictwem Adama Sołtysa, a następnie Jakuba Munda, Jerzego Kołaczkowskiego, Stefana Śledzińskiego, Kazimierza Wiłkomirskiego, Tadeusza Mazurkiewicza, Hermanna Scherchena, Ignacego Neumarka, Jasza Gorensteina oraz Grzegorza Fitelberga.
W grudniu 1939 r. nowy rząd radziecki “stworzył" we Lwowie przy Okręgowym Komitecie Radiowym Orkiestrę Symfoniczną. Dyrygentami i założycielami orkiestry byli nauczyciel akademicki, Ludowy Artysta ZSRR, laureat Państwowej nagrody im. Tomasza Szewczenki, Mykola Kolessa oraz Zasłużony Artysta Ukrainy Isac Pain.
Następnie, orkiestra była dyrygowana przez Ludowych Artystów Ukrainy D. Pelehatyia, Y. Lutsiva, R. Fylypchuka, J. Kolessa, I. Yuzyuka, A. Torybaeva, and I. Stupela. Muzycy współpracowali także z zaproszonymi dyrygentami takimi jak G. Rozhdestvensky, R. Glier, N. Anosov, B. D Astoli, A. Baltis, A. Gauk, L. Ginsburg, B. Dvarionas, V. Dudarova, G. Earl, S. Kamartin, J. Kakhidze, M. Katz, K. Kondrashin, K. Moral, Ye. Mravinsky, G. Octors, M. Pokrovsky, M. Popescu, R. Revakovych, K. Simeonov, V. Syrenko, M. Diadiura, N. Gutman, K. Karabitz, S. Sondeckis, S. Turchak, M. Jansons, D. Oistrach, S. Richter, G. Jaskulski, R. Kofman, F. Mansurov, P. Hulke, T. Sanderling.
Orkiestra regularnie bierze udział w międzynarodowych festiwalach: Festiwal Muzyczny „Wirtuozi”, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Kontrasty”, Wieczory Beethovena, Festiwal Paderewskiego i inne. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lwowskiej jest jedną z największych orkiestr na Ukrainie i jest dobrze znana również poza granicami kraju. Obecnie orkiestra koncertuje po Europie (Polska, Włochy, Hiszpania, Francja, Szwajcaria, Niemcy i Holandia).
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lwowskiej jest doświadczoną i kreatywną orkiestrą, która zachowuje tradycje europejskiej muzyki i z sukcesem reprezentuje stulecie światowej marki jaką jest filharmonia lwowska, demonstrując tym samym wysoki poziom wysmakowania estetycznego i profesjonalizmu.
KAMERALNY CHÓR GLORIA
Kameralny Chór Gloria istnieje już prawie dwadzieścia lat. Od samego początku istnienia chór połączył młodych twórczych ludzi o wspólnych upodobaniach estetycznych. Credo chóru – to twórcze poszukiwania, pragnienie ideału w wykonaniu, entuzjastyczny stosunek dyrygenta i chórzystów do wspólnego działania.
Gloria wykonuje utwory, które odnoszą się do zachodniej tradycji religijnej, często i w tym zakresie występując w roli odkrywcy nowych utworów dla ukraińskiego słuchacza. Chór zrealizował szereg monumentalnych utworów światowej klasyki, takich jak Pasja według św. Jana, Magnificat, Wielka msza h-moll J.S. Bacha; Introducione e Gloria, Magnificat A. Vivaldiego, Msza Berlińska, Credo, Adam’s Lament Arvo Pärta, Msza I. Strawińskiego, Harmoniemesse, Siedem słów, oraz Stworzenie świata J. Haydna; Ein Deutches Requiem J. Brahmsa, Requiem W.A. Mozarta, G. Verdiego i A. Schnittke; Carmina Burana C. Orffa, IX Symfonia L. van Beethovena i dziesiątki innych utworów, od epoki Renesansu do kompozycji współczesnych.
Mistrzostwo Kameralnego Chóru Gloria zdobyło międzynarodowe uznanie. Chór jest zwycięzcą międzynarodowych chóralnych konkursów w Atenach (Grecja), Tours (Francja), Riva del Garda i Arezzo (Włochy), był uczestnikiem międzynarodowych festiwali muzycznych w Ukrainie, Polsce, Macedonii i Niemczech, Francji, Finlandii, Szwajcarii.
Od 1999 r. kierownikiem artystycznym i dyrygentem chóru Gloria jest laureat Państwowej nagrody im. M. Lysenki zasłużony działacz sztuki Ukrainy, doktor filozofii Wołodymyr Sywochip. Absolwent historyczno-teoretycznego fakultetu Lwowskiego konserwatorium i aspirantury przy Instytucie Historii Sztuki, Folkloru i Etnologii im. M. Rylskoho NAN Ukrainy.
W 2006 roku Chór Kameralny Gloria dołączył do Stowarzyszenia Filharmonii Lwowskiej i zrealizował wiele projektów ze znanymi zaproszonymi dyrygentami, a także z orkiestrą kameralną Lwowa Virtuosos.
