Na święta wydamy w tym roku od 100 do najwyżej 500 zł. To tyle samo, co rok wcześniej - wynika z raportu Money.pl. A część z nas zamierza nawet obdarować się droższymi prezentami.
O świąteczne plany i wydatki portal Money.pl zapytał 4335 internautów. Wyniki nie pozostawiają wątpliwości: tegoroczna Wielkanoc w polskich domach nie będzie ani odrobinę skromniejsza niż ta sprzed roku. Jedynie 14 proc. internautów nie wie jeszcze, ile pieniędzy przeznaczy na święta.
Zdecydowana większość już uzgodniła wielkanocny budżet. Podobnie jak przed rokiem nie przekracza on 500 zł. Mniej niż 100 zł na świąteczne zakupy wyda 23 proc. internautów. Od 100 do 250 zł - 24 proc. Zaś między 250 a 500 zł - 22 proc. Przybyło osób, które zamierzają wydać powyżej 500 zł. Teraz jest ich 17 proc., a było 15.
- W tym roku wydam tyle samo, ile ostatnio. Około 500 zł - mówi Anna Świć, nauczycielka z Lublina. - Mam 4-osobową rodzinę. Święta spędzimy w domu, w gronie rodzinnym. Na pewno przyjdą moi rodzice i teściowie, więc trochę jedzenia trzeba będzie przygotować. Uważam, że na tym nie powinno się oszczędzać. W końcu to święta.
- Przyjęło się u nas, że święta trzeba "wyprawić”, a więc pokazać wystawny stół - tłumaczy dr Mariusz Gwozda, socjolog z UMCS. - Jeśli nawet na co dzień mamy kłopoty z dopięciem budżetu, to przynajmniej przy okazji świąt chcemy poczuć dostatek i zaspokojenie. W tych dniach niczego nam, ani naszym bliskim nie może brakować.
Okazuje się, że święta wielkanocne to również świetna okazja do kupowania prezentów. Taki zwyczaj w tym roku zamierza kultywować jedna piąta przebadanych internautów. Najczęściej chodzi o drobne upominki, warte do stu złotych. W porównaniu do ub. roku wzrosła liczba osób planująca sprawić bliskim drogie, a nawet bardzo drogie niespodzianki. Więcej niż 500 zł na prezenty przeznaczy 19 proc. internautów (rok temu tylko 14 proc.). Najpopularniejsze w tym roku będą słodycze (52 proc. planuje ofiarować je w prezencie), zabawki (38 proc.) a także kosmetyki (33 proc.).
Święta - i to akurat się nie zmienia od lat - najchętniej spędzamy w domu (66 proc.). Spora część wyjeżdża, ale głównie do rodziny lub znajomych (29 proc.). Jedynie dla co dwudziestego internauty Wielkanoc to okazja na turystyczną wyprawę.
(kp)