Z pozoru mogłoby się wydawać, że Google i Facebook są jak ogień i woda. Istotnie, obie firmy zarabiają krocie na reklamie w internecie i należą do konkurencyjnych obozów. W związku z tym można byłoby stwierdzić, że ich użycie bardziej się wzajemnie wyklucza, niż opłaca. Praktyka prowadzi jednak do zupełnie innych wniosków. Okazuje się, że oba środowiska reklamowe mogą świetnie współgrać za sobą. Przekonaj się, w jaki sposób pozycjonowanie w Google i reklama Facebook mogą uzupełniać się wzajemnie.
Pozycjonowanie w Google i reklama Facebook w strategii marketingowej
W marketingu internetowym funkcjonuje pojęcie lejka sprzedażowego. Oznacza ono proces przeprowadzenia użytkownika od pierwszego kontaktu z marką aż do ostatecznego zrealizowania zdarzenia konwersji, które może być wyrażone przez zakup produktu. Ta koncepcja opiera się na założeniu, że nie jesteś w stanie sprawić, że każdy odbiorca reklamy stanie się Twoim klientem.
Zamiast skupiać się na wszystkich, mimo ograniczonych szans na powodzenie, skoncentruj swoją uwagę jedynie na osobach, które gwarantują najwyższe prawdopodobieństwo zakupu. Stopniowo odsiewasz mniej zainteresowanych odbiorców i wpływasz na tych najbardziej zdecydowanych. Do każdego etapu lejka sprzedażowego dopasowujesz narzędzia i komunikację.
Pozycjonowanie Google może sprawdzić się na różnych etapach lejka sprzedażowego. Może ono przyciągasz zarówno nowych użytkowników, jak i tych, którzy mieli już styczność z Twoją marką w innych kanałach reklamowych. W kontekście współpracy z reklamą Facebook warto zwrócić uwagę na potencjał Google w pozyskiwaniu nowego ruchu. Tym samym pozycjonowanie znajdzie się na górze lejka sprzedażowego.
Reklama Facebook również może służyć zarówno budowaniu zainteresowania, jak i domykaniu transakcji. W przypadku opisywanego zagadnienia zostanie ona jednak umieszczona na finalnym etapie ścieżki sprzedażowej, a więc w dolnej części lejka sprzedażowego.
Pozycjonowanie w Google i reklama Facebooku – jak zrealizować spójną kampanię z ich udziałem?
Wyszukiwarka internetowa jest narzędziem pierwszego wyboru przy poszukiwaniu informacji. Jeśli użytkownik aktywnie poszukuje jakichś treści, nie zna jeszcze detali, ale jest w stanie wskazać kategorię, to użyje właśnie tego rozwiązania. Tak postępuje, wprowadzając takie frazy jak:
- „białe buty skórzane”
- „fryzjer damski Poznań”
- „części do kosiarki”
- „tanie wakacje w Grecji”.
Pośród wyników może znaleźć Twoją markę, choć wcześniej nie miał z nią jeszcze styczności. Zagląda na stronę, przegląda ofertę i zapisuje w zakładkach produkty, które wzbudziły jego zainteresowanie. Nie decyduje się jeszcze na zakup, ponieważ chce porównać propozycją z asortymentem innych producentów.
Reklama Facebook korzysta z tzw. piksela, czyli kodu zapisującego informacje o aktywności użytkowników odwiedzających stronę internetową. W ten sposób możesz stworzyć reklamę, która zostanie skierowane wyłącznie do osób, które już były na Twojej witrynie. Nowi odbiorcy pochodzą zatem z wyszukiwarki. Następnie powracasz do tych użytkowników przy pomocy kreacji przypominających uruchomionych w formie reklamy Facebook. Dzięki temu oba kanały ściśle ze sobą współpracują i zwiększają Twoją efektywność.