KAJETAN PROCHYRA
Kajetan Prochyra - dziennikarz muzyczny, kurator sceny muzycznej w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Publikuje na łamach Tygodnika Powszechnego i MWM. Wspólnie z Michaelem Guttmanem stworzył POLIN Music Festival. Inicjator projektów muzycznych i interdyscyplinarnych takich jak „POLIN” - utwór symfoniczny Radzimira Dębskiego, „Echo serca” Miłosza Pękali, Bartosza Webera, Wiktora Podgórskiego i Leszka Możdżera, „Bramy nieba” Jacaszka i Vocal Varshe, „POLIN 404 - Hacking wystawy stałej” z udziałem muzyków, literatów i artystów wizualnych m.in. Justyny Bednarek, Marcina Kąckiego, Nonna, Resiny, Wilhelma Sasnala, Andrzeja Stasiuka, Mikołaja Trzaski, Hatti Vatti i Stefana Wesołowskiego.
Kiedy nie pracuje w Muzeum i nie zalega z tekstami do redakcji, przygotowuje tłumaczenie książki o Theloniousie Monku.
WARSZAWSKA ORKIESTRA SENTYMENTALNA
Warszawska Orkiestra Sentymentalna to zespół przenoszący słuchaczy do czasów, w których królowały przeboje Adama Astona, Henryka Warsa czy Jerzego Petersburskiego. Grupa powstała z zamiłowania do dawnych, przedwojennych melodii i piosenek. Kontynuuje tradycję rewiowych wykonań utworów tanecznych i sentymentalnych zachowując przy tym ich naturalny i ponadczasowy czar.
Zespół zadebiutował w maju 2015 roku na festiwalu drugiego Programu Polskiego Radia Nowa Tradycja. Rok później ukazał się debiutancki album zespołu „Umówmy się na dziś”. W październiku 2017 roku Orkiestra wydała drugą płytę „Tańcz mój złoty”, poświęconą muzyce tanecznej. W grudniu tego samego roku ukazał się „Śpiewnik kolędowy”, w którym obok powszechnie znanych kolęd znajdują się te, które dziś można znaleźć jedynie w starych kantyczkach czy płytach winylowych.
SKŁAD ZESPOŁU:
Gabriela Mościcka - śpiew, akordeon
Lena Nowak – klarnet, śpiew
Kazimierz Nitkiewicz - trąbka
Mateusz Kowalski - perkusjonalia, śpiew
Jakub Fedak - wibrafon
Łukasz Owczynnikow - kontrabas
Krzysztof Baranowski - mandolina, gitara
ECHOPLEX
Kompozytor, producent, inżynier dźwięku, właściciel 4 wytwórni płytowych i DJ z ponad dwunastoletnim doświadczeniem. Jego muzyczne wpływy sięgają Parlamentu, Funkadelic, New Order, Kraftwerk, Pet Shop Boys, Depeche Mode, OMD, Human League, J.M Jarre, Robert Moog i Suzanne Scianni.
To właśnie 'Switched na Bach' R. Mooga oraz S. Scianni – była jego pierwszą prawdziwą klasyczną kolekcją muzyki elektronicznej stworzonej na syntezatorach.
Uczęszczał do szkoły muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, gdzie grał na perkusji oraz śpiewał w chórze gregoriańskim. Dorastał w Windsor Kanadzie (most od Detroit) później przeprowadził się na zachodnie wybrzeże, do Vancouver. W wieku 14 lat będąc na kursie kompozycji muzyki elektronicznej w Port Moody, Kanadzie zdecydował całkowicie oddać się muzyce. Echoplex to postać znana na światowej arenie klubowej. Jego niezapomniane live akty sięgają raczkującej sceny techno w Polsce oraz pierwszych imprez w klubach jak Blue Velvet, Trend, Eskulap, Huta, Grota, Souxie Towers czy Akademia. Echoplexgrał w najważniejszych klubach w Polsce oraz brał udział w takich wydarzeniach muzycznych jak: Creamfields 2003 (Ustronie Morskie), Astigmatic, Soundtropolis, Rittmaticca, Parada Miłości w Łodzi czy festiwalu tam gdzie biją źródła. Podczas swoich występów odwiedził takie kraje jak Australia, Nowa Zelandia, Japonia, USA, Kanada, Holandia (gdzie w 2007r wystąpił razem D. Wildem na Awakenings Festiwal, Hiszpania, Norwegia, Dania, Szkocja, Francja, Czechy, Słowacja, Turcja, Belgia, Niemcy (jako jeden z nielicznych gościł w legendarnym skarbcu – Tresor klub. Jego produkcje ukazały się na takich wytwórniach jak: Synewave, Kanzleramt, Tresor, M_nus, Nova Mute, LL, Black Nation, End To End, Hertz, Torema, jak i na jego własnych labelach: Soleil, Soundlite oraz DEAF.