Prowadzenie firmy wymaga obecności w Internecie. Praktycznie nie ma branż, w których właściciel biznesu może sobie pozwolić na brak działań w sieci. Nie ważne czy prowadzisz ogólnopolski sklep internetowy, czy osiedlowy punkt usługowy - Twoi klienci szukają Cię w Internecie, a konkretniej szukają Cię w wyszukiwarce Google…
Na początek trochę liczb
Według najnowszych wyników badań Gemius/PBI liczba internautów w Polsce w styczniu 2018 roku wyniosła ogółem 28 mln, z czego na komputerach osobistych i laptopach (komputery osobiste używane w domu oraz w pracy) – 24,3 mln, a na urządzeniach mobilnych (smartfony i tablety) 22,1 mln. Tyle Polaków używa Internetu codziennie
Każdy z nas czegoś potrzebuje, czegoś szuka. Odbywa się to przy użyciu wyszukiwarek internetowych takich jak Google, która jest zdecydowanie najpopularniejsza.
Podział rynku wyszukiwarek internetowych w Marcu 2018 dla Polski
98% pytań zadawanych wyszukiwarkom trafia do Google. Nie ma więc żadnych wątpliwości, że firma musi istnieć w Google, jeżeli chce pozyskiwać klientów z Internetu. Ale jak sprawić by gigant z Mountain View pokazywał Twoją stronę w wynikach wyszukiwania? Zacznijmy od podstaw.
Czym tak naprawdę jest pozycjonowanie?
Pozycjonowanie strony (lub też SEO) to działania, które mają na celu poprawienie pozycji strony internetowej na pewne grupy zapytań, zadawane przez potencjalnych klientów firmy.
Na przykład, użytkownik szukający restauracji w centrum Lublina za pomocą Google otrzymuje na swoim komputerze lub urządzeniu mobilnym listę restauracji w pewnej kolejności. SEO ma na celu takie działania, których konsekwencją będzie pojawienie się pozycjonowanej restauracji wśród pierwszych wyników bezpłatnych.
W ten sposób, Twoja firma dotrze do większej ilości potencjalnych klientów. W procesie pozycjonowania zwiększa się też jakość samego ruchu na stronie. Pozyskujemy użytkowników zadających nawet bardzo szczegółowe pytania dotyczące usługi czy produktu.
Czym różnią się płatne wyniki od darmowych?
Bardzo istotną kwestią jest rozróżnienie darmowych wyników wyszukiwania od płatnych reklam. Osoby nie obeznane w temacie mogą mieć problemy z ich rozpoznaniem. Warto jednak wiedzieć, że są to osobne systemy, działające niezależnie oraz na zupełnie innych zasadach.
Darmowe (naturalne) wyniki są tak naprawdę rankingiem stron wyznaczanym na podstawie wielu czynników. W momencie, gdy wpisujemy daną frazę w Google, wyszukiwarka stara się podać nam najlepsze możliwe wyniki. Różnie z tym bywa, ale to jest w zasadzie najprostszy opis działania wyników bezpłatnych.
Wyniki płatne to system AdWords, który umieszcza je przed darmowymi wynikami. Cztery lub mniej linków sponsorowanych łudząco przypominają te organiczne (czasami umieszcza też dodatkowe wyniki na dole strony). W prawdzie oznaczone są one jako “reklama”, jednak niewiele osób wie co to oznacza. Jak sama nazwa wskazuje, aby strona była obecna w tych wynikach trzeba zapłacić firmie Google za umieszczenie linku w tym miejscu.
Jak dotrzeć na sam szczyt Google?
W przypadku systemu AdWords wystarczy zapłacić. To oczywiście duże uproszczenie, ale reklama płatna w Google to temat na osobny artykuł i ta kwestia celowo została pominięta.
