
Węglin Południowy i Północny to dziś jedne z najdynamiczniej rozwijających się obszarów Lublina. Wzmożona zabudowa mieszkaniowa, nowe drogi, remonty i planowane ścieżki rowerowe pokazują, jak szybko zmienia się ta część miasta. Zarysowane są także konkretne plany inwestycyjne na najbliższe lata, obejmujące zarówno infrastrukturę, jak i zieleń miejską. O tym wszystkim w dzisiejszym odcinku naszego cyklu „Wtorek na Dzielni”. Jak zwykle oglądajcie nas na www.dziennikwschodni.pl oraz na kanale YouTube Dziennika Wschodniego.

Węglin administracyjnie dzieli się na część południową i północną, choć często mylony jest z dzielnicą Czuby. Granica pomiędzy nimi przebiega w rejonie ulicy Granatowej – wszystko na zachód od niej, aż do ulicy Kraśnickiej, to już Węglin Południowy. Przy Granatowej, Jantarowej czy Bursztynowej dominują osiedla z zabudową wielorodzinną.Z kolei Węglin Północny zachował bardziej tradycyjny, jednorodzinny charakter.
W ostatnim roku zrealizowano tam szereg inwestycji drogowych, takich jak kompleksowy remont ulicy Wrocławskiej czy modernizacja ulicy Wertera. Na lokalne drogi wydano ponad milion złotych, a kolejne prace przewidziane są w roku bieżącym.
Wśród zaplanowanych działań znalazły się nakładki asfaltowe ulicy Lipniak oraz kontynuacja modernizacji ulicy Węglinek, zlokalizowanej wzdłuż torów kolejowych. Środki na tę inwestycję pochodzą z rezerwy celowej Rady Dzielnicy.
Nowe inwestycje obejmują również ulicę Ofelii i Abelarda, a także Lipną – długą ulicę przebiegającą przez Węglin, Szerokie i w pobliżu granicy z gminą Konopnica. W ubiegłym roku rozpoczęto tam modernizację, a obecnie zaplanowano kolejne odcinki do przebudowy.
Projektowane są także nowe ścieżki rowerowe wzdłuż ulic Kraśnickiej, Zwycięskiej i Orkana. W przygotowaniu jest również dokumentacja dla jednej z najważniejszych ulic w dzielnicy – Granatowej, która wraz z ulicą Berylową stanowi wewnętrzny układ komunikacyjny osiedli wielorodzinnych w dzielnicy Węglin. Obie ulice są kluczowe z punktu widzenia dojazdu do największej szkoły w tej części miasta. Koszt ich budowy może sięgnąć nawet kilku milionów złotych, dlatego planowane jest pozyskanie zewnętrznych źródeł finansowania.
Część dróg w nowej zabudowie realizowana jest również przez deweloperów w ramach obowiązujących przepisów. Dzięki temu powstają obwodowe ulice przy nowych osiedlach, które po zakończeniu inwestycji stają się częścią miejskiego układu komunikacyjnego.
Ważnym elementem rozwoju dzielnicy jest także zieleń. W pasach drogowych planowane są nasadzenia drzew i roślinności zgodnie z wymaganiami planistycznymi. Dodatkowo realizowane są punktowe inwestycje w zieleń, takie jak lokalne skwery – np. przy ulicy Judyma – finansowane z budżetu obywatelskiego lub przez Radę Dzielnicy.
Planowanie urbanistyczne dla Węglina obejmuje wieloletnią perspektywę, uwzględniającą potrzeby rosnącej liczby mieszkańców. To jedno z najintensywniej rozwijających się miejsc w Lublinie, które w najbliższych latach stanie się jeszcze bardziej kluczowe dla układu urbanistycznego całego miasta.
