Soboty bez telewizora i wyjazdy z rodzicami w weekendy - to nowe prawa dzieci, których wprowadzenie proponują organizatorzy akcji „ZnaneNieznane prawa dzieci”. Jak pokazują badania OBOP, w soboty dzieci spędzają przed telewizorem ponad 3 godz., a ich rodzice blisko 9 godz.
Rodzice każdego dnia wpatrzeni są w telewizor średnio przez 3 godziny i 58 minut. To aż 54 dni w roku. Dorośli także najwięcej czasu przed telewizorem spędzają w weekendy – 8 godzin 77 minut. Rekordowy był weekend 1-2 stycznia – 10 godzin i 46 minut.
Jednocześnie prawie 40 proc. dzieci deklaruje, że marzy o wspólnych wyjazdach z rodzicami.
Celem kampanii „ZnaneNieznane prawa dzieci” jest zwrócenie uwagi na rosnący problem zanikania więzi i bliskości w rodzinie. W ramach akcji, podczas niedzielnej imprezy dla dzieci na Zamku Królewskim w Warszawie, przygotowana ma zostać inicjatywa ustawodawcza na Sejm Dzieci i Młodzieży na rzecz uchwalenia nowych praw dzieci: do soboty bez telewizora i do wyjazdów z rodzicami w weekendy.
Organizatorem kampanii jest Stowarzyszenie Wolna Przedsiębiorczość ze Świdnicy, jej ambasadorem - podróżnik Marek Kamiński. - Mam dwójkę dzieci i uważam, że ciągłe gapienie się w telewizor to nic dobrego. Bardzo ważne jest dla mnie to, żeby dzieci jak najwięcej czasu spędzały w realnym świecie, poznawały prawdziwy świat, a nie wykreowany. I żeby rodzice dawali im przykład, świadectwo - dodaje Kamiński.
Akcję patronatem objął Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak. - Złożyłem podpis pod inicjatywą promującą aktywne spędzanie czasu wolnego w gronie najbliższych. Mamy obecnie zbyt często do czynienia z problemem niewystarczającej ilości czasu i uwagi, jaką rodzice poświęcają dzieciom" - tłumaczy RPD.
Poparcie dla nowych praw dziecka można również składać na stronie „Zbliżacz podróżniczy”, którą prowadzi Stowarzyszenie Wolna Przedsiębiorczość (www.ZnaneNieznane.pl).