Kto chce mieć solidny samochód, a przy tym liczy koszty eksploatacji, to powinien zastanowić się nad kupnem używanego nissana sunny. Wersja z dwulitrowym silnikiem wysokoprężnym to dobre, trwałe i oszczędne auto. Sunny wprawdzie nie zjeżdża już z taśmy, bo jego produkcja skończyła się w 1995 roku, ale wciąż cieszy się powodzeniem wśród użytkowników.
Sunny mimo swego nie najnowszego wyglądu nie budzi jednak kontrowersji estetycznych. Klasyczna bryła nadwozia, solidne wykończenie wnętrza czynią z sunny solidnego średniaka. Warte podkreślenia jest dokładne wykończenie wnętrza. Przemyślane jest rozmieszczenia wskaźników na desce, dobrze dobrane wygodne fotele – to kolejny atutu tego modelu. Plastiki użyte do wykończenia wnętrza są dobrej jakości, choć nie budzą zachwytu.
Elementy, na które warto zwrócić uwagę
Największym atutem sunny są zespoły napędowe, szczególnie silniki. Gama jednostek napędowych w sunny, w modelach najczęściej spotykanych na giełdach, to w zasadzie trzy silniki. Dwa benzynowe 1,4 litra i 1,6 litra oraz silnik wysokoprężny o pojemności 2,0 litra.
Nim dokonamy wyboru jednostki napędowej radzimy dokładnie przekalkulować wybór. Samochody używane z silnikiem wysokoprężnym są droższe w zakupie, wprawdzie mniej palą, ale za to pochłaniają nieco więcej środków podczas eksploatacji. Mamy tu na myśli konieczność częstszych wizyt na stacjach serwisowych, co 5 tysięcy. Silniki benzynowe w sunny przeglądy okresowe mają ustalone co 15 tysięcy kilometrów. Poza tym w dieslu raz na 100 tys. km należy wymienić pasek rozrządu (nie ma tej konieczności w benzynie) i raz na 150 tys. km wymienić końcówki wtryskiwaczy oraz dokonać regulacji aparatury wtryskowej. Jednak diesle odpłacają się niskim zużyciem paliwa, około 5 litrów oleju napędowego na 100 km oraz wysoką trwałością. Remont główny jest przewidziany po przebiegu 500 tys. km.
Nadwozie
Jak zwykle w przypadku samochodów japońskich nie ma obaw przed korozją. Jedynie w modelach starszych można spotkać początki korozji na łączeniu błotnika tylnego z progiem.
Podwozie
Z podwoziem w sunny nie powinno być żadnych problemów. Specyficzna konstrukcja podwozia jest odporna na polskie dziury. Rzadko kiedy przed 100 tysiącami kilometrów zachodzi konieczność wymiany końcówek. Nieco mniejszą trwałością charakteryzują się amortyzatory. Generalnie jednak podwozie to także mocny punkt nissana sunny.
Zawsze w serwisie
Ceny używanych nissanów sunny
Nissan sunny 1991 11,1
Nissan sunny 1992 12,0
Nissan sunny 1993 12,5-13,5
p.p.