Od 3 września 2018 r. obowiązuje nowa Ustawa o transporcie drogowym, która wprowadza kilka, niezwykle istotnych zmian z punktu widzenia prowadzenia firmy transportowej. Zarządzanie flotą musi odbywać się zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz poprawną ich interpretacją. O czym należy wiedzieć?
Klasyfikacja naruszeń
Dostosowując przepisy krajowe do uregulowań prawnych Unii Europejskiej, a w szczególności rozporządzenia 2016/403, wprowadzono nowy podział klasyfikacji. Naruszenia podzielono ze względu na stopień zagrożenia na drodze, jaki za sobą niosą. Dopasowanie kategorii uzależnione jest od popełnionego uchybienia i może być zaklasyfikowane jako NN – najpoważniejsze naruszenie, BPN bardzo poważne naruszenie, PN – poważne naruszenie, NMW – naruszenie mniejszej wagi. Dla przykładu – jednym z najpoważniejszych naruszeń jest manipulowanie przy tachografach, zakłócanie ich pracy, a nawet pominięcie wpisu kraju rozpoczęcia lub zakończenia pracy. Wprowadzone zapisy zobowiązują do większej dbałości w nadzorze nad kierowcami i obsługą przez nich tachografów. Można też skorzystać z usług zewnętrznej, wyspecjalizowanej w tym firmy, takiej jak Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców. Firma outsourcingowa, mając doskonałe rozeznanie i wiedzę popartą praktyką, w znaczącym stopniu ułatwi kontrolę i rozliczanie czasu pracy kierowców, tak na rynku polskim, jak i trasach zagranicznych.
Odpowiedzialność przedsiębiorstw transportowych
W ustawie znalazł się artykuł, mówiący o tym, że to na pracodawcy spoczywa obowiązek zapewnienia takich szkoleń i kontroli kierowców, aby nie popełniali oni błędów, szczególnie w zakresie prawidłowego działania tachografów. W razie wykrycia nieprawidłowości w tym zakresie kara obciąża konto przedsiębiorstwa. Naruszenia te, zwykle zawierające się w kategorii BPN ( bardzo poważne naruszenie) to przede wszystkim brak wpisu manualnego, błąd użycia sektora, w tym nawet opisanego na wydruku z tachografu oraz błędy wprowadzenia kraju rozpoczęcia i zakończenia pracy.
Praca w porze nocnej
Jedną z największych i budzących najwięcej kontrowersji jest regulacja i naliczanie kar za przekroczenie przez kierowcę czasu pracy w porze nocnej – czas pracy w godzinach nocnych musi nie tylko być dodatkowo rozliczany, ale i w dalszym ciągu jest połączony z obowiązującym limitem godzin. Nieprzestrzeganie tych przepisów skutkować może nawet utratą dobrej reputacji i zawieszeniem możliwości wykonywania zawodu przewoźnika drogowego.
Oprócz wymienionych, podstawowych kwestii zmian w ustawie, znaleźć można jeszcze kilka nowych przepisów i związanych z nimi naliczeń kar za rzeczy, które dotychczas nie były objęte konsekwencjami. Należą do nich między innymi sankcje za negatywny wynik kontroli stanu technicznego pojazdu.
Warto na bieżąco śledzić wszelkie zmiany, ponieważ dotychczasowa rutyna prowadzenia i zarządzania flotą może okazać się zgubna i mieć poważne konsekwencje w dalszym prowadzeniu firmy.