W dniach 8-11 listopada pod hasłem „Fantastyczny Atak Lublina” odbędzie się 14. edycja Festiwalu Fantastyki Falkon.
miejsce: Targi Lublin, Szkoła Podstawowa nr 20
organizator: Lubelskie Stowarzyszenie Fantastyki „Cytadela Syriusza”
bilety: 50 zł – całość
piątek, poniedziałek - 20 zł za 1 dzień
sobota, niedziela - 30 zł za 1 dzień
Dzieci do lat 10 pod opieką osoby dorosłej wchodzą na Falkon za darmo.
strona internetowa: www.falkon.co
Falkon jest interdyscyplinarnym festiwalem poświęconym kulturze inspirowanej szeroko rozumianą fantastyką.
GOŚCIE FALKONU:
W tym roku mocnym akcentem w programie Falkonu jest udział dwóch zagranicznych gości, znanych i cenionych na całym świecie autorów fantastyki: Kevina J. Andersona i Michaela Pondsmitha.
Kevin J. Anderson, wraz z synem zmarłego Franka Herberta, jest autorem książek z serii „Diuna”. W swoim dorobku ma również powieści osadzone w świecie „Gwiezdnych Wojen” czy „Z Archiwum X” oraz wiele scenariuszy komiksów.
Michael Pondsmith znany jest przede wszystkim jako autor popularnej gry fabularnej „Cyberpunk 2020”, obecnie współpracuje przy powstającej grze wideo „Cyberpunk 2077”, której światowa premiera odbędzie się w 2015 roku.
Oprócz tego pojawi się ponad dwadzieścia znanych nazwisk związanych z polską fantastyką: Stefan Darda, Jarosław Grzędowicz, Maja Lidia Kossakowska, Andrzej Pilipiuk, czy Marcin Wroński.
WYBRANE ATRAKCJE:
Gala wręczenia nagrody literackiej Nautilus – plebiscyt czytelników na najlepszy polski utwór fantastyczny wydany w 2012 roku. Nagroda przyznawana jest od 2004 roku i można ją otrzymać w jednej z dwóch kategorii: najlepsze opowiadanie roku oraz najlepsza powieść roku. Więcej szczegółów i regulamin
Przedpremierowy pokaz filmu „LARP” – krótkometrażowa produkcja to klasyczna opowieść o nastolatku, który czuje się zupełnie nierozumiany w najbliższym środowisku i ignorowany przez rodzinę, więc ucieka w świat fantastyki, która jest największą z jego pasji. Podczas terenowego larpa fantasy zostaje bohaterem, co niesie za sobą nieoczekiwane konsekwencje. Więcej szczegółów
Gamesroom – gigantyczna przestrzeń, gdzie każdy może spędzić miło czas przy grach planszowych. Do dyspozycji jest kilkaset tytułów, a obsługa Gamesroomu pomoże wybrać odpowiednią grę oraz wytłumaczy jej zasady. Gamesroom działa nieprzerwanie od piątkowego wieczoru do poniedziałkowego popołudnia.
Warsztaty – w trakcie Falkonu każdy może wziąć udział w wybranych warsztatach i zdobyć nie tylko wiedzę, ale również nowe umiejętności. W tym roku odbędą się m. in.: warsztaty tańców celtyckich, fireshow, parkour, capoeira; warsztaty literackie, fotograficzne, rysowania map.
Drużynowe Mistrzostwa Gier Planszowych - Po raz kolejny miłośnicy gier planszowych będą mogli wystartować o medal w Drużynowych Mistrzostwach Gier Planszowych. 3-5 osobowe drużyny zmierzą się w czterech typach gier: strategicznych, ekonomicznych, karcianych oraz rodzinnych. Turniej otworzy gra historyczna pod tytułem „Sigismundus Augustus. Dei gratia Rex Poloniae”. - Więcej szczegółów i regulamin
Larpy Najwyższych Lotów - Premierowa edycja konkursu skierowanego do twórców larpów. Motywem przewodnim jest hasło „umarł król, niech żyje król”, a uczestnicy mają za zadanie udowodnić, że larp najwyższych lotów, nawet jeśli został oparty na wytartym schemacie, nie będzie wtórny ani nudny. W jury zasiądą znani i uznani twórcy gier i gracze z całej Polski. Więcej szczegółów i regulamin
NEЯD – konkurs dla graczy - Już po raz trzeci w trakcie Falkonu w ramach bloku poświęconego grom fabularnym odbędzie się konkurs NEЯD, w którym wyłoniony zostanie najlepszy gracz RPG. Wystartować może każdy: zarówno ci, którzy chcą się sprawdzić, jak i ci, którzy chcą się świetnie bawić podczas sesji u najlepszych Mistrzów Gry, wystarczy w trakcie festiwalu zapisać się na jedną z sesji eliminacyjnych. Więcej szczegółów i regulamin
Konkurs Odlotowych Strojów KOSplay - kolejną nowością w programie tegorocznego Falkonu jest konkurs strojów. Może wziąć w nim udział każdy – zarówno indywidualnie, jak i grupowo – kto przygotuje i w ciekawy sposób zaprezentuje kostium przedstawiający postać z popkultury – bohatera komiksu, gry, filmu, książki, mangi lub anime. Więcej szczegółów i regulamin
WYBRANE PRELEKCJE:
Magia vs nauka na przykładzie cyklu o Harrym Potterze – Podczas prelekcji zostanie przedstawionych kilka zjawisk magicznych, występujących w cyklu o Harrym Potterze, które da się odtworzyć za pomocą całkiem prostych doświadczeń chemicznych lub wytłumaczyć na płaszczyźnie medycyny.
