![AdBlock](https://cdn01.dziennikwschodni.pl/media/user/adblock-logos.png)
![](https://cdn01.dziennikwschodni.pl/media/news/2022/2022-05/65e51ae37a51528133f82280dc2dcbe5_std_crd_830.jpg)
Różnego typu samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością, która wynika nie tylko z zaostrzających się przepisów dotyczących emisji, ale także, a właściwie przede wszystkim, z rozwoju wykorzystywanych w nich technologii. Choć hybrydy i auta elektryczne wrzuca się często do jednego worka elektromobilności, istnieją między nimi spore różnice wpływające nie tylko na sposób ich działania, ale także użytkowanie. Przyjrzyjmy się im nieco bliżej.
![AdBlock](https://cdn01.dziennikwschodni.pl/media/user/adblock-logos.png)
Czym różnią się samochody elektryczne i hybrydowe?
Najważniejszą różnicą będzie oczywiście rodzaj napędu. Jak można się łatwo domyślić, auto elektryczne (EV) jest napędzane silnikiem elektrycznym - jest to jego jedyne źródło napędu. Energię dla silnika zapewnia akumulator, który można ładować prądem sieciowym bezpośrednio z gniazdka, z użyciem specjalnej przydomowej stacji ładowania (tzw. wallbox - w przypadku marki KIA nazwany KIA Charge Home) lub na publicznych stacjach szybkiego ładowania. Elektryczne modele KIA to np. e-Soul i EV6.
![](https://cdn01.dziennikwschodni.pl/media/news/2022/2022-05/79b893efbb9470c08ac267093457be09_v1_830.png)
Natomiast hybrydy (HEV) mają dwa rodzaje napędu - spalinowy i elektryczny. Silnik spalinowy jest tutaj głównym źródłem mocy, natomiast napęd elektryczny stanowi jego wsparcie lub alternatywę. Zakres wykorzystania napędu elektrycznego w hybrydzie zależy od jej typu:
- Mild hybrid (MHEV) - tzw. łagodna hybryda jest wyposażona w niewielki akumulator i generator silnikowy, które stanowią jedynie wsparcie dla silnika spalinowego - taka hybryda nie może jeździć wyłącznie na napędzie elektrycznym. Silnik elektryczny asystuje podczas ruszania z miejsca i pomaga uzyskać dodatkowy moment obrotowy przy przyspieszaniu. Akumulator ładowany jest energią odzyskiwaną z hamowania i jazdy rozpędem. Napęd typu MHEV wykorzystuje np. nowa KIA Sportage i KIA Rio MHEV.
- Hybrid (HEV) - standardowa hybryda, w której napęd elektryczny, oprócz bycia wsparciem dla silnika spalinowego, może też działać samodzielnie. Akumulatory ładują się energią hamowania i są większe niż te stosowane w MHEV - pozwalają przejechać kilka do kilkunastu kilometrów w trybie elektrycznym. Taki zasięg w zupełności wystarczy do codziennego poruszania się po mieście, natomiast przy dłuższych trasach auto wykorzystuje silnik spalinowy. Przykładami tego typu hybryd są KIA Sorento Hybrid i KIA Niro Hybrid.
- Plug-in hybrid (PHEV) - hybryda Plug-in daje podobne możliwości do standardowej hybrydy z dwiema ważnymi różnicami. Po pierwsze, zastosowane w nich akumulatory są znacznie pojemniejsze - średni zasięg na pełnym ładowaniu to nawet 40-60 km. Po drugie, akumulatory ładują się tutaj nie tylko odzyskaną energią, ale też (a właściwie przede wszystkim) przez podłączenie do sieci elektrycznej/stacji ładowania. Napęd hybrydowy tego typu plasuje się więc dokładnie na środku między napędem elektrycznym a spalinowym. Hybrydy Plug-in to m.in. Kia xCeed PHEV, Nowy Sportage czy Kia Ceed Kombi PHEV.
Zalety i wady obu rozwiązań
Zarówno samochód elektryczny, jak i samochód hybrydowy ma mocne i słabe strony. Poniżej przedstawimy pokrótce plusy i minusy obu rozwiązań w porównaniu ze sobą.
