Amazon jest jedną z największych i najbardziej rozpoznawalnych platform e-commerce na świecie. Dla wielu firm, zarówno tych małych, jak i dużych, obecność na Amazonie to klucz do sukcesu.
Aby skutecznie wykorzystać możliwości, jakie oferuje ta platforma, należy przestrzegać wielu zasad dotyczących m.in. założenia konta czy realizacji wysyłek. Nieregulaminowe zachowania sprzedawców mogą powodować dotkliwe konsekwencje. Ponadto posiadanie ważnego konta firmowego na Amazon daje przedsiębiorstwom szereg dodatkowych korzyści, dzięki którym mogą oni zdobywać nowych klientów oraz zwiększać swoje dochody.
Czym jest Amazon?
Amazon to największy na świecie sklep internetowy. Powstał w USA w 1994 roku, a jego założycielem jest Jeff Bezos. Firma początkowo zajmowała się sprzedażą książek. Z czasem jednak poszerzyła swój asortyment o inne produkty takie jak sprzęt elektroniczny, meble czy ubrania. Obecnie firma posiada ok. 20 oddziałów na świecie. Amazon działa w takich krajach jak Kanada, Chiny, Japonia, Brazylia czy Wielka Brytania. W Polsce domena amazon.pl została uruchomiona z początkiem marca 2021. Marka Amazon jest obecna na rynku prawie 30 lat. Sukces i rozpoznawalność Amazon można wykorzystać w prowadzeniu działalności gospodarczej. Założenie konta sprzedawcy jest pierwszym krokiem, który należy wykonać, aby zacząć sprzedaż na Amazon.
Kto może sprzedawać na Amazon?
Sprzedawcą na Amazon może być jednakowo osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, jak i podmiot prowadzący działalność w innej formie prawnej. Sprzedawać w serwisie Amazon nie mogą natomiast osoby fizyczne. Celem polityki firmy jest dbanie o to, żeby wszystkie sprzedawane produkty pochodziły od legalnie działających przedsiębiorców. Działalność jednoosobowa będzie dobrym rozwiązaniem na początku współpracy z Amazon.
Jakie są rodzaje kont na Amazon?
Jeśli chcesz sprzedawać swoje produkty na Amazon, musisz założyć konto sprzedawcy. Możemy wybrać pomiędzy kontem indywidualnym a profesjonalnym. Pierwsze z nich jest bezpłatne, ale jego posiadacze mogą miesięcznie sprzedawać do 40 sztuk produktów. Ponadto za każdy produkt musimy zapłacić Amazonowi 0,99 euro oraz prowizję.
Konto profesjonalne jest płatne. Miesięcznie jego posiadacz musi zapłacić równowartość 39 euro. W zamian uzyskuje on możliwość sprzedaży nieograniczonej liczby towarów bez stałej opłaty za pojedynczy produkt. Dodatkowo sprzedawcy posiadający profesjonalne konto mogą korzystać z wielu przydatnych narzędzi ułatwiających handel na platformie.
Od typu konta zależy jakie rodzaje produktów będziemy mogli sprzedawać. Istnieją grupy produktów, którymi można handlować bez żadnych ograniczeń. Posiadacze kont profesjonalnych mogą sprzedawać szerszy asortyment niż właściciele kont podstawowych. Jest także kilka rodzajów kategorii produktów, którymi nie można handlować bez uzyskania zatwierdzenia. Są to m.in.: biżuteria, piwo, wino, alkohole wysokoprocentowe czy produkty spożywcze.
Co należy przygotować przed rozpoczęciem procesu zakładania konta sprzedawcy?
Zanim zaczniemy wypełniać formularz online, warto mieć przy sobie:
- skan ważnego dokumentu – dowodu osobistego lub paszportu,
- dane osoby zarządzającej kontem,
- ważną kartę kredytową,
- aktualny numer telefonu,
- numer NIP firmy,
- numer konta bankowego,
- opcjonalnie numer KRS.
Jak założyć konto sprzedawcy na Amazon?
Aby założyć konto sprzedawcy, należy mieć przy sobie wymagane dokumenty oraz przejść przez proces rejestracji. W formularzu rejestracyjnym na stronie Amazona podajemy takie dane jak swoje imię i nazwisko, a także e-mail, którego do tej pory jeszcze nie używaliśmy w serwisie Amazon. Adres e-mail przechodzi proces weryfikacji poprzez wpisanie kodu otrzymanego na skrzynkę mailową w odpowiednie pole formularza. Dodatkowo musimy wpisać hasło, które nie będzie krótsze niż 6 znaków. Następnie musimy podać kraj i pełną nazwę firmy.
