W trakcie rozmowy z przedstawicielem spółki Marketeye odkrywamy najnowsze trendy w obszarze zaawansowanego rozpoznawania obrazu (Image Recognition), wspierane przez technologię sztucznej inteligencji. Marketeye to wiodący dostawca innowacyjnych rozwiązań, które zrewolucjonizowały sektor producentów, zwłaszcza w branży FMCG, poprzez skracanie czasu wizyt przedstawicieli handlowych oraz usprawnianie zarządzania ekspozycją produktów w sklepach.
Rozwiązania oparte na technologii Image Recognition, rozwijane przez Marketeye https://www.marketeye.pl, stanowią kluczowy element strategii przemysłu handlu detalicznego. Sieci sklepów wykorzystują te zaawansowane narzędzia, aby skuteczniej zarządzać swoimi placówkami, minimalizować ryzyko braków towarów oraz poprawić komunikację cenową. Dzięki temu osiągają wyraźnie lepsze wyniki w efektywności operacyjnej i jakości obsługi klienta.
Rozwiązania Image Recognition to nie tylko technologiczna innowacja, ale także narzędzia, które pozwalają firmom osiągnąć znaczącą przewagę konkurencyjną, dostosowując się do dynamicznie zmieniającego się rynku detalicznego. Warto zrozumieć, że technologie AI stają się kluczowym elementem strategii biznesowych wielu przedsiębiorstw.
Jak producenci starają się wpasować w aktualnie panujące trendy?
Bartosz Nowak: Z jednej strony marki dopasowując się do potrzeb klientów wprowadzają na rynek innowacje produktowe związane z ekologią oraz wellness, promują regionalne marki czy wykorzystują analizę danych, aby oferować spersonalizowane rekomendacje produktów. Z drugiej strony muszą działać w warunkach bardzo wysokiej konkurencyjności. Po spełnieniu wszystkich jakościowych oczekiwań klienta, to końcowa cena produktu na półce jest kluczowa. W warunkach wysokiej inflacji i rosnących kosztów pracy producenci jeszcze większą uwagę przykładają do optymalizacji procesów sprzedaży. To w czym my jako Marketeye pomagamy naszym klientom to dbanie o ograniczenie kosztów wizyt w sklepach oraz minimalizacja strat związanych z brakami produktów na półkach.
W jaki sposób powyższe działania przekładają się decyzje zakupowe konsumentów?
Klienci dokonują bardzo świadomych wyborów produktów zgodnych z ich co raz wyższymi wymaganiami. Rozwój rynku e-commerce, także w handlu detalicznym wpłynął na decyzje zakupowe klientów. Zakup poszukiwanego produktu, jest teraz łatwiejszy niż kiedykolwiek dla konsumenta. W związku z tym, aby zapewnić klientom oczekiwane portfolio produktów zarówno producenci jak i sklepy muszą przede wszystkim dbać o dostępność produktów na półce w oczekiwanym miejscu ekspozycji.
Jak producenci i sieci sklepów mogą wpływać na dostępność i poprawność ekspozycji?
Przede wszystkim produkt musi być dostępny w sklepie i widoczny dla konsumenta w najbardziej dogodnym miejscu ekspozycji. Producenci korzystają z systemów SFA mających na celu wspieranie w działaniach sprzedażowych przedstawicieli handlowych. Sieci sklepów budują automatyczne systemy zamawiania towarów. Powyższe działania mają na celu zminimalizowanie sytuacji, w której występują braki produktów w zapasach sklepu. Jednak te działania nie wystarczają w pełni do zaspokojenia potrzeb klientów. Niezbędne jest zadbanie o ułożenie i dostępność produktów na półce sklepowej. Tutaj z pomocą przychodzi m.in. technologia Image Recognition.
Jakie korzyści daje wykorzystywanie Image Recognition w handlu detalicznym?
Korzystanie z naszych rozwiązań mobilnych w wykorzystaniem technologii image recognition pozwala w bardzo krótkim czasie dokonać automatycznej weryfikacji standardu ułożenia produktów w miejscach ekspozycji. System w czasie rzeczywistym na podstawie intuicyjnie wykonanego zdjęcia rozpoznaje znajdujące się na nim produkty. Odpowiadamy zarówno producentom jak i właścicielom sklepów na pytanie czy na półce znajdują się wszystkie ustalone produkty, których produktów brakuje, a które są ustawione w nieodpowiednim miejscu. Jednocześnie zwracamy informacje o tym, czy zachowana jest poprawna komunikacja cenowa, co jest bardzo istotne dla konsumentów.
W jaki sposób Marketeye wspiera działania producentów?
Rozwiązania jakie oferujemy dla producentów mają za zadanie służyć jako narzędzia poprawy produktywności sił terenowym (przedstawicieli handlowych) lub jako narzędzia audytowe. W pierwszym przypadku przedstawiciel handlowy znacznie skraca (nawet o 50%) czas swojej wizyty w sklepie. Dzięki zastosowaniu image recognition zamiast ręcznie uzupełniać ankiety dostępności, ilości oraz cen, system wypełnia dane automatycznie. Co przy rosnących kosztach pracy znacznie optymalizuje cały proces.
Sieci sklepów również korzystają z zaprezentowanej przez Pana technologii, proszę powiedzieć w jaki sposób?
Wdrożenie systemu perfectstore w oparciu o naszą aplikację wraz z technologią image recognition umożliwia zarządzanie sklepem w oparciu o dane i trendy zakupowe i wpływa na rentowność i utrzymanie odpowiednich standardów w sklepie. Minimalizuje braki towarów oraz poprawia komunikację cenową.
Jednocześnie umożliwia bliższą i bardziej skuteczną współpracę z dostawcami i producentami dzięki skutecznej realizacji promocji, a to przez nie ponad 80% sprzedaży jest generowane.
System perfectstore umożliwia podejmowanie decyzji i analizę zaawansowanych danych bez konieczności fizycznej obecności w obiekcie. Jest to bardzo istotne dla wszystkich podmiotów realizujących handel (sklep, producent, agencje merchandisingowe) ponieważ znacznie ogranicza koszt obsługi sprzedaży.