1 stycznia 2002 roku. Lubelska policja drogowa przygotowała dla kierowców z naszego regionu 9 tys. broszur opisujących zmiany
w prawie o ruchu drogowym.
Zmiany w przepisach ruchu drogowego będą wprowadzane etapami. – Zmieniają się zasady używania telefonu komórkowego – dodaje komisarz Delekta. – Po 1 stycznia kierowca nie będzie mógł używać telefonu wymagającego trzymania w ręce mikrofonu lub słuchawki.
Kierowcy, którzy zostaną złapani podczas jazdy po alkoholu lub narkotykach oprócz dotkliwych kar finansowych zostaną skierowani na badania medyczne i psychologiczne czy mogą kierować samochodami.
Po 1 stycznia badaniom psychologicznym także będą musieli się poddać kierowcy, którzy notorycznie łamią przepisy i przekroczą granicę 24 punktów karnych. Celem tych badań będzie ustalenie ewentualnych przeciwwskazań do prowadzenia pojazdów mechanicznych.
Od 1 lipca zostanie podwyższona dolna granica wieku z 17 na 18 lat, dla osób starających się o prawo jazdy kategorii A, B, B+E, C+E, C1 lub C1+E. Osoby, które przed terminem rozpoczną kurs prawa jazdy, będą mogły się starać o ten dokument według starych zasad, czyli od 17 roku życia.
Dzieci do 12 roku i nie przekraczające 150 cm wzrostu będą mogły jeździć samochodem tylko w specjalnych fotelikach ochronnych lub innych urządzeniach tego typu. Dzieci poniżej 12 roku życia nie będą mogły korzystać z prawego, przedniego fotela w samochodzie bez fotelika.
Od 1 stycznia uważajmy gdzie parkujemy. Jeżeli zrobimy to na zakazie, w sposób utrudniający ruch innym pojazdom lub powodujący zagrożenie bezpieczeństwa, wówczas nastąpi odholowanie samochodu na parking strzeżony. Oprócz mandatu poniesiemy koszty holowania. Brak obowiązkowej polisy OC podczas kontroli drogowej także zakończy się holowaniem na parking strzeżony. A teraz najważniejsze. Jeżeli w ciągu 6 miesięcy nikt nie zgłosi się po odholowany pojazd, wówczas przechodzi na własność skarbu państwa.
Po 1 stycznia na drogach pojawią się autobusy szkolne, pomalowane na pomarańczowo i oznakowane z przodu i z tyłu białymi tablicami z napisami „Autobus szkolny”. Według nowelizacji podczas wsiadania i wysiadania dzieci z gimbusu kierowca ma obowiązek włączyć światła awaryjne. Widząc zatem taki autobus, kierowcy muszą zachować szczególną ostrożność i w razie potrzeby bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa podczas manewru włączania się do ruchu lub zmiany pasa ruchu.
Zmienią się też przepisy celne, dotyczące importu używanych samochodów do Polski z krajów Unii Europejskiej. Od stycznia cło spada do zera. Zniesiona zostaje także dopuszczalna granica 10 lat dla sprowadzanych samochodów. Akcyza na samochody pozostaje ta sama, czyli 6,4 proc. na auta z silnikiem do 2 litrów i 17,6 proc. z silnikiem powyżej 2 litrów.
Eksperci już teraz twierdzą, że zaleje nas fala złomu na kołach z zachodniej Europy. W zawiązku z tymi zmianami należy spodziewać się zwiększonego importu oraz spadku o kilka procent cen na giełdach i w komisach. Prognozuje się także spadek popytu na nowe auta z salonów.