Egzamin gimnazjalny 2010 (część humanistyczna) pisze dziś 27 tysięcy uczniów III klas gimnazjów z Lubelszczyzny - pytania, odpowiedzi i arkusze z testu na naszym portalu.
Wtorkowy egzamin humanistyczny trochę zaskoczył gimnazjalistów. Wśród pytań nie było odwołań, do lektur szkolnych, co z kolei było regułą w ubiegłych latach. Nieoczekiwanie pojawiło się natomiast pytanie z WOS.
ODPOWIEDZI: KLIKNIJ TUTAJ
ARKUSZE: KLIKNIJ TUTAJ
Przystąpienie do egzaminu gimnazjalnego jest warunkiem ukończenia szkoły. Ale – co ważne – testu nie można nie zdać. Nawet wtedy, gdy gimnazjalista zdobędzie zero punktów, ukończy szkołę. Za to wynik (z części humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej) będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Im więcej punktów, tym większe szanse na dostanie się do najlepszych liceów.
Od tego roku zmienia się organizacja egzaminów gimnazjalnych. Do tej pory arkusze na trzy dni egzaminów były przywożone do gimnazjów tego samego dnia. Przez kolejne dni leżały w szkole, w szafie dyrektora. Rok temu skusiły sprzątaczkę warszawskiego gimnazjum, która przekazała test uczniowi, a ten umieścił go w Internecie. Teraz arkusze gimnazjalne będą chronione tak, jak maturalne. – Trafią wprost na salę egzaminacyjną – poinformował szef Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Krzysztof Konarzewski.
W ub. roku gimnazjaliści z naszego regionu z dwóch punktowanych części egzaminu zdobyli średnio 57,7 pkt na 100 możliwych: 32 pkt z części humanistycznej i 25,7 pkt z części matematyczno-przyrodniczej.
Odpowiedzi na test gimnazjalny 2010
Zadanie 1.
Stary Testament jest świętą księgą:
odp. chrześcijan i żydów.
Zadanie 2.
Z tekstu I wynika, że król Salomon był człowiekiem
odp. roztropnym
Zadanie 3.
Matka, którą król uznał za prawdziwą, zdecydowała się oddać swoje dziecko, ponieważ
odp. bała się o życie syna
Zadanie 4.
Dlaczego wydanie wyroku było dla Salomona trudne?
odp. Miał dwie sprzeczne wersje zdarzeń
Zadanie 5.
Mądrość Salomona polegała na tym, że
odp. przewidział reakcję prawdziwej matki.
Zadanie 6.
Wyrażenie "salomonowy wyrok" oznacza decyzję
odp. sprawiedliwą, choć czasem zaskakującą.
Zadanie 7.
Decyzja o uwolnieniu więźnia przez Juranda świadczy o jego:
odp. miłosierdziu
Zadanie 8.
Uczynek Juranda jest zgodny z biblijnym nakazem
odp. Nie daj się zwyciężyć złu, ale zło dobrem zwyciężaj.
Zadanie 9
Dla uczestników wydarzenia decyzja Jurana była
odp. zaskakująca
Zadanie 10
W tekście II potęgowaniu napięcia służy m.in. opis
odp. zjawiska przyrody
Zadanie 11
Nazwanie Tolimy "prawa Jurandowa przez całe życie ręka" oznacza, że był on osobą
odp. bez której Jurand nie mógł się obejść.
Zadanie 12
W XIII i XIV wieku państwo krzyżackie rozwinęło się głównie w następstwie
odp. ekspansji Krzyżaków na terytorium Prusów oraz ziemie polskie i litewskie.
Zadanie 13
Krzyżacy byli zakonem
odp. rycerskim
Zadanie 14
Czego dotyczył ostatni rozkaz gen. Okulickiego?
odp. Rozwiązania Armii Krajowej
Zadanie 15
Dramatyzm decyzji gen. Okulickiego wynikał z tego, że musiał
odp. rozwiązać armię, mimo że nie osiągnęła zwycięstwa.
Zadanie 16
Generał Okulicki wydał cytowany rozkaz, gdy Armia Czerwona
odp. przejmowała kontrolę nad ziemiami polskimi w 1945 r.
Zadanie 17
Autor III tekstu używa trybu rozkazującego, ponieważ
odp. wymaga od odbiorców określonego działania
Zadanie 18
W którym zdaniu jest opisany stan duchowy Sama przed podjęciem przez niego decyzji o zastąpieniu Frodo?
odp. Czas płynął, a on tak trwał szarpany rozterkami
Zadanie 19
Sam podjął decyzję powodowany
odp. potrzebą wypełnienia misji
Zadanie 20
Sam podjął decyzję w wyniku
odp. rozmowy z samym sobą.
Zadanie 21
W podanym tekście zastąp rozważania bohatera narrację w 3. osobie liczby pojedynczej. Użyj zdań oznajmujących.
Ale co mogę uczynić? Przecież nie wrócę do domu, zostawiając tutaj martwego imć Froda bez pochówku. A może powinienem iść dalej?
przykładowa odp. Należało przekształcić tekst w narrację w 3. osobie liczy pojedynczej, np. "zastanawiał się, co może uczyć..."
Zadanie 22
Streść w 4-5 zdaniach tekst I (pomiń wstęp wydrukowany pochyłą czcionką).
przykładowa odp. Należało dokonać selekcji przedstawionych wydarzeń i wybrać najważniejsze. W streszczeniu pomija się dialogi i opisy. Nie podaje się własnych opinii. Język powinien być dostosowany do formy wypowiedzi - dominują zdania pojedyncze.
Zadanie 23
Podaj sposób, w jaki artysta wyróżnił na obrazie postać Salomona.
przykładowa odp. postać stoi na podwyższeniu, osobno, jest oddzielona od reszty postaci. Uwagę zwraca jego postawa.
Zadanie 24
Napisz, jaką funkcję pełni światło w ilustracji Gustave'a Dorego
przykładowa odp. wyróżnia kobietę pragnącą ocalić dziecko
Zadanie 25
Wyjaśnij na czym polega kontrast w sposobie przedstawiania przez artystę dwóch matek.
przykładowa odp. Ogólnie - różni je sposób zachowania się. Bardziej szczegółowo - jedna chłodno, bez emocji, przygląda się scenie sądu, druga w geście rozpaczy przytrzymuje miecz, którym ma zostać przecięte dziecko.