Tego jednego z najpopularniejszych modeli fiata w naszym kraju od kilku lat już się nie produkuje. W dalszym ciągu jednak cc to chętnie kupowany samochód na rynku wtórnym.
Cinquecento był produkowany w trzech wersjach silnikowych. Z dwucylindrowym silnikiem o pojemności 700 ccm, czterocylindrowym o pojemności 903, później 899 ccm oraz w wersji sporting z silnikiem o pojemności 1100 ccm. Ten ostatni jest rzadko spotykany na rynku wtórnym.
Najczęściej oferowane na giełdach są modele z silnikiem 700 ccm, wywodzącym się w prostej linii z bisa. Silnik cc 700 posiada bezobsługowy układ zapłonowy, hydrauliczne popychacze zaworów. W „siedemsetce” może być zastosowany sterowny elektronicznie gaźnik japońskiej firmy Aisan lub jednopunktowy wtrysk paliwa. Model ten był dostępny w dwóch odmianach, z katalizatorem lub bez dopalacza.
Silnik ten jest dość głośny i mało dynamiczny. Co 30 tysięcy kilometrów należy dokonać wymiany uszczelki pod głowicą. Bywają też problemy z wałem rozrządu. Choroba wszystkich „700” to nieszczelny, stale zapocony silnik. Bardzo często „wyrobieniu” wskutek drgań ulegają poduszki silnika, połączenia kabli elektrycznych.
Silnik o pojemności 903 ccm, w pierwszej fazie produkcji, potem 899 ccm także jest wyposażony w bezobsługowy system zapłonowy oraz hydrauliczne popychacze zaworów, automatycznie kasujące luzy. W pierwszym etapie produkcji „900” były zasilane przy pomocy gaźnika. Następnie wprowadzono jednopunktowy wtrysk oraz katalizator do układu wydechowego.
Cc 903 lub 899 dysponuje mocą 41 KM. Pięciobiegowa skrzynia, w przeciwieństwie do „czwórki” w „700”, nie sprawia żadnych kłopotów, podobnie jak cały zespół napędowy. Cc 900 jest znacznie cichszy i szybszy od swojego brata z mniejszym silnikiem
W sprzedaży znajdowała się także wersja sporting z silnikiem 1100 ccm z rodziny Fire. Auto posiadające moc 55 KM.
Elementy, na które warto zwrócić uwagę przy kupnie używanego cinquecento
Nie powinno być kłopotów z rdzą. Sprawdzić czy auto nie było rozbite
Silniki:
Wycieki oleju w cc 700, przez zaślepkę wału korbowego, co może doprowadzić do uszkodzenia traczy sprzęgła. Sprawdzić, zatem pod tym kątem połączenie silnika ze skrzynią biegów. Rozrząd w tym modelu ma także tendencje do zbyt szybkiego zużywania się. W modelu 900 mogą wystąpić kłopoty
Podwozie:
Zawieszenie cc to dosyć delikatna i ulegająca częstym awariom konstrukcja. Sprawdzić stan tylnych amortyzatorów, podatnych
na uszkodzenia oraz tulejki metalowo-gumowe tylnych wahaczy. Przyjrzeć się także należy uszczelniaczom pół osi pod kątem wycieków, często spotykana awaria. Sprawdzić należy także luzy na końcówkach drążków kierowniczych oraz łożyskach.z hydraulicznymi popychaczami.
Plusy i minusy cinquecento
Niskie koszty eksploatacji
Duża zwrotność, cecha pożądana podczas jazdy miejskiej
Pewne zawieszenie
Solidnie wykonana karoseria
Dobrze wykończone wnętrze
Dużo miejsca w środku, szczególnie na przednich fotelach
Wady
Niezbyt komfortowy
Głośna praca silnika w wersji
700 ccm
Słabe hamulce
Niewielki bagażnik
Ceny używanych cinquecento
Cinquecento 704 1993 6,1-6,3
Cinquecento 704 1994 6,5-7,1
Cinquecento 704 1995 6,8-7,3
Cinquecento 704 1996 7,2-7,7
Cinquecento 704 1997 7,7-8,4
Cinquecento 899 1995 7,9-8,3
Cinquecento 899 1996 8,5-8,8