Rynek proponowanych obecnie dóbr i usług jest niezwykle różnorodny i elastyczny, by sprostać oczekiwaniom nawet najbardziej wymagających klientów. Mając na uwadze codziennie rozgrywającą się walkę o zaspokojenie potrzeb coraz to większej grupy odbiorców, zwraca się uwagę na każdy, nawet najmniejszy szczegół związany z towarem i procesem sprzedaży. Działania marketingowe mają bowiem za zadanie uświadamiać, wzbudzać zainteresowanie, a także towarzyszyć klientowi podczas zakupu i bezpośrednio po nim.
Bardzo istotne jest, aby cały proces był owocny i zadowalający a stworzona strategia marketingowa dawała oczekiwane rezultaty. I właśnie dlatego, bazowa gama instrumentów zwanych marketingiem mix oraz rodzaje technik wpływu i oddziaływania, muszą się nieustannie przeobrażać i wykorzystywać nowe rozwiązania, testy i badania nad procesem podejmowania decyzji. Oferta produktowa, misja firmy, a także proces obsługi, powinny być bardzo spójne i skierowane w przemyślany sposób do grupy docelowej. Im bardziej zadbany poczuje się klient, tym mniej będzie miał wątpliwości co do swojego wyboru, a także opinii o nim.
Audiomarketing - wpływ muzyki na decyzje zakupowe
Proces decyzji o zakupie dobra lub usługi podejmowany jest jako odpowiedź na występującą u człowieka potrzebę, chęć lub pragnienie. Dlatego też działania marketingowe mają za zadanie wychodzić naprzeciw tym potrzebom i je zaspokajać z zyskiem. Mając na uwadze piramidę potrzeb człowieka, warto skupić się również na sferze emocjonalnej jednostki. Poznawanie zjawisk i definiowanie opinii odbywa się bowiem z udziałem zmysłów (smak, wzrok, dotyk, węch, słuch), a także wywołanych przez nie konkretnych funkcji mózgu, emocji i odczuć. Dlatego też właśnie audiomarketing cieszy się coraz to większą popularnością wśród technik wywierania wpływu. Muzyka wykorzystywana jest jako przemyślany czynnik i bodziec warunkujący zachowanie człowieka (odbiorcy, klienta, konsumenta). Odpowiednio dobrana do miejsca (centrum handlowe, elegancki butik, salon kosmetyczny lub restauracja) muzyka, tworzy jego klimat. Dzięki szczegółom dotyczącym rytmu, słów i konfiguracji, można za sprawą audiomarketingu budować podprogowy przekaz reklamowy. A tym samym sterować grupą odbiorców, budować konkretną grupę docelową, wielkość i sposób podejmowanych decyzji oraz zadowolenie.
Audiomarketing - profesjonalne działania marketingowe
W związku z tym, że audiomarketing stał się popularną metodą na wsparcie strategii marketingowej firmy, wszedł także do oferty usługowej agencji muzycznych, reklamowych i multimedialnych. Czy jednak warto stawiać na tego rodzaju wsparcie, czy też samodzielnie zadbać o oprawę muzyczną? Na pewno nie można zapomnieć, że kluczowym elementem stanowiącym o efektywności prowadzonego audiomarketingu jest jego dopasowanie do wnętrza i grupy docelowej. A zadanie to powinno opierać się o wiedzę w kwestii istoty muzyki, emocji, relacji między konkretnym wpływem a zachowaniem człowieka.
Co za tym idzie, projekt winien być przemyślany i stworzony przez specjalistów do spraw marketingu sensorycznego. Dbałość o detale może procentować w efektywności przeprowadzanych strategii. Prócz tego dużą zaletą wsparcia eksperckiego jest posiadany przez firmy, które się tym zajmują, ogromny zasób utworów o różnej tematyce i zabarwieniu, dzięki czemu można wybierać do swojej playlisty oryginalne brzmienia i tworzyć przemyślane zestawienia. Agencje zajmujące się audiomarketingiem dysponują odpowiednimi kanałami przekazu muzyki, a także środkami i systemami pozwalającymi na ciągłą koordynację odtwarzanej listy, zmianę klimatu granego utworu i nagłośnienia. Istnieje również możliwość uniknięcia opłat na rzecz ZAiKS-u i organizacji chroniących prawa autorskie twórców.
Audiomarketing - sposób na zwiększenie sprzedaży
Mając na uwadze przedstawione zalety audiomarketingu, a także zmiany, jakie wciąż występują w branży reklamowej, warto postawić na tego rodzaju działanie marketingowe. Zmienny system postrzegania świata, dostępność dóbr i usług za konkurencyjną cenę i wszechobecny wpływ reklam wizualnych powoduje, że odbiorca nie zwraca już na nie tak dużej uwagi. A co za tym idzie, tradycyjne podejście do strategii marketingowej staje się być niewystarczające. Śmiało można więc powiedzieć, że audiomarketing, to działanie z przyszłością. Istotny jest także fakt, że efektywność wpływu muzyki jest odgórnie zaprojektowana i funkcjonuje w ramach podświadomości człowieka. Muzyka płynące w tle decyzji zakupowych może mieć ogromny wpływ na ich wygląd. Nie chodzi o pojedynczy akt dokonania zakupu, ale o cały proces podejmowania działań klienta w danym miejscu. Ma za zadanie tworzyć przyjemny klimat, popychać do finalizacji wyborów, a także zakorzeniać w nabywcy pozytywne odczucia związane z lokalem lub marką, tak by w przyszłości wrócił i proponował dobro lub usługę innym uczestnikom rynku. Tylko dopasowana i przemyślane strategie marketingowe mogę wywierać odpowiedni wpływ na klienta, dlatego ich wybór winien opierać się o podstawy marketingu mix i nowoczesne techniki marketingowe.
Pomocy merytorycznej podczas tworzenia artykułu udzieliła firma VSG - Digital Signage Solutions.