20 stycznia 2003 r. linię produkcyjną zakładów Forda w Walencji opuścił pierwszy europejski model zaprojektowany przez Mazdę. Stanowi to kamień milowy w historii firmy.
Według planów kierownictwa firmy, z taśm montażowych zakładów w Walencji zjeżdżać będzie 40 tys. samochodów mazda2 rocznie. Cała produkcja, w którą na miejscu zaangażowany jest zespół 70 inżynierów z Japonii, ma być przeznaczona na rynki europejskie.
Wyniki sprzedaży Mazdy w Europie, nawet w niesprzyjających zeszłorocznych warunkach rynkowych, wzrosły o 11 proc. Był to rezultat skoncentrowania uwagi na rynku europejskim. Mazda planuje w 2003 r. w Europie sprzedaż na poziomie 210 tys. sztuk, co oznaczałoby wzrost o 15,4 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim (182 tys.). Udział modelu mazda2 w tej sprzedaży ma wynieść 14 proc.
Mazda2 jest samochodem miejskim, przeznaczonym głównie (lecz nie tylko) dla osób młodych i aktywnych. Jest to drugi z nowej generacji produkt, który dzięki swojej dynamice, różnorodności, funkcjonalności, osiągom i wyjątkowej jakości wykonania powinien powtórzyć wielki sukces mazdy6.
Mazda2 ma bardzo sztywną kabinę pasażerską oraz liczne inne elementy (składające się na bezpieczeństwo), takie choćby jak dwustopniowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przedniego siedzenia, opcjonalne boczne poduszki i kurtyny powietrzne. Wszystkie wersje produkcyjne wyposażone opcjonalnie w ABS (Anti-lock Braking System) z EBD (Electronic Brake Force Distribution) posiadają również system EBA (Emergency Braking Assistance). DSC ( Dynamic Stability Control) osiągalny jest jako dodatkowa opcja.
Na większości rynków europejskich mazda2 będzie sprzedawana w czterech różnych wersjach silnikowych: benzynowych o pojemności 1,25 litra, 1,4 litra i 1,6 litra, a każdy z nich odpowiednio o mocy 75KM, 80KM i 100KM oraz silnik diesla w technologii common rail 1,4 litra 68KM. (W Polsce oferowane będą w pierwszej kolejności dwa silniki benzynowe 1,25 i 1,4 litra oraz diesel 1,4 litra)
Mazda2 dotrze do dealerów w Europie na przełomie marca i kwietnia.