Pierwsza grupa start-upów, które jako zwycięzcy lubelskiego etapu programu akceleracji „NLAB Nevada – Lubelskie Acceleration Bridge” uczestniczyli w amerykańskiej części programu, właśnie wróciła z 2-tygodniowego pobytu w USA.
Bogaty program wyjazdu obejmował zarówno część mentoringową, jak i spotkania z zainteresowanymi współpracą partnerami i inwestorami. Przedstawiciele start-upów byli gośćmi Nevada Governor’s Office of Economic Development, Innevation Center należącego do uniwersytetu w Nevadzie, Nevada Small Business & Development Center, Ozmen Center for Entrepreneurship, inkubatorów Adam’s Hub for Innovation oraz Work In Progress, Reno Sparks Chamber of Commerce oraz wielu innych instytucji wspierających rozwój biznesu.
Odbyły się również spotkania z przedstawicielami uczelni i instytucji badawczych jak np. Nevada’s Desert Research Institute, International Gaming Institute czy University of Nevada Las Vegas.
Start-upy spotkały się też z miejscowymi przedsiębiorcami – zarówno tymi zaczynającymi swoją działalność, jak i dużymi, globalnymi korporacjami. Lubelskie firmy zostały również wprowadzone w tematykę formalno-prawną otwarcia i prowadzenia biznesu na terenie USA przez podmioty zagraniczne. Dużo miejsca poświęcono omówieniu problematyki migracyjnej i wizowej, która stanowi jeden z najważniejszych elementów niezbędnych do zakładania i rozwoju działalności biznesowej na rynku amerykańskim. Poznali także ofertę wsparcia dla nowych inwestycji lokowanych na terenie Stanu Nevada obejmującą m.in. granty, zachęty inwestycyjne, dostępność przestrzeni co-workingowych i czy uczestnictwo w lokalnych stowarzyszeniach biznesowych.
Kluczowa dla start-upów była możliwość zaprezentowania swojego biznesu nie tylko przed mentorami, innymi firmami czy instytucjami otoczenia biznesu, ale przede wszystkim przed inwestorami zainteresowanymi wejściem kapitałowym w przedstawiane projekty.
W pierwszej grupie start-upów, która wyjechała do Nevady znaleźli się:
Akanza – software house oferujący rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, machine learningu, blockchain.
Clinic Hunter – platforma internetowa łącząca osoby zainteresowane wykonaniem zabiegów leczniczych z krajów, gdzie są one drogie i trudno dostępne z wysokiej jakości klinikami oferującymi takie usługi o wiele taniej niż np. w UK czy USA.
NexBio – firma biotechnologiczna pracująca nad zupełnie nowym rozwiązaniem opartym na badaniu DNA w postaci przenośnych urządzeń umożliwiających oznaczenie zagrażających uprawie patogenów bez konieczności wysyłania próbek do laboratorium.
Spino – producent przenośnych pieców opalanych gazem umożliwiających upieczenie prawdziwie włoskiej pizzy w zaledwie 90 sekund.
Wg uczestników wyjazdu dostosowanie się do wymagań amerykańskiego rynku jest dla naszych start-upów możliwe w bardzo krótkim czasie a, co równie istotne, w USA istnieje duży popyt na produkty i usługi oferowane przez firmy z Lubelszczyzny. „Za mną ponad 40 spotkań, kilka konkretnych pivotów i asymilacji modelu biznesowego na rynek amerykański, ponad 200 zebranych wizytówek od kierowników Giga Factory Tesla, inżynierów Panasonic, ludzi którzy kreowali Disney TV, właścicieli restauracji osiągających obroty na poziomie 2$M miesięcznie, dyrektorów projektów specjalnych stanu Nevada, właścicieli biur co-oworkingowych czy kapitalnych firm marketingowych, ale co najważniejsze nawiązane relacje z ludźmi którzy zobaczyli w SPIN-O i Custom Pizza Truck namacalna drogę do mocnego wejścia na rynek amerykański” – komentuje Bartosz Wawrzyszak, jeden z uczestników wyjazdu.
Dzięki wprowadzeniu szeregu reform dla biznesu oraz mocnemu ograniczeniu podatków Nevada stała się wyjątkowo atrakcyjnym miejscem ekspansji firm na rynek Stanów Zjednoczonych. Pilotażowy program akceleracyjny zainicjowany przez Województwo Lubelskie oraz władze Nevady szeroko otwiera drzwi dla lubelskich start-upów gotowych na globalny rozwój. Już w styczniu 2019 r. do Nevady uda się druga grupa start-upów, które zwyciężyły w lubelskim etapie konkursu NLAB.
Projekt finansowany ze środków RPO Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 w ramach projektu "Marketing Gospodarczy Województwa Lubelskiego II