(Jacek Barczyński)
Tego w chełmskiej oświacie jeszcze nie było. Od pierwszego września w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 6 mają być powołane dwujęzyczne klasy. Oznacza to, że językiem wykładowym będzie w nich równolegle polskim oraz angielski lub niemiecki.
– Forma ta pozwala na nabycie przez uczniów bardzo szerokiej kompetencji językowej w zakresie komunikacji – mówi Dorota Cieślik, dyrektor ZSO nr 6. – Jest to przyswajanie treści z danego przedmiotu zarówno w języku polskim, jak i obcym.
Zdaniem Cieślik właśnie tego rodzaju rozwiązanie edukacyjne jest coraz bardziej popularne w nauczaniu i to już w całej Europie. Łączenie metodyki nauczania przedmiotów ogólnokształcących z metodyką nauczania języków obcych znakomicie się sprawdza. A skoro tak, to dlaczego nie przenieść cudzych, jak najlepszych doświadczeń również na nasz grunt?
Z dotychczasowych doświadczeń szkół prowadzących dwujęzykowość wynika, że ta forma edukacji najlepiej rozwija zdolności komunikacyjne, zainteresowania wielojęzycznością, poszerza wiedzę na temat innych kultur oraz ułatwia ich zrozumienie. Sprzyja także zdobywaniu wiedzy z różnych perspektyw oraz ułatwia uczniom wszechstronny kontakt z językiem obcym.
Na poziomie ponadgimnazjalnym po trzyletnim okresie nauki w danej klasie językowej uczeń będzie mógł w ramach egzaminu dojrzałości przystąpić do egzaminów międzynarodowych. Tym samym zwiększy swoje szanse na kontynuowanie nauki na zagranicznych uczelniach i łatwiej będzie mu zdobyć certyfikaty językowe.
– Oferta szkoły wydaje mi się bardzo interesująca – mówi pani Alina, matka Patryka, który już niedługo będzie musiał wybrać sobie gimnazjum. – Kursy językowe są drogie, a tu proszę, szkoła w ramach nowego programu zapewnia opanowanie języka obcego na poziomie, o jakim bez dodatkowego wysiłku, także finansowego normalnie można sobie tylko pomarzyć.
Dyrektor Cieślik podkreśla, że to sam uczeń ma zadecydować, czy jego drugim językiem wykładowym będzie niemiecki, czy angielski.
Zgodnie z wymogami prawa oświatowego warunkiem wdrożenia klasy dwujęzycznej jest wprowadzenie co najmniej dwóch przedmiotów, które występują w wersji dwujęzykowej. W przypadku jej szkoły w rachubę wstępnie wchodzi historia bez historii Polski, wiedza o społeczeństwie, o kulturze, geografia bez geografii Polski oraz informatyka.
Uczeń każdego tygodnia w szkole ma mieć kontakt z danym językiem obcym w wymiarze sześciu godzin tygodniowo na zajęciach językowych oraz dodatkowo dwie-trzy godziny przedmiotów, które wdrażają język obcy.