Znacznie zmniejszył się ruch ciężarówek na ulicach całego miasta po otwarciu zachodniej obwodnicy Lublina. Najlepiej widać to na al. Kraśnickiej, z której zniknęły ogromne korki
Natężenie ruchu jest o wiele mniejsze niż było miesiąc, czy dwa miesiące temu – mówi Karol Kieliszek z Urzędu Miasta. – Nie są to jeszcze twarde dane liczbowe, a jedynie poniedziałkowe obserwacje – zastrzega.
Twardych danych dostarczają za to urządzenia nawigacyjne zainstalowane w lubelskich autobusach i trolejbusach, które nie tkwią już tak długo w korkach na al. Kraśnickiej. Zmiana jest zauważalna już od piątku, kiedy to otwarto dla ruchu zachodnią obwodnicę miasta.
– W piątek czas przejazdu al. Kraśnicką między skrzyżowaniem z ul. Bohaterów Monte Cassino i rondem Honorowych Krwiodawców był krótszy nawet o 10 minut w porównaniu do kilku poprzednich piątków – mówi Justyna Góźdź z Zarządu Transportu Miejskiego. Podobnie było wczoraj. – Ruch jest spokojniejszy, a czas przejazdu o kilka minut krótszy.
Na al. Kraśnickiej gołym okiem widać, że tiry prawie całkiem zniknęły z jezdni. – Z naszych obserwacji wynika, że natężenie ruchu znacząco zmniejszyło się tu na odcinku od Konopnicy do skrzyżowania z ul. Głęboką i Nałęczowską – stwierdza Kieliszek. – Na tym skrzyżowaniu obserwujemy dużą liczbę pojazdów zmierzających w kierunku centrum – dodaje.
Zmiana jest też odczuwalna na al. Tysiąclecia, gdzie w pobliżu Zamku i dworca PKS rzadko było wczoraj widać tiry. Tak samo było za skrzyżowaniem z ul. Lubomelską i al. Kompozytorów Polskich. Ratusz dopiero ma zlecić szczegółowe pomiary. Z tych prowadzonych w poprzednich latach wynika, że z roku na rok coraz mniej ciężarówek porusza się al. Solidarności i al. Kraśnicką.
Przypomnijmy, że Ratusz zabiega o wprowadzenie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad takiego oznakowania obwodnicy, które zabroni wjazdu do Lublina kierowcom ciężarówek jadących tranzytem.
Pomiary ruchu
Jednym z punktów pomiarowych jest skrzyżowanie koło PZMot. W listopadzie 2014 r. od Zamku w stronę Warszawy jechało al. Solidarności 80 ciężarówek w ciągu godziny. Rok później było to 57 ciężarówek, a w tym roku już tylko 34. W przeciwną stronę w kolejnych latach jechały odpowiednio 72, 78 i 42 ciężarówki.
Jak wyglądał ruch ciężarówek na al. Kraśnickiej w pobliżu pętli na Węglinie? W listopadzie 2014 r. w stronę centrum jechały 82 ciężarówki, rok później 80, w tym roku 69. W stronę granicy miasta jechało w 2014 r. 77 ciężarówek na godzinę, w zeszłym już tylko 45, a w tym 41.