Były dziurawe i niebezpieczne, a teraz lśnią nowością. Jak przypominają lubelscy urzędnicy, tylko w latach 2019-2023 na przebudowy i modernizacje wojewódzkich dróg wydali ponad 1,6 miliarda zł, z czego 136 zadań to inicjatywy przeprowadzone wspólnie z lokalnymi samorządami.
Czytaj Dziennik Wschodni bez ograniczeń. Sprawdź naszą ofertę
W piątek, 8 marca, w Lubelskim Centrum Konferencyjnym spotkali się dyrektorzy Zarządu Dróg Wojewódzkich oraz lubelscy samorządowcy, by podsumować drogowe inwestycje przeprowadzone w trakcie pięciu ostatnich lat.
- Drogi we wschodniej części Lubelszczyzny, w okolicach Chełma, Włodawy, Sławatycz, czy Dorohuska, były jeszcze niedawno w opłakanym stanie. Dzięki prowadzonej przez nas drogowej ofensywie znaczna część z nich została zmodernizowana - zauważył Zdzisław Szwed z zarządu województwa lubelskiego, wskazując głównie na DW nr 812 i 816, które jego zdaniem "odzyskują blask" i stają się bezpieczne.
Pomagają w tym nowe chodniki, ścieżki rowerowe, nowe przystanki i przejścia dla pieszych. Jak zaznaczył, według nowych danych z policji, drogi województa lubelskiego pod kątem bezpieczeństwa tzw. niechronionych uczestników ruchu, należą do najbezpieczniejszych w kraju.
Marszałek Jarosław Stawiarski wyliczył, że od 2019 roku zmodernizowano 230 km dróg wojewódzkich, a kolejne kilometry są w trakcie budowy. Wspomniał m.in. o obwodnicach Kraśnika, Dęblina i trwającej budowie obwodnicy Nałęczowa, która jest już ukończona w 85 proc.
Żeby to wszystko było możliwe, województwo pozyskało we wskazanym czasie liczne dotacje, zwłaszcza z budżetu centralnego. Ich wysokość to ponad 883 mln zł. Wicemarszałek Michał Mulawa wspomniał o obwodnicy Stężycy i Chodla, zapowiadając jednocześnie budowę kolejnych dla Hrubieszowa, Tarnogrodu i Opola Lubelskiego.
- Według rzecznika ZDW, Kamila Jakubowskiego, w latach 2019-2023 wspólnie z lokalnymi samorządami na drogach wojewódzkich przeprowadzono 136 zadań. Najdroższą inwestycją w tym czasie była przebudowa drogi nr 835 od Biłgoraja do granicy województwa lubelskiego o długości ponad 25 km. Tylko to jedno zadanie kosztowało ponad 176,5 mln zł. Niewiele mniej, bo 153,5 mln zł wydano na przebudowę ponad 16-kilometrowego odcinka drogi nr 837 Nielisz-Sitaniec. Z kolei nowy przebieg "Nadwiślanki" w Dęblinie kosztował ponad 46 mln zł.
Największe inwestycje drogowe (2019-2023)
1. DW nr 835, Biłgoraj - granica województwa, 25,3 km - 176,5 mln zł
2. DW nr 837, Nielisz - Sitaniec, 16,4 km - 153,5 mln zł
3. DW nr 833, północna obwodnica Kraśnika, 9,2 km - 81 mln zł
4. DW nr 801, obwodnica Dęblina, 5,7 km- 46 mln zł - Największe remonty nawierzchni (2019-2023)
1. DW nr 816 w pow. bialskim, hrub., chełmskim i włodawskim, 46 km - 29 mln zł
2. DW nr 863 w powiecie biłgorajskim, 30 km - 19,2 mln zł
3. DW nr 844 w powiecie chełmskim, 21 km - 13,5 mln zł
4. DW nr 849 w powiecie biłgorajskim i zamojskim, 13,5 km - 9,2 mln zł
5. DW nr 824 w powiecie kraśnickim i opolskim, 15,2 km - 7 mln zł
6. DW nr 834 w powiecie lubelskim, 8,4 km - 4 mln zł
(źródło: ZDW w Lublinie)