Elektryczne
- Większy zasięg - zasięg samochodu elektrycznego z akumulatorem o dużej pojemności jest porównywalny z samochodem spalinowym przeznaczonym do jazdy miejskiej i znacznie wyższy od jakiejkolwiek hybrydy w trybie elektrycznym.
- Cicha praca - silnik elektryczny pracuje niemal bezgłośne i nie powoduje wibracji typowych dla silnika spalinowego.
- Duża dynamika jazdy - auto z napędem elektrycznym płynnie zmienia swoją prędkość i rozpędza się bardzo szybko.
- Niskie koszty eksploatacyjne - ładowanie auta elektrycznego jest obecnie znacznie tańsze niż zakup paliwa, zwłaszcza przy korzystaniu z własnego wallboxa - sprawdź, ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego!
- Brak szkodliwych spalin - samochód elektryczny nie wydziela żadnych szkodliwych spalin, co czyni z niego idealne auto do jazdy miejskiej.
- Prostsza konstrukcja - układ napędowy samochodu elektrycznego ma bardzo prostą budowę i zawiera znacznie mniej elementów niż spalinowy, co przekłada się na mniej potencjalnych awarii i łatwiejszy/szybszy serwis.
- Wyższy koszt zakupu - auta elektryczne są wyraźnie droższe od hybryd i samochodów spalinowych.
- Długi czas ładowania akumulatora - ze względu na dużą pojemność akumulatory elektryków ładują się znacznie dłużej, niż trwa tankowanie czy uzupełnienie energii w hybrydzie Plug-in.
- Mała ilość stacji ładujących - sieć stacji ładujących w Polsce jest wciąż mało rozbudowana, co stanowi spory problem przy pokonywaniu długich tras.
Hybrydy
- Niższy koszt zakupu - hybrydy są tańsze od pełnych elektryków.
- Krótki czas tankowania/ładowania.
- Większa elastyczność - auto z napędem hybrydowym wymaga mniej planowania przy dłuższych trasach ze względu na duży zasięg napędu spalinowego i większą dostępność stacji paliwowych.
- Wyższe koszty eksploatacyjne - napędzanie silników spalinowych jest obecnie droższe od ładowania akumulatorów elektrycznych.
- Emisja spalin - pojazd hybrydowy nadal emituje spaliny, choć jest ich znacznie mniej.
- Głośna praca - auto hybrydowe w trybie spalinowym jest tak samo głośne, jak „zwykłe” auta.
- Większe skomplikowanie budowy napędu - więcej elementów = więcej potencjalnych awarii i bardziej skomplikowany serwis.
![](https://cdn01.dziennikwschodni.pl/media/news/2022/2022-05/ec8463fb58f097b904fb089399b2fdf6_v2_830.png)
Elektromobilność na przykładzie modeli marki KIA
W ofercie marki KIA znajdziesz zarówno auta hybrydowe, jak i w pełni elektryczne modele samochodów. Poniżej przedstawimy kilka przykładów z salonu Autopol KIA Bydgoszcz - to autoryzowany dealer KIA dający dostęp do pełnego katalogu produktów marki. Klienci salonu mają możliwość zamówienia nowego pojazdu z jego dostawą w dowolne miejsce na terenie Polski:
- EV6 - w pełni elektryczne, dynamiczne auto o imponującym zasięgu - wersja z akumulatorem 77,4 kWh pozwala przejechać nawet ok. 528 km na jednym ładowaniu. Oferuje również doskonałe parametry techniczne przewyższające wiele samochodów spalinowych.
- Sportage MHEV - nowa odsłona modelu Sportage to tzw. łagodna hybryda wykorzystująca najnowszy moduł napędowy ułatwiający odzyskiwanie energii. Model dostępny jest także jako inne hybrydy oraz auto spalinowe.
- e-Soul - mały i zwinny elektryk dedykowany jeździe miejskiej, pozwalający przejechać do ok. 455 km.
- xCeed PHEV - crossover w wersji hybrydy Plug-in o zasięgu silnika elektrycznego sięgającym nawet 60 km.
![e-Wydanie](https://cdn01.dziennikwschodni.pl/media/public/dziennikwschodni.pl/e-wydanie-artykul.png)