

Prace litewskiego małżeństwa Svajone i Pauliusa Stanikas mieszkającego we Francji zawisły na magazynach nieczynnej Cukrowni Lublin.

Praca powstała w ramach Pracowni Sztuki Zaangażowanej Społecznie "Rewiry”. Zapraszani do współpracy artyści muszą skonfrontować się z konkretnymi problemami społecznymi. Pracują w miejscach dotkniętych wykluczeniem, biedą czy też dyskryminacją.
– Te działania wpisują się w nasz ruch eksponowania sztuki nie tylko w miejscach, które odwiedzają turyści – dodaje Pietrasiewicz.
\"DAY-NIGHT\" Svajone i Pauliusa Stanikas
S&P Stanikas wznoszą swoje dzieła na zasadzie miejsca kultu — kościoła lub wyimaginowanej kaplicy. U Svajone i Pauliusa nie tylko ich dzieła mają znaczenie, ale również je otaczająca przestrzeń, która przekształca się dosłowną, funkcjonalną całość w relacji z treścią i formą. Energia przestrzeni i jej kontekst są dla nich równie ważne. Podobnie jest w Lublinie, w którym postanowili unieśmiertelnić los ogromnego budynku dawnej, opuszczonej cukrownii, zamkniętej ze względu na politykę przemysłową Unii Europejskiej, do której zakład oraz jego pracownicy musieli się dostosować. Dla S&P Stanikas stanowi on miejsce problemów społecznych, gdzie umieszczą swój dyptyk Day-Night. Dzień z dziewczynką z wyłupanym okiem, z Nancy Reagan, Matką Teresą z Kalkuty oraz robotnikami “kosmitami” po obu stronach, zaś Noc z reliefem Lenina, otoczonego rzymską Venus, “kobietą” Aristide Maillol oraz płaskorzeźbą z XIX w.
Autor: Kestutis Sapoka, krytyk sztuki z Jonas Mekas Contemporary Art Centre in Vilnius, przełożył z francuskiego Radosław Łasisz