Wczoraj w Lublinie rozpoczęły się "Kontestacje" - 16. już edycja Studenckiego Ogólnopolskiego Festiwalu Teatralnego organizowanego przez środowisko akademickie. Do niedzieli w Chatce Żaka (ul. Radziszewskiego 16) można oglądać spektakle młodych, niezależnych artystów z całego kraju oraz uczestniczyć w ciekawych konwersacjach.
Organizowany od 2005 roku w Lublinie Festiwal Kontestacje promuje ideę krytycznego spojrzenia na zastaną rzeczywistość i wspiera artystów poszukujących własnej drogi. Tegoroczną edycję imprezy otworzyła wczorajsza debata z udziałem dra Jarosława Cymermana i dra Grzegorza Kondrasiuka (obaj UMCS) oraz Jana Baryckiego (Teatr ITP), Ekateriny Sharapovej (Teatr Imperialny) i Bartosza Pietrzyka (Teatr Stopa). Dyskusja przebiegła pod hasłem "Zgoda czy niezgoda. Dylematy teatru studenckiego".
Uczestnicy konwersacji wymienili się doświadczeniami związanymi brakiem porozumienia pomiędzy teatrami studenckimi w Lublinie oraz niezdrową rywalizacją pomiędzy nimi. Podkreślono również kryzys związany z publicznością oraz samymi aktorami - studentami, którzy nie znajdują w teatrze tego, czego oczekują.
- Teatr interesuje młodzież w ograniczonym stopniu. W latach 70. był formą kontrkultury i stanowił pewną alternatywę dla rzeczywistości. Dziś młodzi ludzie mają dostęp do szeregu innych rozrywek - opowiadał dr Cymerman.
Remedium na przedstawione kryzysy uczestnicy rozmowy upatrywali w organizacji w obrębie jednej instytucji cyklicznych premier, w ramach których swoje spektakle przedstawiałyby różne grupy teatru studenckiego, co - przy właściwej promocji - pozwoliłoby z czasem zbudować prestiż takiej inicjatywy.
"Atrapa i Utopia" to tytuł spektaklu w reżyserii Iwony Koneckiej, który rozpoczął prezentacje teatralne. W prowokującej formie, zabierając widzów w podróż pomiędzy klubem ze striptizem a uniwersytetem, artystka oferuje filozoficzne spojrzenie na współczesną rzeczywistość i ewentualną przyszłość.
Przedstawienie włącza się w ideę kontestacji na wielu płaszczyznach: formalnie artystka sprzeciwia się klasycznej formie teatru, poprzez "esej teatralny" wprowadzając widza w konsternację - czy jeszcze mamy do czynienia z odgrywaną postacią, czy samą autorką komentującą rzeczywistość; treściowo natomiast bohaterka kontestuje własne istnienie oraz stawia pytania dotyczące prawdy w kontekście zastanych realiów. - Czy rzeczywistość jest prawdziwa? Czy moje decyzje są naprawdę moje? A może bardziej realne są moje myśli i świat w mojej głowie? - opowiadała o swoim spektaklu Konecka.
Z artystką można było porozmawiać podczas Kontestacyjnych Konwersacji, w ramach których autorka sztuki spotkała się z widzami. W podobny sposób zostanie zwieńczony każdy dzień festiwalowy. W bezpośrednim spotkaniu artyści i widzowie będą wymieniać poglądy na temat przedstawień.
Przed nami jeszcze osiem spektakli prezentowanych przez zespoły teatralne z całego kraju, m.in. Wrocławia, Poznania, Krakowa czy Warszawy. Na finał tegorocznych Kontestacji, w niedzielę o godz. 20 zaprezentowane zostanie show muzyczno-cyrkowe duetu Jemioła&Szwed. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.
Piątek, 29 marca:
- godz. 18 - „Cała ziemia była pokryta mgłą” Bartłomiej Kalinowski, Agnieszka Dubilewic
- godz. 19 - „Linoleum” Teatr Odruchu
- godz. 20 - Kontestacyjne Konwersacje
Sobota, 30 marca:
- godz. 18 - „Manekinada” Teatr Stopa I
- godz. 19 - „Wanda Wasilewska” Aleksandra Skorupa
- godz. 20.20 - „Gry i zabawy: Wszyscy jesteśmy z kiedyś” Teatr Politechniki Warszawskiej
- godz. 21.20 - Kontestacyjne Konwersacje
Niedziela, 31 marca:
- godz. 18 - „Rumuni” Teatr Martwej Wyobraźni
- godz. 19 „Hej, Ty” Teatr Krzyk
- godz. 20 - Show muzyczno-cyrkowe duetu Jemioła&Szwed, Łukasz Jemioła, Jakub Szwed
- godz. 21.45 - Kontestacyjne Konwersacje