Od dziś można się starać o zwrot nadpłaconej akcyzy za auto sprowadzone zza granicy. Ale uwaga: prawo jest tak skonstruowane, że możemy jeszcze dopłacić.
A wszystko przez to, że znaczna część importerów okazywała w Urzędach Celnych faktury z zaniżoną ceną pojazdu, by zapłacić niższy podatek akcyzowy. I jeśli teraz wystąpią o jej zwrot, a urząd celny uzna, że auto jest droższe, to będą musieli dopłacić.
- Nowa ustawa wprowadza bowiem możliwość weryfikacji wartości zakupionego pojazdu i porównywanie jej do średniej ceny na polskim rynku - wyjaśnia Marzena Siemieniuk z Izby Celnej w Białej Podlaskiej.
Od dziś urzędy celne będą zatem korzystały z tabel cennikowych, np. Eurotaksu. Tak samo, jak robi to fiskus, który nalicza nam 2-procentowy podatek od kupionego samochodu.
Wniosek o zwrot akcyzy należy składać w tych urzędach, w których zgłoszono do odprawy sprowadzone auto.
- Jeszcze nie wiem, czy będę się starał o zwrot akcyzy. Najpierw muszę policzyć, ile państwo powinno mi zwrócić - mówi Jarosław Wojtowicz z Lubartowa, który w 2005 roku sprowadził z Unii trzyletniego citroena xsarę i zapłacił 2 tys. zł akcyzy. Generalnie chodzi o kwoty od kilkuset do kilku tysięcy złotych.
- Trudno na razie oszacować, jakie będzie zainteresowanie zwrotem podatku akcyzowego - mówi Marzena Siemieniuk.
Przypomnijmy, że od 1 maja 2004 do 30 listopada 2006 państwo pobierało akcyzę zależną od wieku sprowadzonego auta. Podatek mógł sięgnąć nawet 65 proc. wartości samochodu. Europejski Trybunał Sprawiedliwości, do którego sprawę zaskarżono, nakazał Polsce zmianę systemu poboru opłat akcyzowych. Dziś zmienione prawo wchodzi w życie.
Tyle sprowadzaliśmy
Od 1 maja 2004 do końca listopada 2006 mieszkańcy Lubelszczyzny sprowadzili z krajów UE blisko 129,5 tys. pojazdów, od których wartość zadeklarowanego podatku akcyzowego wyniosła nieco ponad 76 mln zł.
Zaczęło się w Lublinie
Jeden z pierwszych wniosków o zwrot nadpłaconej akcyzy wpłynął do sądu w Lublinie. W maju 2005 Wojewódzki Sąd Administracyjny uznał, że Skarb Państwa powinien oddać skarżącemu lublinianowi 4,6 tys. zł, który kupił w Belgii citroena.
Sąd uznał, że pobieranie akcyzy za samochody sprowadzane z krajów Unii Europejskiej jest bezprawne i świadczy o podwójnym opodatkowaniu tego samego towaru.
Jak obliczyć, czy zapłaciłeś zbyt wysoką akcyzę
Z - oznacza kwotę zwrotu nadpłaty
a - oznacza podatek akcyzowy zapłacony z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu samochodu osobowego
n - oznacza podatek akcyzowy zawarty w cenie samochodu osobowego zarejestrowanego na terytorium kraju, ustalany:
- dla samochodów osobowych o pojemności silnika powyżej 2.000 cm3 zgodnie ze wzorem:
n = (średnia wartość rynkowa samochodu : 1,22 : 1,136) x 0,136
- dla pozostałych samochodów osobowych zgodnie ze wzorem:
n = (średnia wartość rynkowa samochodu : 1,22 : 1,031) x 0,031
Przykład:
Wartość samochodu została określona na podstawie ogólnokrajowego publikatora na poziomie 10.000 zł (pojemność poniżej 2.000 cm3 ).
Podatek zapłacony z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyniósł 3.000 zł (samochód starszy niż 7 lat - a zatem stawka podatku wynosiła 65%, a zadeklarowana wartość pojazdu 4.615 zł).
Wyliczenie:
Z = 3.000 - n
n = (10.000:1,22:1,031) x 0,031=246,46
Z = 3.000 - 246,46 = 2.753,54
Kwota podlegająca zwrotowi wynosi w tym przypadku 2.753,54 zł.