Można już kupować bilety i rezerwować czas. 8 stycznia zaczynamy oglądać to, co ciekawego widzieli uczestnicy festiwalu Nowe Horyzonty we Wrocławiu. Centrum Kultury jest jednym z 35 miejsc w Polsce gdzie można zobaczyć przegląd składający się z pięciu tytułów.
– Filmy niebanalne i odważne, które operując odkrywczym językiem opowiadają o problemach współczesności i prowokują do rozmowy o kondycji człowieka dziś, a także przywracają kinu wymiar sztuki – tak organizatorzy przeglądu charakteryzują obraz które zobaczymy między 8 a 14 stycznia. To już tradycja, że program układany jest tak, by każdy film był pokazywany kilka razy w różnej porze. Dzięki temu łatwiej upolować coś, co nas interesuje.
„Lucyfer” Gusta Van den Berghe to opowieść o upadłym aniele budzącym pogrążonych w duchowym letargu mieszkańców pewnej meksykańskiej wioski. Nakręcony przy użyciu zbliżonego do „rybiego oka” tondoskopu film dosłownie odkrywa nowe horyzonty kina. Z kolei „Epokowy projekt” Carlosa M. Quinteli, to na poły fabularny, na poły dokumentalny portret mieszkańców postindustrialnej kubańskiej prowincji, którym do przetrwania zdaje się wystarczać absurdalny humor i tęsknota za minioną świetnością komunistycznego raju.
Kolejną propozycją przeglądu jest trylogia Miguela Gomesa „Tysiąc i jedna noc”, to trwająca 6 godzin melancholijna i dowcipna zarazem epopeja, wpisująca współczesną, targaną kryzysem Portugalię w baśniowy schemat opowieści Szeherezady. W programie znalazł się także film „Widzę, widzę” Severina Fiali i Veroniki Franz czyli nagrodzone przez widzów brawurowe połączenie surrealistycznego horroru z thrillerem psychologicznym. Z kolei „Pasolini” – to najnowsze dzieło autora legendarnego „Złego porucznika” to hołd dla mistrza włoskiego kina, będący rekonstrukcją ostatnich godzin jego życia.
Bilety na poszczególne filmy są po 10 zł, karnet 50 zł.
Program
8 stycznia (piątek)
godz. 18.00: „Lucyfer” reż. Gust Van den Berghe (108 min)
godz. 20.00: „Widzę, widzę” reż. Severin Fiala, Veronika Franz (99 min)
9 stycznia (sobota)
godz. 18.00: „ Tysiąc i jedna noc – cz. 1, Niespokojny” reż. Miguel Gomes (125 min)
godz. 20.15: „Pasolini” reż. Abel Ferrara (89 min)
10 stycznia (niedziela)
godz. 18.00: „Tysiąc i jedna noc - cz. 2, Opuszczony” reż. Miguel Gomes (131 min)
godz. 20.30: „Epokowy projekt” reż. Carlos M. Quintela (101 min)
11 stycznia (poniedziałek)
godz. 18.00: „Tysiąc i jedna noc - cz. 3, Oczarowany” reż. Miguel Gomes (125 min)
godz. 20.15: „Lucyfer” reż. Gust Van den Berghe (108 min)
12 stycznia (wtorek)
godz. 18.00: „Widzę, widzę” reż. Severin Fiala, Veronika Franz (99 min)
godz. 20.00: „ Tysiąc i jedna noc – cz. 1, Niespokojny” reż. Miguel Gomes (125 min)
13 stycznia (środa)
godz. 18.00: „Pasolini” reż. Abel Ferrara (89 min)
godz. 19.45: „Tysiąc i jedna noc - cz. 2, Opuszczony” reż. Miguel Gomes (131 min)
14 stycznia (czwartek)
godz. 18.00: „Epokowy projekt” reż. Carlos M. Quintela (101 min)
godz. 20.00: „Tysiąc i jedna noc - cz. 3, Oczarowany” reż. Miguel Gomes (125 min)
Opisy filmów:
Lucyfer (Lucifer)
Belgia / 2014 / 108’
Reżyseria: Gust Van den Berghe
Scenariusz: Gust Van den Berghe
Zdjęcia: Hans Bruch Jr.:
Obsada: María Acosta, Jeronimo Soto Bravo, Norma Pablo, Gabino Rodríguez
Premiera: 29 stycznia 2016
Zwycięski film 15. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty rzeczywiście wytycza nowe horyzonty kina – na potrzeby Lucyfera twórcy skonstruowali zbliżony do „rybiego oka” tondoskop. Dzięki niemu reżyser kadry zamyka w kole i komponuje jak obrazy, inspirowane m.in. malarstwem Hieronima Boscha. Fabuła nawiązuje do biblijnej opowieści o upadłym aniele, który podczas wędrówki z nieba do piekieł trafia na ziemię. Lucyfer wprowadza zamęt w życie mieszkańców meksykańskiej wioski, budząc ich pogrążone w letargu umysły i serca.
