Prototyp ten, nazwany imieniem portugalskiego odkrywcy Magellana, napędzany jest na wszystkie koła silnikiem W8 o mocy 202 kW/ 275 KM, a jego podwozie wyposażono w pneumatyczne zawieszenie z aktywnym hydraulicznym systemem amortyzacji. Zastosowanie tego rodzaju rozwiązań technicznych wskazywałoby, iż ten prototypowy model jest pojazdem terenowym, ale nie jest to cała prawda. Magellan poradzi sobie doskonale nie tylko na bezdrożach. Najlepiej pasuje do niego określenie "Crossover”. Mianem tym określa się pojazdy łączące w sobie właściwości samochodów z kilku segmentów. Długość Magellana (4.685 mm) i jego szerokość (1.860 mm) utrzymują się na poziomie samochodów typu SUV. Wysokość natomiast (1.620 mm) nie mieści się w spotykanych wśród pojazdów terenowych granicach. Prototyp ten jest niższy niż samochód terenowy i van, wyższy jednak niż jakiekolwiek kombi.
Magellan stanowi odzwierciedlenie oczekiwań tych kierowców, których - ze względu na ich zróżnicowane wymagania - nie zadowalają samochody żadnego z trzech klasycznych segmentów, którzy jednak doceniają niektóre główne cechy oferowane przez pojazdy tych klas. Można do nich zaliczyć umiejętność poruszania się po każdej nawierzchni, dużą ilość miejsca dla pasażerów i bagażu, szybkość na drodze oraz dobrą widoczność uzyskiwaną dzięki wysokiemu usytuowaniu foteli.
Nie tylko w zastosowanej technice, lecz także w formie nadwozia wyraźnie widoczne jest połączenie solidności pojazdu terenowego, przestrzennej czystości vana oraz dynamiczności samochodu kombi. Nowoczesny charakter magellana nie jest jednak wynikiem zastosowania rzucających się w oczy środków stylistycznych. Jednym z niespotykanych wcześniej elementów jest umieszczenie znaczka VW na masce silnika, nad całkiem nową osłoną chłodnicy. Mocno wyprofilowane nadkola, 19-calowe obręcze z sześcioma szprychami i oponami 245 (dzięki systemowi PAX pozwalającemu na kontynuowanie jazdy w przypadkach awaryjnych, można było rezygnować z koła zapasowego), duży prześwit poprzeczny, krótkie zwisy nadwozia i stosunkowo długa maska to szczegóły podkreślające optycznie cechy terenowe magellana. Z tym wyglądem harmonijnie łączą się elementy kombi, takie jak mocno pochylona przednia szyba i - w odróżnieniu od samochodów terenowych - płaska sylwetka w stylu sportowych kombi. Szerokość, wysokość i czystość formy przypominają z kolei samochody typu van. Warunki przestrzenne we wnętrzu oraz rozwiązanie układu foteli również porównywalne są z vanem. Dominują trwałe materiały o wysokiej jakości (Alcantara, skóra, aluminium) oraz niezwykła lekkość formy i detali, które sprawiają wrażenie jakby "szybowały” we wnętrzu pojazdu. Skóra jest tu ze smakiem połączona z nubukiem.
Instrumenty i elementy obsługowe nie są już częścią klasycznego kokpitu, lecz "szybują” poziomo jak ciągłe kolumny informacyjne i obsługowe między główną bryłą deski rozdzielczej a jej pokrywą. Kolejną nowością jest zastosowany w magellanie system nawigacji satelitarnej, który jak tak zwany "GPS to Go” po wyjęciu z pojazdu może pilotować kierowcę także w czasie pieszych wędrówek.
Innowacje wprowadzono również w systemie siedzeń. Łącznie w magellanie może podróżować sześć osób w trzech rzędach. Podobnie jak z przodu, także w drugim rzędzie umieszczono pojedyncze fotele, natomiast pasażerowie ostatniego rzędu mają do dyspozycji dwuosobową kanapę. Rama nośna monorail wraz z wbudowanymi w podłogę szynami umożliwia optymalne wykorzystanie przestrzeni i tworzy - podobnie jak instrumenty - wrażenie "szybowania” siedzeń. Istnieje także możliwość schowania w podłodze trzeciego rzędu siedzeń.
Celem wielu podróży jest morze. Także dla takich podróżnych magellan oferuje niezwykłe rozwiązanie: skrzynię - bagażnik dachowy, która po odwróceniu może być wykorzystywana jako łódka. Przyjechać, zdjąć i do wody!