Miejskie drogi i transport publiczny w Lublinie przejdą pod zarząd jednej miejskiej jednostki budżetowej. Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego skupi w swoich strukturach kompetencje Zarządu Dróg i Mostów oraz Zarządu Transportu Miejskiego. Już od 1 lipca.
Dyrektorem nowej jednostki zostanie Grzegorz Malec, który dotychczas przez 10 lat zarządzał lubelskim ZTM. Jak sam jednak zaznacza, w miejskich spółkach pracuje już od 20 lat. Nowa jednostka będzie mieć za zadanie zarządzanie miejskimi drogami publicznymi, z wyjątkiem dróg ekspresowych oraz organizacją miejskiego transportu publicznego.
Dwie miejskie organizacje oficjalnie połączone zostaną 1 lipca. Od tego momentu budynkiem, w którym będzie się mieścił ZDiTM będzie ten przy ulicy Krochmalnej 13i, czyli budynek przestającego niedługo istnieć ZDiM. Cześć wydziałów mieścić się będzie nadal w budynku przy ulicy Nałęczowskiej 14, czyli tam, gdzie obecnie swoją siedzibę ma ZTM.
Dla mieszkańców zmieni się niewiele. Obsługiwani będą nadal w tych samych punktach, co do tej pory. Wyjątkiem będzie tylko budynek przy Krochmalnej gdzie wiceprezydent Lublina Tomasz Fulara wraz z nowym zarządcą nowopowstającego ZDiTM zapowiedzieli powstanie „profesjonalnego” centrum obsługi mieszkańców, w którym ma być łatwiej załatwić dowolną sprawę związaną z tą częścią życia Lublinian.
Niewiele ma się zmienić także dla pracowników obydwu miejskich spółek, które wejdą w skład, nowej, większej jednostki. W ZTM i ZDiM pracuje bowiem około 220 osób. Jak przekazał Grzegorz Malec, po połączeniu jednostek, liczba ta zostanie na podobnym poziomie.
Szykują się zmiany w poruszaniu się po mieście
Zarówno wiceprezydent Fulara, jak i dyrektor nowej jednostki Grzegorz Malec są zgodni w kilku kwestiach dotyczących lubelskich ulic i transportu miejskiego. Niektóre zmiany wejdą w życie już w trakcie trwających wakacji. Tymi zmianami mają być przede wszystkim, póki co, zamontowane na próbę na niektórych skrzyżowaniach w mieście sekundniki, pokazujące jaki czas dzieli nas do zmiany światła. Na ten moment jeszcze nie podjęto żadnej decyzji, które skrzyżowania w mieście miałyby być objęte na próbę takim rozwiązaniem.
Wracać mają także strzałki do warunkowego skrętu w prawo, które od kilku lat były sukcesywnie likwidowane. Jak przekazał wiceprezydent Fulara związane to było z niejasnościami prawnymi. Teraz jednak strzałki zagoszczą ponownie na lubelskich sygnalizatorach.
ZDiTM szykuje również duży projekt rozbudowy infrastruktury przystankowej w mieście. Według tego pomysłu jednostka zajmie się około 200 przystankami. Mają powstawać nowe zatoki dla autobusów, tablice elektroniczne z rozkładem jazdy, czy nowe wiaty przystankowe. W planach jest pozyskanie funduszy europejskich na ten cel.
Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego będzie sprawował pieczę nad mieniem o wartości prawie 5 miliardów złotych.