Widzę, widzę (GoodnightMommy / Ich seh, Ich seh)
Austria / 2014 / 99’
Reżyseria: Severin Fiala, Veronika Franz
Scenariusz: Severin Fiala, Veronika Franz
Zdjęcia: Martin Gschlacht
Obsada: Susanne Wuest, Elias Schwarz, Lukas Schwarz
Premiera: 12 lutego 2016
Dziesięcioletni bliźniacy, Lucas i Elias, spędzają wakacje w letnim domu. Ich matka wraca ze szpitala z twarzą owiniętą bandażami. Rozdrażniona, agresywna i obolała nie przypomina dawnej mamy, a chłopcy nabierają podejrzeń, że nie jest tą, za którą się podaje. Znakomity film Severina Fiala oraz scenarzystki Ulricha Seidla, Veroniki Franz ma na koncie wiele nagród, m.in. Fipresci na Thessaloniki IFF 2014, oraz Nagrodę Publiczności 15. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty.
Tysiąc i jedna noc – cz. 1, Niespokojny (Arabian Nights, Vol. 1/ As Mil e uma Noites – vol. 1)
Portugalia, Francja, Niemcy, Szwajcaria / 2015 / 401’
Reżyseria: Miguel Gomes
Scenariusz: Miguel Gomes, Telmo Churro
Zdjęcia: Sayombhu Mukdeeprom
Obsada: Carloto Cotta , Joana de Verona, Adriano Luz, Gonçalo Waddington, Teresa Madruga
Premiera: 26 lutego 2016
Portugalia wydaje się istnieć nie tylko na krańcu kontynentu, ale wręcz na końcu świata. Jej nierzeczywisty charakter stał się jednym z tematów tryptyku Gomesa, który najnowszą historię ojczyzny nakłada na strukturę „Baśni z tysiąca i jednej nocy”. Skupia się na gospodarczym kryzysie lat 2013-2014 i przeplata dokumentalną historię bezrobotnych stoczniowców z Viana do Castelo z losami Szeherezady oraz galerią niezwykłych figur, m.in. afrykańskim szamanem, eksplodującym wielorybem i umierającą syreną. Tak się zaczyna monumentalna trylogia filmowa nagrodzona Fipresci na 15. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty.