Podczas procesu rejestracji będziemy musieli zapoznać się z regulaminem i zasadami sklepu Amazon. W kolejnych częściach formularza wpisujemy pozostałe dane takie jak adres i NIP firmy. Na tym etapie musimy również podać dane osoby odpowiedzialnej za dostarczenie informacji rejestracyjnych w imieniu właściciela konta sprzedawcy. Musimy wiedzieć, że numer VAT-UE to numer NIP z przedrostkiem PL. Dodatkowo organizacje zaewidencjonowane w Krajowym Rejestrze Sądowym muszą podać numer KRS.
Rejestrując się na platformie Amazon, musimy również podać dane karty kredytowej oraz nazwę sklepu, która będzie wyświetlana użytkownikom serwisu. Na samym końcu rejestracji należy wybrać „Rozpocznij wystawianie swoich produktów”. Do zalogowania się do konta sprzedawcy wymagana jest weryfikacja dwuetapowa. Po jej aktywacji, logując się, należy wprowadzić kod zabezpieczający, aby uzyskać dostęp do konta w Seller Central. Sprzedawcy na Amazon mogą posiadać tylko jedno konto sprzedażowe.
Czasami po zakończeniu procesu rejestracji na ekranie komputera wyświetlają się komunikaty na żółtym tle dotyczące brakujących dokumentów. Alerty te będą widoczne, dopóki nie uzupełnimy wszystkich obowiązkowych pól. Możemy to zrobić, wchodząc w ustawienia konta lub klikając w odpowiedni komunikat.
Kim jest główny kontakt?
Podczas rejestracji musimy podać dane osoby, która w imieniu zarejestrowanego sprzedawcy będzie zarządzała sprzedażą na platformie Amazon. Ma ona dostęp do rachunku płatniczego Amazon, a także inicjuje transakcje takie jak zwroty czy wypłaty. Podając jej numer telefonu, konieczna jest jego weryfikacja. Do wyboru są dwie metody uwierzytelnienia konta: automatyczne połączenie telefoniczne od serwisu Amazon lub SMS z numerem PIN. Jeśli proces weryfikacji zakończy się powodzeniem, możemy dodatkowo określić czy osoba, która jest „głównym kontaktem” to właściciel faktyczny czy przedstawiciel prawny.
Co może spowodować zablokowanie konta sprzedawcy?
Jeśli sprzedawcy nie spełniają standardów wyznaczonych przez Amazon, muszą się liczyć z nałożeniem blokady na konto. Do takiej sytuacji może dojść gdy:
- produkty pochodzą z nielegalnego źródła,
- produkty mają opisy niespełniające wytycznych Amazona,
- sprzedawane produkty są zakazane,
- nie dotrzymujemy terminów dostawy,
- nie udzielamy odpowiedzi na zapytania klientów.
Co zrobić, jeśli mamy zablokowane konto?
Jeżeli podczas rejestracji konta prześlemy dokument, którego Amazon nie będzie w stanie zweryfikować, może być to przyczyną blokady konta. Do takich sytuacji dochodzi najczęściej, gdy prześlemy zły skan dokumentu potwierdzającego naszą tożsamość czy przedstawimy nieprawidłowe dokumenty założycielskie. W takich sytuacjach Amazon najczęściej poprzez Performance Notification daje sprzedawcy odpowiedni czas na wyjaśnienie sprawy. W powiadomieniu znajdują się informacje, jakich konkretnie dokumentów brakuje lub jakiego rodzaju błędy zostały popełnione. Na podjęcie odpowiednich działań mamy 60 dni. Po upływie tego terminu na konto zostanie nałożona blokada.
Jakie są skutki zablokowania konta?
Blokada konta Amazon niesie ze sobą szereg poważnych konsekwencji dla sprzedawcy. Oto najważniejsze z nich:
- produkty nie będą widoczne dla klientów, co uniemożliwi dokonywanie sprzedaży,
- produkty przestaną pojawiać się w sekcji Buy Box, co znacząco zmniejszy szanse na sprzedaż,
- środki zgromadzone na koncie sprzedawcy zostaną zablokowane, co może wpłynąć na płynność finansową firmy,
- nie będzie można dodawać nowych produktów ani aktualizować istniejących ofert,
- po zniesieniu blokady, produkty mogą mieć mniejsze szanse na odzyskanie Buy Boxa.
Czy każde konto Amazon można odblokować?
