Nasze miasto staje się potęgą turystyczną. Tylko w 2007 r. Starówkę odwiedziło ok. 220 tys. osób.
- Stare kamienice pięknieją niemal z dnia na dzień i turyści to chyba doceniają - raduje się 40-letnia zamościanka, która wczoraj spacerowała po Starym Mieście. - Przyjeżdżają nawet ogromnymi grupami. Właśnie widziałam np. ponad
100-osobową gromadę harcerzy, którzy zwiedzali zabytkowe zaułki. Śpiewali i grali
na gitarach. Dzięki turystom miasto żyje!
Powodów do radości nie brakuje. Od 2003 r. liczba turystów odwiedzających miasto rośnie w ogromnym tempie. W 2006 r. przybyło tutaj ok. 150 tys. osób i był to wówczas rok rekordowy. Mieszkańcy Zamościa, właściciele sklepów i restauracji na Starówce, byli tym zachwyceni.
Tymczasem w 2007 r. odwiedziło Hetmański Gród o ok. 70 tys. turystów więcej! Większość z nich pochodziła z woj. lubelskiego, podkarpackiego, mazowieckiego i małopolskiego. Nie brakowało także przybyszów z zagranicy. Przyjeżdżali zwykle w kilkuosobowych grupach i zwiedzali także Roztocze.
Z ankiety przeprowadzonej przez Wydział Promocji, Kultury i Spraw Społecznych zamojskiego UM wynika, że aż 62 proc. turystów oceniło ten pobyt jako udany i zapewniło, że do Zamościa zajrzą również w przyszłości.
Magistrat postanowił to wykorzystać. W opracowanym właśnie programie Promocji i Współpracy z Zagranicą na 2008 r. wyliczono, w jaki sposób ma to się odbywać. Zamość będzie uczestniczył w licznych targach i wystawach (m.in. w Madrycie, Berlinie i Kijowie), planowana jest także tzw. kampania wielkoformatowa.
To nowość. W największych miastach Polski zawisną kolorowe billboardy reklamujące atrakcje Zamościa. Szczególnie promowane będą także najważniejsze imprezy kulturalne (m.in. "Eurofolk, Zamojskie Lato Teatralne i Festiwal im. Marka Grechuty). Planowana jest także promocja gospodarcza.
Jaka? W kwietniu 2006 r. zamojscy radni podjęli uchwałę w sprawie objęcia niektórych gruntów miasta Specjalną Strefą Ekonomiczną "Euro-Park Wisłosan”. Wiąże się to z budową dróg, sieci wodociągowych i kanalizacyjnych w wyznaczonych terenach oraz ulgami dla inwestorów. Teraz władze miasta będą starały się przyciągnąć do miasta inwestorów. W tym celu zaplanowano w mediach reklamy Zamościu i Zamojszczyzny jako regionu atrakcyjnego gospodarczo.