Fantastyczne pokazy z fizyki – Pokaz eksperymentów fizycznych, którego uczestnicy poznają między innymi odpowiedź na pytania: I na koniec najważniejsze pytanie: Czy lewitacja to jeszcze magia czy już codzienność? Jak się czuje człowiek podłączony pod 100 000 V? I przede wszystkim, po co oddzielać od siebie naukę i dobrą zabawę?
Lublin fantastyczny, legendarny i duchowoskarbowy – Czy w zamku na Czechowie można spotkać panny kapiące się przy pełni ksieżyca? Kto straszy w browarze, kto na miasteczku akademickim, a kto w rektoracie Politechniki? Czy ktoś mieszka w "domku kata"? Czym grozi zjedzenie zupy obok zamtuza na Psiej Górce? Dlaczego Lublinianie ciągle się spóźniają i gdzie szukać skarbów? Poznaj niesamowity Lublin - miasto czartów, wiedźm, upiorów, świętych, relikwii i cudów.
Jednorożec – 2500 lat legendarnej istoty - Wszystko co chcielibyście wiedzieć o jednym z najbardziej rozpoznawalnych stworzeń fantastyki. W multimedialnej prelekcji opowiem Wam skąd się wzięły i gdzie ich szukać w książkach, filmach i współczesnej popkulturze.
Gra w kulturę - Spojrzenie na popkulturowe uniwersa, takie jak np. świat Gwiezdnych Wojen lub mitów Cthulhu przez pryzmat gier. Czy RPG nie stało się kluczem do zrozumienia fenomenu fantastycznych światów?
75 lat Supermana – Jest szybszy niż pędzący pocisk, silniejszy niż lokomotywa, jednym skokiem potrafi przeskoczyć najwyższy budynek! To ptak? To samolot? Nie, to Superman! Chcesz wiedzieć, skąd wziął się Człowiek ze Stali? Poznaj początki i historię Supermana - pierwszego superbohatera amerykańskiego komiksu! W tym roku mija 75 lat od publikacji pierwszego numeru "Action Comics" z jego przygodami...
Tematyka głębokiego kosmosu i jego wpływu na człowieka w SF – Na postawie klasycznych tytułów Sci-Fi jak Odyseja Kosmiczna, Obcy, Star Trek, Firefly, Apollo 13, Armaggedon ale i nowych produkcji jak Europa Reports, odpowiemy na pytanie jaki wpływ długotrwałe przebywanie w przestrzeni kosmicznej ma na psychikę ludzką oraz relacje społeczne.
Zapomniane klejnoty polskiego kina s-f – Obecnie polskie kino s-f nie istnieje, a w multipleksach dominują produkcje amerykańskich wytwórni. Rodzima kinematografia może się pochwalić udanymi obrazami spod znaku science-fiction. Zapraszamy w podróż w czasie, odkrywającą przed wami zapomniane klejnoty polskiej fantastyki.
Retrofuturyzm – wspomnienia z niedokonanej przyszłości – Chociaż już od swojego “dokumentu założycielskiego”—Wehikułu czasu H. G. Wellsa (1895)— science fiction opętana była przyszłością, obszary po drugiej stronie “teraz” nigdy na dobre nie znikły z radaru twórców fantastyki. W ostatnich czasach, jednym z ciekawszych przejawów romansu z przeszłością jest zjawisko retrofuturyzmu – zapatrzenia w wizje przyszłości, które się nigdy nie ziściły.
Z archiwów podboju kosmosu – Dowiecie się czy rakietowym krzesłem można dolecieć na księżyc oraz jak miało działać orbitalne lustro Trzeciej Rzeszy. Zobaczycie co musztarda ma wspólnego z planami podboju kosmosu przez Wielką Brytanię. Pojawią się też wielopokoleniowe statki napędzane głowicami nuklearnymi, sowieckie kosmiczne myśliwce, astronauci szkoleni do walk w przestrzeni oraz cyber-pasożyty żerujące na satelitach. Droga do Ostatecznej Granicy miała wiele ślepych odnóg - poznajcie najciekawsze z nich.