Nowe linie kolejowe mają powstać w woj. lubelskim. Do 2028 r. pociągi powinny dotrzeć do Łęcznej oraz Janowa Lubelskiego. Większość kosztów ma pokryć rząd, który ogłosił dzisiaj dofinansowanie pięciu kolejowych inwestycji w naszym regionie.
Dziś rano ogłoszony został podział pieniędzy z rządowego programu Kolej Plus, w którym samorządy mogły się starać o fundusze na budowę nowych tras kolejowych i modernizację już istniejących. Do podziału przewidziano 5,6 miliarda zł, ale ostatecznie zwiększono pulę do 11 miliardów zł.
Z tej kwoty Lubelskie ma dostać 3,5 miliarda zł. – To absolutny rekord, jeżeli chodzi o program Kolej Plus w podziale na województwa – mówi wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Na liście zwycięskich projektów znalazły się wszystkie zgłoszone przez samorząd Lubelskiego, a jest ich pięć. – Z 1200 km nowych i modernizowanych linii kolejowych aż 320 km przypada na woj. lubelskie – wylicza wicepremier Jacek Sasin. – Na terenie Lubelszczyzny powstanie 90 km nowych linii kolejowych – podkreśla Bittel.
Do 2028 r. pociągi powinny dotrzeć do Janowa Lubelskiego, który nie miał dotychczas dostępu do sieci kolejowej i z tego powodu jeden z inwestorów zrezygnował swego czasu z wybudowania w tej okolicy fabryki mebli. Z Janowa tory mają być poprowadzone dalej przez Frampol do Biłgoraja. Po nowej trasie miałoby kursować 12 par pociągów dziennie.
Nowa linia ma także połączyć Lublin z Łęczną, Starą Wsią, Puchaczowem oraz kopalnią w Bogdance. Nowe tory miałyby się łączyć z istniejącą linią prowadzącą ze Świdnika do Portu Lotniczego Lublin. Samorząd zakłada, że między Lublinem a Łęczną będzie kursować w ciągu dnia aż 14 par pociągów, zaś między Łęczną a kopalnią 4 pary pociągów na dobę.
Dofinansowanie przyznano również planom elektryfikacji linii kolejowej z Lublina przez Lubartów i Parczew do Łukowa. Trasa służy dzisiaj nie tylko pociągom regionalnym, bo kursują tędy także dwa pociągi do Warszawy i dwa powrotne. Linia jest także ważna dla transportu towarów. Samorząd zakłada nie tylko dobudowę trakcji kolejowej, ale również przesunięcie niektórych przystanków bliżej skupisk ludzkich.
Kolejny projekt dotyczy trasy z Chełma do Włodawy, która ma być rozbudowana o 10-kilometrowy odcinek zakończony nową stacją Włodawa Miasto, co powinno poprawić dostępność tego przygranicznego miasta. Przy okazji przesunięty ma być przystanek kolejowy Okuninka Białe, który dzisiaj jest oddalony od Okuninki o 4 km. Dzięki tej zmianie łatwiej będzie dotrzeć nad jezioro.
Ostatnia z inwestycji, której przyznano dofinansowanie, to modernizacja i elektryfikacja niemal 64-kilometrowej trasy z Rejowca przez Zawadę do stacji Zamość Szopinek i elektryfikacja odcinka między stacjami Rejowiec Zachodni i Rejowiec Południowy. W ramach tej inwestycji powstać ma także zelektryfikowana łącznica od stacji Płoskie do stacji Siedliska, która umożliwi prowadzenie pociągów z ominięciem Zawady.
Poza woj. lubelskim dofinansowanie przyznano jeszcze 29 innym projektom, wśród których jest m.in. połączenie z Łomży do Białegostoku, nowe połączenie z Konina do Turku, przywrócenie pociągów do Jastrzębia-Zdroju oraz Wielunia.
15 proc. kosztów dofinansowanych inwestycji mają pokryć samorządy.