Pięć ofert wpłynęło w przetargu na rozbudowę drogi krajowej nr 74 między Gorajcem a Szczebrzeszynem. Drogowcy planują podpisanie umowy z wykonawcą w czwartym kwartale tego roku.
Odcinek przewidziany do rozbudowy rozpoczyna się na połączeniu z planowaną obwodnicą Gorajca, a kończy w okolicach przyszłej obwodnicy Szczebrzeszyna (obwodnice te będą realizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic).
– Wymieniona zostanie nawierzchnia i wzmocniona jej konstrukcja. Powstaną bezpieczne, doświetlone przejścia dla pieszych z azylami, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, przebudowane zostaną chodniki i wybudowane nowe – wymienia zakres robót Łukasz Minkiewicz, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Lublinie.
Drogowcy z GDDKiA planują rozbudowę na odcinku ok. 8,7 km i gruntowny remont nawierzchni na 1,6 km drogi w samym Szczebrzeszynie (zacznie się przed wjazdem do miasta, a zakończy w rejonie skrzyżowania z ul. Jana III Sobieskiego).
Planowana jest także przebudowa i budowa nowych zatok autobusowych, zjazdów indywidualnych i publicznych, oświetlenia drogowego oraz przejść ekologicznych dla zwierząt. Przebudowany zostanie również system odwodnienia drogi.
Z kolei na dalszym odcinku w Szczebrzeszynie (o długości ok. 1,6 km), planowany jest remont nawierzchni DK74, Inwestycja realizowana będzie w systemie tradycyjnym na podstawie wydanej w 2021 r., przez Wojewodę Lubelskiego, decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Spośród pięciu ofert, od wartości 119,3 mln zl do ponad 164 mln zł, jedna zmieściła się w budżecie zaplanowanym przez GDDKiA Lublin.
– Wyłonienie najkorzystniejszej oferty oraz popisanie umowy z wykonawcą planujemy jesienią tego roku – dodaje Minkiewicz.
Budżet drogowców na ten odcinek to 125,6 mln zł. Rozbudowa odcinka Gorajec-Szczebrzeszyn to kolejna inwestycja jaka będzie realizowana na szlaku pomiędzy drogą ekspresową S19 w okolicy Janowa Lubelskiego, planowaną S17 w okolicy Zamościa i przejściem granicznym z Ukrainą w Zosinie.
Powstały już obwodnice Frampola i Hrubieszowa, a także przebudowano trasę między Frampolem a Gorajcem oraz kilka od Zamościa na wschód od Zamościa. Niedawno podpisano też umowy na budowę obwodnicy Dzwoli wraz z przebudową obecnej DK74 od końca przyszłej obwodnicy Janowa Lubelskiego do Frampola (w sumie 12 km), a także na budowę obwodnicy Gorajca (6,7 km).
Planowana jest także realizację obwodnicy Janowa Lubelskiego, Szczebrzeszyna i Zamościa (łącznie ok. 33 km). W sumie między Janowem Lubelskim a Zamościem powstanie ponad 60 km nowych lub zmodernizowanych odcinków drogi krajowej nr 74.
– W planach mamy także dalszą rozbudowę DK74 od Zamościa do Zosina o łącznej długości ok. 37 km – dodaje Łukasz Minkiewicz.