Zarząd Województwa odebrał firmie Contbus koncesję na obsługę trasy Lublin–Warszawa.
To jednak nie oznacza, że busy z logo Contbusu staną na parkingu. – Właściciel firmy może w ciągu siedmiu dni od daty wydania decyzji o cofnięciu zezwolenie złożyć skargę w tej sprawie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Tam rozstrzygną się dalsze losy decyzji Urzędu Marszałkowskiego – mówi Władysław Mitręga, Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego w Lublinie.
Jeżeli Contbus nie złoży skargi, wówczas decyzja uprawomocni się i faktycznie jej autobusy nie będą mogły jeździć do stolicy.
To nie koniec kłopotów Contbusa
– Jesteśmy na końcowym etapie gromadzenia dokumentów, aby złożyć do prezydentowi Lublina wniosku o cofnięcie firmie Contbus licencji na przewozy pasażerskie – dodaje Władysław Mitręga, który wylicza, że tylko w 2010 roku inspektorzy nałożyli na tę firmę kary w łącznej kwocie 30 tysięcy złotych.
Przypomnijmy, że sprawa toczy się od kwietnia minionego roku. Wówczas na wniosek WITD Lublin Urząd Marszałkowski przeprowadził badanie czasu przejazdu na trasie Lublina–Wraszawa, którą przewoźnicy pokonywali w 2,5 godziny.
– Z ekspertyzy wykonanej na nasze zlecenie wynika, że w dni powszednie bezpieczny czas przejazdu autobusu czy busa na trasie Warszawa–Lublin to 3 godziny 20 minut. W soboty, niedziele i święta – 3 godz. – przypomina Adrianna Iwan z Urzędu Marszałkowskiego w Lublinie, wydającego zezwolenia na przewozy pasażerskie.
Urząd jeszcze w lutym zalecił 11 przewoźnikom obsługującym trasę do stolicy, aby dostosowali rozkłady do nowych czasów przejazdu. Jedynie Contbus nie przystał na proponowane zmiany.
Contbus pod lupą ITD
Inspekcja Transportu Drogowego ustaliła, że Contbus wykonywał przewozy z przekroczeniem dopuszczalnych prędkości dla autobusów, by zrealizować kursy zgodnie z posiadanym rozkładem jazdy.
– Zarząd Województwa Lubelskiego stoi na stanowisku, że nie można tolerować sytuacji, w której realizacja kursów, nawet jeśli jest ona zgodna z rozkładem jazdy (stanowiącym załącznik do zezwolenia) stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia przewożonych pasażerów oraz radykalnie wpływa na zmniejszenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Permanentne nieprzestrzeganie przy wykonywaniu przewozu osób powszechnie obowiązujących przepisów prawa dotyczących zasad poruszania się po drogach publicznych stanowi naruszenie warunków, na jakich uzyskane zezwolenie powinno być wykonywane – czytamy dalej w oświadczeniu Zarządu Województwa.