Osiem fabrycznie nowych pojazdów szynowych zamawia samorząd województwa do obsługi połączeń regionalnych. Trzy z nich powinny być gotowe w ciągu 1,5 roku od zawarcia umowy. Pozostałe mają dotrzeć w ciągu 2 lat
Dostawcę wyłoni przetarg ogłoszony przez Urząd Marszałkowski.
Zamawiane przez marszałka elektryczne szynobusy mają być pojazdami dwuczłonowymi, zdolnymi do rozwijania maksymalnej prędkości eksploatacyjnej nie mniejszej niż 160 km/h. Każdy z nich musi mieć co najmniej 95 miejsc siedzących, nie mniej niż 100 stojących oraz najwyżej 10 dodatkowych składanych siedzeń uchylnych. W miejscach, gdzie siedzenia będą zamontowane rzędowo, w ich plecy muszą być wbudowane składane stoliki.
Przy każdym fotelu (pojedynczym lub podwójnym) musi się znaleźć gniazdko z napięciem 230V oraz gniazdo USB do podłączenia urządzeń mobilnych, np. telefonów komórkowych lub tabletów. Wymagane są też dodatkowe ładowarki USB - przynajmniej cztery na pojazd. Marszałek oczekuje też zamontowania w szynobusach urządzeń wi-fi zapewniających bezprzewodowy dostęp do internetu na całym pokładzie.
Pojazdy będą bezprzedziałowe, wyłącznie z miejscami drugiej klasy. Każdy z nich powinien mieć wydzieloną przestrzeń do przewozu większego bagażu ręcznego, a w szczególności rowerów, których musi zmieścić co najmniej osiem. Wymagane są też dwa miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich, które dostaną się do srodka dzięki zamontowanym w drzwiach specjalnym windom lub rampom. W każdych drzwiach muszą być zamontowane wysuwane elektrycznie stopnie i co najmniej 12-litrowy pojemnik na śmieci.
Marszałkowskie szynobusy będą w pełni klimatyzowane: od kabiny maszynisty, przez przestrzeń dla pasażerów, aż po toaletę.
Ubikacja będzie jedna na cały pojazd, wandaloodporna, z miską ustępową i umywalką wykonanymi ze stali kwasoodpornej. Nieczystości z ustępu mają być odprowadzane do zbiornika o pojemności nie mniejszej niż 500 litrów. Ścieki z umywalki będą spływać między tory.
Każdy z ośmiu szynobusów powinien być wyposażony w dostępny dla pasażerów defibrylator. Urządzenie będzie wydawać polecenia osobie ratującej nieprzytomnego pasażera. Powiadomi też o zdarzeniu obsługę pojazdu.
Producent szynobusów musi także zapewnić miejsce do zamontowania automatów do sprzedaży biletów, choć sam automat nie jest wymagany.
Nowe pojazdy będą dwukierunkowe, co oznacza, że na obu końcach będzie identyczna kabina maszynisty. Szynobusy będzie można łączyć w dłuższe pociągi składające się nawet z trzech pojazdów.