Wielofunkcyjny samochód, niewielki wymiarami, pojemny, ekonomiczny i ekologiczny - oto przyszłość motoryzacji. Czy tym wymogom odpowiada mercedes vaneo? Odpowiedzi szukaliśmy podczas polskiej premiery prasowej, która miała miejsce
w minioną sobotę. Do salonów nowy model trafi w pierwszy weekend po świętach.
Do wyboru, do koloru
Do środka przez boczne drzwi
Przyjemna atmosfera, wysoki komfort
Pakiety \"hobbistyczne”
Wiele z tych elementów wyposażenia jest również dostępnych pojedynczo. Wysuwana podłoga bagażnika ma udźwig do 250 kilogramów i ułatwia pakowanie i dostęp do bagażu. Można na niej na przykład umocować wózek dziecięcy i wsunąć razem do środka. Stelaż na rowery z pakietu "Rower” jest mocowany do uchwytów w podłodze bagażnika. Można dzięki niemu przewieźć dwa rowery z wymontowanymi przednimi kołami. Przewieźć wewnątrz, a więc wygodnie, czysto i bez ryzyka kradzieży.
Zupełnie nowatorskim pomysłem jest wyjmowana osłona przedziału pasażersko-bagażowego, ważny element pakietu Furgon. Dzięki niej w prosty sposób można przekształcić luksusowego vana w dającą się łatwo utrzymać w czystości furgonetkę - i odwrotnie.
Oprócz tych nowatorskich pakietów o przeznaczeniu hobbistyczno-rekreacyjnym, dostępne są - jako wyposażenie dodatkowe - wysokiej klasy elementy podwyższające komfort. Zalicza się do nich zestaw czujników parkingowych Parktronic, tempomat, system audio z odtwarzaczem płyt CD, telefon komórkowy z zestawem głośnomówiącym, system nawigacyjny wraz z systemem obsługi Comand i inne.
\"Kanapką” w mur
\"Jaśki” z każdej strony
Szczególnie dobrze chronieni są w vaneo mali pasażerowie. Na obu zewnętrznych siedzeniach tylnej kanapy można zamontować zintegrowane foteliki dziecięce, dodatkowo dostępne są dwa pojedyncze fotele dla dzieci, montowane w trzecim rzędzie. Wszystkie te udogodnienia są opracowane zgodnie z najnowszą wiedzą o wypadkach i skonstruowane tak, by zapewnić malcom jak największy komfort, a ich rodzicom łatwą obsługę.
Pomni \"łosia”
Pomocą w sytuacjach awaryjnych służy także BAS. W razie hamowania awaryjnego układ ten zapewnia najkrótszą możliwą drogę hamowania, wytwarzając odpowiednie ciśnienie w układzie hamulcowym szybciej, z większą siłą i dłużej niż potrafi to większość kierowców. Niezawodnym partnerem systemu BAS jest układ hamulcowy z dużymi tarczami we wszystkich kołach i seryjnym ABS-em.
Silniki i skrzynie biegów
Seryjnie vaneo wyposażany jest w pięciostopniową skrzynię biegów przełączaną ręcznie. Do każdej wersji silnikowej można też zamówić automatyczne sprzęgło (AKS). W tym innowacyjnym rozwiązaniu nie ma lewego pedału; sprzęgło jest uruchamiane elektrohydraulicznie przez serwomotor, po tym jak otrzyma z czujników w dźwigni zmiany biegów informację o zamiarze zmiany przełożenia.
Jeżeli ktoś chce zrezygnować nie tylko z wysprzęglania, lecz również z ręcznej zmiany biegów, wygodną alternatywę dla skrzyni manualnej znajdzie w przekładni automatycznej. Nowoczesny automat jest dostępny na życzenie w połączeniu z obydwoma mocniejszymi silnikami benzynowymi oraz z wysokoprężnym. Biegi w tej skrzyni można zmieniać zresztą również ręcznie, przesuwając dźwignię w lewo lub w prawo.