W wielu przykładach wyniki organiczne to znacznie lepszy (i tańszy) sposób na pozyskanie klienta. Wiemy już, że nie płacimy tutaj firmie Google za poszczególne kliknięcia, niestety nie oznacza to, że da się dostać na pierwszą stronę nie płacąc ani złotówki.Topowych miejsc w wynikach wyszukiwania jest maksymalnie 10, druga strona często bywa pomijana przez zniecierpliwionych użytkowników. Konkurencja jest więc ogromna, firmy prześcigają się nawzajem i bez odpowiedniego budżetu podjęcie walki może być niemożliwe. Każdy kto chce znaleźć się na premiowanej pierwszej stronie musi sobie zdać sprawę, że takie samo pragnienie towarzyszy całej jego konkurencji - bezpośrednim konkurentom oraz w wielu przypadkach największym graczom rynkowym.
Pokonanie ich wszystkich zapewnia zwiększone zainteresowanie oraz rozwój biznesu. Aby tak się stało potrzebna jest odpowiednia strategia i długofalowe działanie. O ile w płatnym systemie AdWords ruch można “kupić” od zaraz, to zdobywanie zadowalającego ruchu z wyników organicznych może zająć miesiące.
Wynika to przede wszystkim z mechanizmu Google, który ocenia przydatność strony na dane zapytanie. Sama budowa strony, jej struktura i architektura informacji oraz treść mają duże znaczenie. Do tego dochodzi promowanie serwisu na zewnętrznych stronach.
Aby dotrzeć na szczyt trzeba udowodnić robotom Google, że strona jest warta uwagi użytkowników. Nie da się tego zrobić z dnia na dzień. Konsekwentne wdrażanie planów budowania treści i zdobywania linków może jednak stopniowo zwiększać ruch na stronie przynosząc opłacalny zysk firmie.
Zobacz więcej szczegółów na octamedia.pl
Ile kosztuje pozycjonowanie?
Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. Pozycjonowanie to złożony proces, a jego cena zależy od czynników takich jak:
• cele biznesowe
• branża biznesu
• aktualne działania konkurencji
• budowa strony internetowej
• zakres działań SEO
Ogólnie mówiąc wszystko sprowadza się do tego co chcemy osiągnąć i co robi nasza konkurencja. Inaczej wygląda pozycjonowanie w małej miejscowości, gdzie firm konkurencyjnych jest zaledwie kilkanaście - tutaj na pewno będzie taniej. O wiele większe koszty poniesie nowo powstały hotel w centrum Lublina, gdzie konkurencja jest ogromna.
Cena usługi wiąże się również z modelem rozliczeń z firmą, która zajmuje się SEO. Jakie to są koszty? Racjonalne minimum dla firm działających w miastach typu Lublin i działających w konkurencyjnych branżach to 1000 zł miesięcznego budżetu, górna granica zależy od wielu czynników i może być to nawet pięciocyfrowa kwota.
Czy to się opłaca?
Efektywność działań SEO, zależy głównie od obranej strategii biznesowej oraz jej racjonalności i trafności. Na przykład, jeżeli za cel obierzemy frazy bardzo ogólne, silne oblegane przez największych rynkowych graczy możemy nigdy nie osiągnąć zaplanowanego celu wydając przy tym sporą ilość pieniędzy. Dobrze dobrane cele i strategia ich realizacji pozwoli zwiększyć ilość odwiedzin z wyszukiwarki. Nie chodzi tylko o zdobywanie samego ruchu z Google, ale o zdobycie klienta, który rzeczywiście kupi Twój produkt czy skorzysta z usługi.
W większości branż pozycjonowanie przynosi zyski już po kilku miesiącach. Początkowo zainwestowane pieniądze zaczynają zwiększać ilość klientów, którzy pytają o produkty czy usługi. Oczywiście zdarzają się też sytuacje gdy wzrost zaczyna być odczuwalny znacznie wcześniej. W przypadku konkurencyjnych branż na zadowalający efekt trzeba poczekać nieco dłużej. W ogólnym rozrachunku SEO opłaca się każdemu, kto planuje długofalowe działania w Internecie.
Artykuł powstał przy współpracy z firmą Octamedia z Lublina.