Rozmowa z doradcą zawodowym Elżbietą Krzyżanowską
- Proces planowania własnej przyszłości zawodowej powinien nastąpić już na etapie szkoły ponadgimnazjalnej. To właśnie wtedy uczniowie powinni dobrze zastanowić się, co chcą w życiu robić, rozwijać zainteresowania, poznawać zawody i kierunki kształcenia, aby w momencie przygotowywania się do matury potrafili podjąć decyzję o dalszej formie kształcenia. Muszą znaleźć pomysł na siebie, by potem móc go realizować.
Pomysł na siebie? Ale jak?
- Trzeba zastanowić się co lubimy, co sprawia nam przyjemność i w czym jesteśmy dobrzy. Każda osoba powinna szukać takiego zawodu i środowiska pracy, który odpowiada jej osobowości. Zgodnie z teorią Johna Holanda wyróżniamy sześć typów osobowości: realistyczny, badawczy, artystyczny, społeczny, przedsiębiorczy i konwencjonalny. Zgodnie z teorią karier zawodowych można wyodrębnić także sześć typów środowiska pracy, analogicznych do typów osobowości. Im bardziej zgodny jest typ osobowości z typem środowiska pracy, tym większa szansa na satysfakcję z wykonywania określonej pracy i na pomyślny rozwój zawodowy.
Jak się dowiedzieć, którą mamy osobowość?
- Są testy, które można zrobić choćby w naszym Biurze Karier, ale także w Ochotniczych Hufcach Pracy i wszędzie tam, gdzie pracują doradcy zawodowi. Testy wykonuje się bezpłatnie. Warto je zrobić, bo to pozwala trafnie wybrać zawód, a co za tym idzie - wybrać odpowiednią ścieżkę edukacyjną.
Dopasowanie zawodu do osobowości gwarantuje nam sukces zawodowy?
- Oczywiście, że nie. Bardzo ważne jest, by przyszli pracownicy poznali potrzeby rynku i wymagania pracodawców. Należy również pamięć, że same studia nie wystarczą. Młody człowiek powinien zdać sobie sprawę, że po ukończeniu wybranego przez siebie kierunku, będzie ubiegał się o pracę wraz z innymi osobami posiadającymi rożne wykształcenie, ale też różne kompetencje i doświadczenie. Bardzo ważnym elementem w trakcie studiowania jest zdobywanie pierwszych doświadczeń zawodowych.
- To może się odbywać na wiele sposobów: konkursy, wolontariat, wymiany studenckie, praktyki, staż, aktywność na uczelni, np. koła naukowe, współudział w organizacjach różnych przedsięwzięć. Zaangażowanie studentów, to jednoczesny rozwój, zdobywanie nowych kompetencji, szansa na sprawdzenie siebie i poznanie swoich słabych i mocnych stron. Młodzi ludzie powinni zdawać sobie sprawę, że im więcej zdobędą doświadczeń w czasie studiowania, tym łatwiej będzie im na rynku pracy.
A czego teraz oczekuje rynek pracy od młodych?
- Z jednej strony pracodawcy wymagają umiejętności miękkich, czyli komunikatywności, umiejętności pracy w zespole, zaangażowania, nastawienia na cel, odpowiedzialności, umiejętności pracy pod presją czasu. Z drugiej strony są kompetencje twarde: znajomość języków obcych (już nie jednego, ale kilku), obsługa komputera i urządzeń biurowych, prawo jazdy.