Po co się spotykać, jak wszystko już jest zaplanowane i ustalone? Bez rewelacji podczas konsultacji przebiegu północnej obwodnicy Chełma.
Jak będzie przebiegać wycena działek? Czy państwo wykupi „resztówki”? Dlaczego nikt z mieszkańcami nie konsultował gdzie staną mosty i wiadukty obwodnicy? Te i inne pytania zadano przedstawicielom Generalne Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podczas piątkowych spotkań konsultacyjnych w Stołpiu i Okszowie pod Chełmem.
Odpowiedzi urzędników musiały uspokoić mieszkańców, co wyraźnie odczuwało się w temperaturze panującej na sali.
Blisko dwie setki mieszkańców przyszło na spotkanie zorganizowane w szkole w Stołpiu. Pytania dotyczyły wyceny nieruchomości pod planowaną inwestycję. Pojawiło się też pytanie o wiadukt w Horodyszczu.
– Ta kwestia była już wcześniej poruszana w trakcie konsultacji wydawania decyzji środowiskowej. GDDKiA po prostu olała ten postulat mieszkańców i według tego projektu wieś będzie podzielona, a budowa drugiego wiaduktu w czystym polu na Parypsach i Podgórzu to sprawa kontrowersyjna – zaznaczył jeden z uczestników spotkania.
Innego zainteresowały przejścia dla zwierząt. – Na całej obwodnicy są tylko małe i średnie – uważam, że tą kwestię pominięto. Ciekawe którędy będą chodzić duże zwierzęta? Łosie, jelenie przecież są w okolicznych lasach – interesował się uczestnik spotkania.
Wszyscy obecni na spotkaniu dostali do wypełnienia formularze wniosków, aby na piśmie przekazać swoje uwagi do projektu obwodnicy.
– Właśnie skończyłem budowę. I co znalazłem na waszej mapie? Moja działka jest na zjeździe z obwodnicy! Jak to się stało, że ani gmina ani starostwo, gdzie załatwiałem wszystkie pozwolenia, nie poinformowało mnie, że będą tu budować? – denerwował się mieszkaniec Okszowa.
– Przebieg obwodnicy określiła decyzja środowiskowa z 2015 roku – odpowiedział Sławomir Połomka z firmy Mosty Katowice. – Przebieg trasy jest niezmienny.
– To, po co to spotkanie skoro wszystko ustalone? – ripostował kolejny mieszkaniec z sali. – Omówimy obsługę komunikacyjną działek. Czy wymagają dróg dojazdowych czy też będą miały dojazd w ramach istniejących dróg lokalnych – odpowiedział planista.
I była to cenna informacja, po której mieszkańcy skupili się na wyłożonych mapach terenowych. Inni pytali dalej.
– Kiedy ruszy wykup działek? I kto je będzie wyceniał? – Wykup zacznie się za trzy lata, wartość oceni rzeczoznawca wybrany przez wojewodę lubelskiego – powiedział Michał Stępniak, specjalista wydziału nieruchomości GDDKiA. – Nie ma znaczenia ile są warte działki dziś, tylko ile będą warte za trzy lata. Dlatego to jest dobry czas na uregulowanie statusu prawnego nieruchomości, a tylko pobieżne szacunki mówią, że aż 1/3 gruntów nie ma tego zrobionego, trzeba załatwić podziały sądowe, spadki i testamenty. Ważne, żeby sprawdzić adresy, bo wszelka korespondencja będzie wysyłana na adres z ewidencji gruntów i budynków – podkreślał Michał Stępniak.
Przetarg na budowę północnej obwodnicy Chełma w systemie Projektuj i Buduj zostanie ogłoszony jeszcze w 2020 roku. Zarezerwowano na ten cel 692 mln zł.
Jak zaplanowano trasę?
Jadąc od strony Lublina do granicy państwa w Dorohusku, podróżni wjadą na nową drogę w Tytusinie omijając Stołpie od południa, dalej obwodnica pobiegnie przez Janów, przetnie istniejącą DK 12 i ruszy przez Parypse do Horodyszcza i Okszowa, a następnie skręci na południowy wschód przekraczając po drodze rzekę Uherkę aż do Srebrzyszcza. Powstaną dwa mosty i 9 wiaduktów. Będzie miała 17 kilometrów.