Utrzymanie mieszkania czy domu wymusza na nas sztywne, comiesięczne wydatki. Jednym z największych obciążeń domowego budżetu są koszty ogrzewania.
Atrakcyjność inwestycji w izolację cieplną wynika przede wszystkim z tego, że jest to praktycznie jedyna inwestycja nie obarczona żadnym ryzykiem. Obniżenie kosztów eksploatacji, w przypadku właściwie wykonanych robót, jest pewne. Tym bardziej, że musimy w najbliższym czasie liczyć się ze wzrostem cen nośników energii. Dodatkowo każde obniżenie zapotrzebowania na ciepło to niższa emisja CO2 i innych szkodliwych substancji do atmosfery, a więc lepsze środowisko, w którym żyjemy i więcej zasobów dla naszych dzieci.
Prawo budowlane sugeruje, że dla uzyskania "racjonalnie niskiego zapotrzebowania” na ciepło do ogrzania pomieszczeń wystarczy, by współczynnik przenikania podłogi na gruncie był niższy niż 0,45 W/m2 K. W praktyce oznacza to, że podłoga nie wymaga stosowania materiału izolacyjnego.
Jednak przez podłogę o współczynniku przenikania U= 0,45 W/m2 K w parterowym budynku jednorodzinnym ucieka około 20% całego zapotrzebowania na ciepło - trzykrotnie więcej niż przez dach, więcej niż przez okna i niewiele mniej niż potrzeba ciepła na podgrzanie powietrza wentylacyjnego.
Policzmy nakłady i zyski
Jaka zatem warstwa izolacji podłogi jest korzystna dla użytkownika z punktu widzenia rachunku ekonomicznego? By na to pytanie odpowiedzieć, przeprowadzono symulację przy następujących założeniach:
Wzrost cen energii będzie wyprzedzał inflację i wyniesie średnio 10% rocznie. Na podstawie ofert rynkowych przyjęto, że najbardziej efektywne ocieplanie, to ocieplanie styropianem, a jego cena to 142 zł/m3.
Celem symulacji, jest znalezienie takiej grubości ocieplenia, która przyniesie najwyższy dochód w okresie 15 lat. Ponieważ przepisy nie wymagają izolacji dodatkowej poza warstwami konstrukcyjnymi, można przyjąć, że całość styropianu to inwestycja kapitałowa. Warstwę styropianu traktujemy więc jak inwestycję, to znaczy wybierzemy taką jej grubość, która zagwarantuje nam najwyższy przychód w postaci mniejszych rachunków za energię. Wyniki obliczeń zależą od kosztów energii i zostały przeprowadzone dla cen ciepła z ciepłowni - 46 zł/GJ , gazu - 50 zł/GJ i oleju opałowego - 97 zł/GJ.
Jedną z miar atrakcyjności lokowania pieniędzy jest porównanie planowanej inwestycji z inwestycją alternatywną o założonej rentowności. Wynikiem tego porównania jest wskaźnik NPV (Net Present Value). Przyjmuje się, że dla gospodarstw domowych inwestycją alternatywną są lokaty bankowe. Stąd w obliczeniach przyjęto oprocentowanie 8%, czyli najwyższe (po odliczeniu podatku) oprocentowanie kilkumiesięcznych lokat bankowych.
Żaden bank nie da ci tyle, co … ciepła podłoga!
Wynik obliczeń należy interpretować w ten sposób, że podawana w tabeli wartość NPV określa w złotówkach, według ich dzisiejszej siły nabywczej, ile więcej (a gdy ma wartość ujemną - mniej), zarobimy na planowanej inwestycji w porównaniu z lokatą założonej w banku na okres, dla jakiego ją obliczamy.
Jest to więc różnica pomiędzy dochodem, jaki uzyskamy dzięki obniżeniu kosztów energii uciekającej przez 1m2 podłogi na gruncie, a zyskiem z 15 letniej lokaty sumy pieniędzy równej cenie 1m2 styropianu o grubości podanej w tabeli. Po 15 latach nasze 28,40 złotych(koszt styropianu) ulokowane na lokacie urośnie do 90 złotych i 40 groszy. Wartość NPV w domu ogrzewanym ciepłem z sieci miejskiej dla inwestycji w styropian wynosi 58 zł.
Wynika z tego, że zakup wysokiej jakości styropianu w cenie 142 zł/m3, po 15 latach przyniesie nam o 58 złotych więcej niż lokata bankowa o oprocentowaniu 8% czyli 137 złotych i 40 groszy. Taka inwestycja ma więc oprocentowanie o 13% wyższe niż lokata.
Wynik jest więc jednoznaczny:
Bardziej opłaca się zainwestować (nawet za pieniądze z kredytu) w dobrej jakości styropian i dobrze ocieplić dom lub mieszkanie niż chować pieniądze do przysłowiowej skarpety. A nawet - powierzyć najlepszemu bankowi.
Opracowanie na podstawie tekstu dr. Ludomira Dudy, będącego elementem społecznej kampanii informacyjnej "Paszport energetyczny. Jak i dlaczego”, przygotowanej przez firmę SWISSPOR Polska