Tak przez ostatnie lata pracowały samorządy. Dzięki dofinansowaniu z budżetu województwa w naszym regionie udało się wybudować blisko 1000 kilometrów dróg. Będą kolejne!
To nie koniec planów marszałka, który od tego roku wspólnie z gminami i powiatami realizuje projekt pn. „100 km dróg w każdym powiecie województwa lubelskiego na 100-lecie Niepodległości”. Przypomnijmy, że Zarząd Województwa Lubelskiego podpisał umowy, dzięki którym w regionie powstanie lub zostanie zmodernizowanych kolejnych kilkaset km dróg gminnych i powiatowych.
Nie tylko dla rolników
Dojazdówki do gruntów rolnych to specyficzny rodzaj dróg, budowanych i modernizowanych z myślą o rolnikach, ale nie tylko. Dzięki nim stare gruntowe trakty prowadzące do pól i pastwisk przestają być okresowo nieprzejezdne podczas wiosennych roztopów czy jesiennych opadów. Ułatwiony dojazd do trudno dostępnych miejsc przekłada się na wzrost poziomu bezpieczeństwa podczas wykonywania prac rolniczych. Naprawiona i uzupełniona o nowe elementy siatka wiejskich szos otwiera także szansę na rozwój gospodarczy całych gmin, ułatwiając dostęp do lokalnych producentów czy np. branży agroturystycznej. Takie przykłady można mnożyć. Wie o tym Samorząd Województwa Lubelskiego, który od lat przekazuje gminom pieniądze na powstanie i modernizację dróg z puli tzw. środków celowych (dawny Fundusz Ochrony Gruntów Rolnych).
Celowe, czyli jakie?
Środki celowe budżetu województwa lubelskiego to dochody związane z wyłączeniem gruntu z produkcji rolnej, pobierane na podstawie ustawy z 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Z pieniędzy tych mogą być finansowane: ochrona, rekultywacja i poprawa jakości gruntów rolnych. W praktyce przeznacza się je na to, co najważniejsze dla mieszkańców terenów wiejskich. W naszym regionie jest to właśnie budowa dróg dojazdowych.
Gminne i powiatowe
Zarząd Województwa Lubelskiego dysponuje co roku określoną pulą środków celowych, których ostateczny podział następuje po weryfikacji wniosków złożonych przez zainteresowanych wójtów, a od tego roku również starostów.
– Do tej pory zaproszenie do aplikowania o środki kierowaliśmy bezpośrednio do gmin, które są w głównymi administratorami dróg dojazdowych. W międzyczasie zapotrzebowanie na tego rodzaju wsparcie zgłaszali także starostowie. W tym roku zrobiliśmy więc ukłon w ich stronę.
Takie rozwiązanie ułatwi budowę czy naprawę większego fragmentu drogi, która na jednym odcinku ma status gminnej, a na drugim – powiatowej – mówi wicemarszałek województwa Grzegorz Kapusta.
Urząd Marszałkowski refunduje do 70% (a w uzasadnionych przypadkach nawet do 90%) wartości nowo wybudowanej drogi i do 60% tej modernizowanej. Pieniądze trafiają na konto wnioskodawcy po wykonaniu inwestycji i pozytywnej weryfikacji dokumentacji rozliczeniowej – w formie refundacji.
Każda droga zrealizowana z udziałem środków celowych jest stosownie oznakowana tablicą z godłem Województwa Lubelskiego. Ciekawostką jest, że te wykonane w ramach tegorocznej edycji, otrzymają dodatkowy napis: „na 100-lecie niepodległości”.
Dotacje warte 80 milionów
Z corocznego zaproszenia Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego do składania wniosków chce korzystać i korzysta większość z 213 samorządów gminnych. W ramach tegorocznego „podstawowego” naboru dofinansowanie otrzyma 138 wójtów, dla których zabezpieczono kwotę ponad 6,3 mln zł. Pieniądze te wystarczą na naprawę bądź budowę 87 km dróg dojazdowych do gruntów rolnych.
– Cieszę się, że mechanizm wydatkowania środków celowych w województwie lubelskim działa tak sprawnie. Strzałem w dziesiątkę było przede wszystkim skierowanie strumienia tych pieniędzy właśnie na inwestycje drogowe – mówi marszałek Sławomir Sosnowski. – W ciągu ośmiu lat na ten cel przekazaliśmy samorządom już prawie osiemdziesiąt milionów złotych. Dzięki nim powstało 930 km dróg dojazdowych – dodaje. (DRiŚ)