Tysiąc i jedna noc – cz. 2, Opuszczony (Arabian Nights, Vol. 2 / As Mil e uma Noites – vol. 2 )
Portugalia, Francja, Niemcy, Szwajcaria 2015 / 401’
Reżyseria: Miguel Gomes
Scenariusz: Miguel Gomes, Telmo Churro
Zdjęcia: Sayombhu Mukdeeprom
Obsada: Carloto Cotta, Joana de Verona, Adriano Luz, Gonçalo Waddington, Teresa Madruga
Premiera: 4 marca 2016
Monumentalny projekt Gomeza z pogranicza politycznego eseju i kina poetyckiego jest wielowarstwową opowieścią o portugalskiej duszy w czasach ekonomicznego kryzysu, snutą przez Szeherezadę. Drugą część trylogii rozpoczyna od historii tajemniczego Simăo – ukrywającego się przed prawem zabójcy, uważanego za lokalnego bohatera. Wielkim atutem cyklu są hipnotyzujące zdjęcia Sayombhu Mukdeeproma, stałego współpracownika Apichatponga Weerasethakula.
Tysiąc i jedna noc – cz. 3, Oczarowany (Arabian Nights, Vol. 3 / As Mil e uma Noites – vol. 3 )
Portugalia, Francja, Niemcy, Szwajcaria / 2015 / 401’
Reżyseria: Miguel Gomes
Scenariusz: Miguel Gomes, Telmo Churro
Zdjęcia: Sayombhu Mukdeeprom
Obsada: Carloto Cotta, Joana de Verona, Adriano Luz, Gonçalo Waddington, Teresa Madruga
Premiera: 11 marca 2016
Finałowa część trylogii opowiadającej o rozczarowanym politycznymi zmianami w portugalskim społeczeństwie, pogrążającym się w recesji. Tym razem skupia się na historii uciekającej z pałacu sułtana Szeherezady. Zestawia jej miłosne perypetie m.in. z opowieścią o bezrobotnych mężczyznach przygotowujących ptaki do konkursu śpiewu i obrazami demonstracji w Lizbonie z listopada 2013 roku. Reżyser nasyca tę symboliczną historię subtelną ironią, humorem i melancholią, niczym w pieśni fado.
Pasolini
Francja, Belgia, Włochy 2014 / 89’
Reżyseria: Abel Ferrara
Scenariusz: Abel Ferrara, Maurizio Braucci
Zdjęcia: Stefano Falivene
Obsada: Willem Dafoe, Riccardo Scamarcio, Ninetto Davoli, Maria de Medeiros, Adriana Asti
Premiera: 1 kwietnia 2015
Kontrowersyjny reżyser Abel Ferrara składa hołd jednemu z mistrzów włoskiego kina. Film jest rekonstrukcją ostatnich godzin życia twórcy Dekameronu. Bohatera poznajemy w momencie, gdy skończył realizację skandalizującego „Salo, czyli 120 dni Sodomy”. Pasolini poznaje młodego chłopaka, którego zabiera na plażę w Ostii. Feralna podróż kończy się tragiczną śmiercią reżysera. W Pasolinim pojawia się grono prawdziwych współpracowników tego niepokornego twórcy, z gwiazdą jego filmów Ninneto Davolim na czele.
Epokowy projekt (The Project of the Century / La obra del siglo)
Argentyna, Kuba, Szwajcaria, Niemcy 2015, 100’
Reżyseria: Carlos M. Quintela
Scenariusz: Carlos M. Quintela, Abel Arcos
Zdjęcia: Marcos Attila
Obsada: Mario Balmaseda, Mario Guerra, Leonardo Gascón
Premiera: 15 kwietnia 2016
Film nagrodzony na IFF w Rotterdamie i wyróżniony na 15. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty rozgrywa się w Juragui, podupadłym mieście zbudowanym przy pierwszej na Kubie elektrowni atomowej, niedokończonej wskutek upadku ZSRR. Trzy pokolenia: dziadek, ojciec i syn, tkwią w ciasnym pracowniczym mieszkaniu bez nadziei na przyszłość, a ich frustracja zderzona zostaje z entuzjazmem dawnych propagandowych reportaży. Reżyser tworzy egzystencjalną metaforę – Kuba tkwi w stagnacji, a Kubańczykom do przetrwania zdaje się wystarczać absurdalny humor i tęsknota za minionym.
(na podstawie materiałów organizatora)