Wprowadzenie automatyzacji do działu HR to szybki sposób na rewolucję w sercu firmy. Czytaj dalej, aby poznać 12 kluczowych korzyści, jakie firma może osiągnąć, decydując się na wdrożenie innowacyjnych rozwiązań.
Wszyscy szukamy sposobów, które usprawnią pracę. Chcemy oszczędzać czas i zasoby, ale jednocześnie być wydajni. Dlatego sięgamy po narzędzia, które automatyzują nasze działania. Potrzeba usprawnień zawitała również do działów HR, które chcą koncentrować się na relacjach z ludźmi, a nie wypełnianiu tabelek i przekładaniu dokumentacji z miejsca na miejsce.
Definicja automatyzacji
Automatyzacja w dziale HR to wykorzystanie nowych technologii w celu redukcji rutynowych zadań specjalistów lub całkowitej digitalizacji pewnych czynności związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi. Dzięki temu procesy stają się bardziej efektywne, a HR-owcy nie tracą czasu na powtarzalne operacje, lecz mogą skupić się na strategicznych aspektach swojej działalności.
Wdrażanie automatyzacji
Zanim ochoczo wdrożysz jakieś narzędzie w swoim dziale HR, zwróć uwagę na kilka istotnych kwestii:
- Zdefiniuj swój cel i określ, co chcesz osiągnąć dzięki automatyzacji.
- Zidentyfikuj procesy, które możesz zautomatyzować i określ, w jakim stopniu chcesz to zrobić.
- Zaangażuj zespół w proces wdrożenia. Poinformuj pracowników, jakich zmian mogą się spodziewać i jak wpłyną one na ich pracę. Każdy członek zespołu powinien zostać odpowiednio przeszkolony w zakresie obsługi nowych rozwiązań.
- Upewnij się, że nowe rozwiązanie nie narusza w żaden sposób bezpieczeństwa danych w Twojej firmie – ani o pracownikach, ani o klientach.
- Przeprowadź testy integracyjne narzędzi pod okiem specjalistów z IT, aby mieć pewność, że nowe rozwiązanie będzie kompatybilne z systemami wykorzystywanymi w Twojej firmie.
- Upewnij się, że nowe narzędzia będą przystosowane do możliwości poznawczych Twojego zespołu, bo np. jeśli zespół jest polskojęzyczny, a Ty wprowadzisz rozwiązanie w obcym języku, to… No cóż – to nie ma prawa się udać.
- Sprawdź, czy dostawca nowego rozwiązania planuje je aktualizować i rozbudowywać, a także czy zapewni Ci wsparcie techniczne na czas użytkowania. Jeśli narzędzie nie będzie rozwijane, a Twoja firma urośnie, czekają Cię kolejne wydatki. Szukaj czegoś, co zapewni Ci skalowane usługi.
Twoja misja zautomatyzowania HR powiedzie się tylko przy wsparciu i zaangażowaniu całego zespołu. Nie zapomnij o cyklicznym monitorowaniu efektów i sprawdzaniu, czy osiągasz założone cele, czyli redukcję kosztów i czasu pracy.
12 kluczowych korzyści z automatyzacji HR:
Automatyzacja w zarządzaniu zasobami ludzkimi to szereg korzyści, oto 12 z nich:
- Optymalizacja czasu pracy. Dzięki narzędziom do rejestracji czasu pracy można łatwo sprawdzić, ile godzin w miesiącu pracownicy poświęcają na realizację projektów. To pozwala ocenić, czy dany projekt jest rentowny, a jego kontynuacja ma biznesowe uzasadnienie. Każdy pracownik może oprócz tego zweryfikować, ile godzin przepracował w miesiącu, ile dni urlopu ma do wykorzystania, co pozwala mu lepiej zarządzać własnym czasem.
- Poprawa komunikacji wewnętrznej. Platformy HR wspierają komunikację wewnętrzną, umożliwiając wymianę informacji, opinii i danych w postaci kanałów newsowych, newsletterów firmowych, ankiet satysfakcji czy centralnej bazy wiedzy.
- Zwiększenie zaangażowania pracowników. Platforma HR to niezastąpiony element przyjaznego środowiska pracy, który redukując ilość rutynowych zadań, obniża poziom stresu u pracowników i zwiększają ich zaangażowanie.
- Globalna dostępność danych. Jeśli wybierzesz do automatyzacji rozwiązanie cloud-based (tzn. oparte na chmurze), Twoje możliwości przechowywania i sprawnego dzielenia się danymi są praktycznie nieograniczone. To szczególnie istotne, jeśli Twoi pracownicy pracują zdalnie lub w różnych lokalizacjach.
- Poprawa retencji pracowników. Automatyzacja usprawnia monitorowanie satysfakcji zespołu, co pomaga lepiej kierować jego rozwojem i retencją talentów.
- Personalizacja szkoleń i rozwoju. Analityka HR, którą zapewniają rozwiązania oparte na AI, pomoże Ci skuteczniej wyłapywać luki kompetencyjne i zarządzać rozwojem umiejętności pracowników.
- Skrócenie cyklu ocen pracowniczych. Automatyzacja oceniania upraszcza proces i eliminuje zbędne opóźnienia. Możesz szybciej podzielić się z pracownikami konstruktywnym feedbackiem i zaplanować kolejne działania (np. naprawcze, jeśli tego wymaga sytuacja). Platformy HR przechowują dane o wszystkich ocenach, co pozwala na dokonanie pogłębionej analizy ocen w dłuższej perspektywie czasowej.
- Bezpieczeństwo danych. Systemy automatyzacji HR, zarówno te prostsze, jak i te typu all-in-one, stanowią prawdziwe fortece dla danych. Dostawcy rozwiązań dbają o przestrzeganie norm ISO, przepisów prawa międzynarodowego i lokalnego, chroniąc informacje personalne pracowników przed nieuprawnionym dostępem.
- Dokładność raportowania. Automatycznie generowane raporty HR są precyzyjne, wiarygodne i bezstronne, co ułatwia kierownictwu firmy podejmowanie strategicznych decyzji.
- Sprawiedliwe naliczanie wynagrodzeń. Zautomatyzowanie rozliczania czasu pracy gwarantuje, że wynagrodzenia będą naliczone właściwie tzn. adekwatnie do przepracowanych godzin, terminowo oraz z uwzględnieniem takich elementów jak zgłoszone nieobecności, wykorzystane dni urlopowe, należne premie itp.
- Skrócenie czasu rekrutacji. Zautomatyzowanie procesu rekrutacyjnego pozwala firmie na szybsze znajdowanie talentów i sprawne zamykanie wakatów, co przekłada się na większe oszczędności finansowe dla firmy.
- Efektywność rekrutacji. Automatyzacja rekrutacji pozwala na sprawną selekcję kandydatów. Rekruterzy mogą odrzucić nierokujące osoby z procesu i skupić się na najlepiej dopasowanych profilach, co zwiększa szanse firmy na zatrudnienie tego właściwego pracownika.
Podsumowanie
Automatyzacja HR to pierwszy krok w kierunku efektywności operacyjnej oraz korzystna inwestycja w rozwój firmy i jej pracowników.