Warunek: wiek 14-18 lat. Cel: zaprojektowanie naukowego eksperymentu, który można przeprowadzić w kosmosie. Nagroda: dwa najlepsze pomysły zostaną zrealizowane na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.
Projekt jest skierowany do uczniów w wieku 14–18 lat. Konkursowe wyzwanie polega na opracowaniu naukowego eksperymentu, który będzie można przeprowadzić w kosmosie. Dwa zwycięskie doświadczenia zostaną wykonane na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, a transmisję na żywo będzie można obejrzeć na YouTube.
Zgłoszenia w konkursie będzie oceniało prestiżowe jury. W jego składzie znajdziemy takie osoby jak Stephen Hawking, doradca NASA William Gerstenmaier, astronauci Frank De Winne i Akihiko Hoshide czy… założyciel Cirque du Soleil, Guy Laliberte.
Do 7 grudnia uczniowie (podzieleni na dwie kategorie wiekowe: 14–16 lat i 17–18 lat) mogą samodzielnie, albo w maksymalnie 3-osobowych zespołach zamieszczać zgłoszenia na stronie YouTube.com/SpaceLab w formie nagrania wideo z opisem swojego eksperymentu.
W marcu 2012 sześciu finalistów z różnych regionów świata spotka się w Waszyngtonie, gdzie zostaną wyłonieni zwycięzcy w obu kategoriach. Ich eksperymenty zostaną przeprowadzone na znajdującej się 400 km od Ziemi Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, a wszystko będzie transmitowane na YouTube.
Nie zabraknie też innych nagród: do wyboru będzie wycieczka na wyspę Tanegashima w Japonii, gdzie będzie można obserwować start statku kosmicznego, lub do Rosji, gdzie po ukończeniu 18 lat zwycięzcy mogą odbyć jedyne w swoim rodzaju szkolenie dla astronautów w Gwiezdnym Miasteczku.
– Według nas niezwykle ważne jest przygotowywanie przyszłych pokoleń naukowców. Uruchomiliśmy Space Lab, aby każdy uczeń miał niezwykłą możliwość zaproponowania eksperymentu przeprowadzonego w przestrzeni kosmicznej – mówi Zahaan Bharmal, pomysłodawca akcji. – Kanał Space Lab będzie bazą Youtube, służącą społeczności do tworzenia, udostępniania i odkrywania najlepszych treści wideo związanych z nauką i badaniem kosmosu. Chcemy motywować uczniów do eksplorowania świata nauki, zarówno na Ziemi, jak i poza nią, zaczynając od wizyty w YouTube, a kończąc w kosmosie.