To, czy dane konto można odblokować, w dużej mierze zależy od przyczyny, która spowodowała jego blokadę. Jeżeli Amazon wykrył nieprawidłowości w dokumentach przesłanych podczas rejestracji, w chwili, gdy wyjaśnimy sprawę, istnieje spora szansa, że nasze konto zostanie odblokowane. W przypadku jawnego złamania zasad ustalonych przez Amazon zdjęcie blokady będzie bardzo trudne, a czasami wręcz niemożliwym. Jawnymi naruszeniami regulaminu są m.in.:
- handel podrobionymi produktami,
- naruszenie praw autorskich innych sprzedawców,
- równoczesna sprzedaż z kilku kont bez zgody Amazon.
Jakie są sposoby wysyłki na Amazon?
W chwili rejestracji musimy określić, w jaki sposób chcemy wysyłać sprzedawane przez nas produkty. Do wyboru mamy dwa modele FBM i FBA. Pierwszy to tzw. Fulfillment by Merchant. Wybierając ten wariant za cały proces dostarczania przesyłek, odpowiedzialny jest sprzedawca. Wybór ten może okazać się dość uciążliwy. Produkt przed wysyłką należy odpowiednio zapakować, zważyć, a następnie dostarczyć pod wskazany adres. FBM wymaga sporego nakładu pracy i jest niezwykle czasochłonny.
Obowiązki związane z dostarczaniem przesyłek możemy scedować na firmę Amazon. Wybierając plan FBA (Fulfillment by Amazon) czas, który poświęcilibyśmy na przygotowanie przesyłek, możemy wykorzystać na inne działania biznesowe. Sprzedawcy korzystający z tej usługi wysyłają swoje produkt bezpośrednio z magazynów Amazon. Wybór tej opcji ma wpływ na ranking sprzedawanych przez nas dóbr. Model FBA zapewnia również wsparcie przy zwrotach i reklamacjach.
Czym jest Amazon Business?
Amazon Business jest platformą B2B, która umożliwia efektywniejsze handlowanie. Rozwiązanie to oprócz podstawowych funkcji dostępnych dla sprzedawców oferuje dodatkowe korzyści, które są dostosowane do potrzeb biznesowych. Dzięki Amazon business można sprzedawać większe ilości produktów a przez to osiągać wyższe dochody. Konto Amazon Business mogą posiadać jednakowo firmy, jak i organizacje charytatywne czy instytucje publiczne.
Jakie są zalety kupowania na Amazon Business dla firm?
Firmy robiące zakupy na platformie Amazon Business mogą liczyć na szereg korzyści w tym na:
- specjalne oferty w przypadku zakupu dużej liczby przedmiotów,
- wyświetlanie cen bez podatku od towaru i usług,
- darmową wysyłkę,
- możliwość wyboru dostawcy,
- możliwość prostego generowania faktur,
- możliwość udostępnienia konta kilku użytkownikom,
- możliwość wyboru metody płatności,
- możliwość tworzenia raportów dotyczących zakupów na platformie.
Jakie są zalety sprzedawania na Amazon Business dla firm?
Osoby sprzedające produkty na Amazon Business mogą:
- korzystać z logistyki Amazona,
- oferować swoim klientom specjalne oferty,
- automatycznie generować faktury,
- zwiększyć swoją widoczność na platformie,
- nie płacić dodatkowych prowizji.
Co zrobić, aby mieć darmową dostawę?
Posiadacze konta Amazon Business mają zapewnioną bezpłatną dostawę dla zakupów powyżej 29 euro. Jeszcze przed zaakceptowaniem transakcji należy upewnić się, czy konkretny sprzedawca dostarcza towar do naszego kraju. Stosowna informacja na ten temat znajduje się obok przycisku „Dodaj do koszyka”. Jeżeli produkt nie będzie mógł być dostarczony do naszego kraju, zostaniemy o tym poinformowani poprzez wyświetlenie komunikatu.
Podsumowanie
Założenie konta sprzedawcy na Amazonie i jego odpowiednia konfiguracja umożliwia sprzedaż produktów na wielu rynkach świata. Aby przejść sprawnie proces rejestracji na platformie Amazon trzeba mieć przygotowane określone dokumenty oraz wypełnić odpowiedni formularz online. Podczas jego uzupełniania będziemy musieli m.in. podać odpowiednie dane firmy czy określić sposób dostawy. Jeżeli poprawnie przejdziemy przez proces rejestracji, będziemy mogli sprzedawać swoje produkty klientom biznesowym i indywidualnym. Jednocześnie musimy mieć świadomość, że Amazon może zablokować nam dostęp do konta, jeśli będziemy postępować niezgodnie z jego polityką.