Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Lublin

6 grudnia 2024 r.
12:17

Inne miasta ograniczają buspasy, ale Lublin mówi „nie” – zmian nie będzie

(fot. Archiwum/DW)

W Lublinie buspasy działają przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Choć w godzinach pozaszczytowych często świecą pustkami, miasto nie zamierza zmieniać ich funkcjonowania. Tymczasem w Warszawie, Rzeszowie czy Krakowie podobne pasy są udostępniane kierowcom w określonych godzinach – i system ten sprawdza się bez większego zarzutu.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Lubelskie buspasy służą nie tylko autobusom i trolejbusom – mogą z nich korzystać także taksówki, samochody elektryczne oraz pojazdy uprzywilejowane. Co jakiś czas pojawiają się jednak głosy mieszkańców i radnych, by udostępnić je również kierowcom prywatnych aut. Zaproponowaliśmy urzędnikom, aby buspasy funkcjonowały na przykład w godzinach od 6 do 10 i od 14 do 18. Miasto pozostaje jednak niewzruszone.

– Obecnie nie rozważamy zmian w organizacji buspasów – przekazuje Dziennikowi Wschodniemu Monika Głazik z biura prasowego Ratusza. – Przy takich decyzjach kluczowe jest uwzględnienie natężenia ruchu, liczby pojazdów komunikacji zbiorowej, wpływ na przejazd pojazdów priorytetowych, takich jak autobusy i trolejbusy. Zmiany w użytkowaniu buspasów (np. dopuszczenie w określonych godzinach innych pojazdów) może niekorzystnie wpłynąć na układ drogowy, a tworzenie kolejnych wyjątków powodować chaotyczne zachowania kierowców.

Puste pasy poza szczytem

Przykładem budzącym wątpliwości mieszkańców jest buspas na ul. Muzycznej. Między godz. 11:00 a 12:00 przejeżdża tamtędy zaledwie sześć autobusów. Jeszcze mniej ruchu jest na ul. Poniatowskiego, gdzie krótki buspas od ulicy Popiełuszki do alei Racławickich obsługuje jedynie linię 303 – kursującą tylko w godzinach szczytu. Poza nimi pas pozostaje praktycznie nieużywany, co zdaniem kierowców powinno otworzyć go dla ruchu prywatnych pojazdów.

Na takie rozwiązanie Lublin nie daje jednak zielonego światła.

„Wyjątki wprowadzą chaos”

Ratusz tłumaczy, że buspasy w mieście są projektowane z myślą o głównych arteriach, łączących kluczowe dzielnice.

– Buspasy w Lublinie są lokalizowane głównie na kluczowych arteriach miasta, łączących poszczególne dzielnice. Najważniejsze kryteria przy ich tworzeniu to: upłynnienie ruchu pojazdów komunikacji zbiorowej, liczba linii i częstotliwość ich kursowania, zapewnienie priorytetu dla kierunków o największym natężeniu. Ich zadaniem jest przede wszystkim usprawnienie transportu publicznego i zachęta dla mieszkańców do wyboru komunikacji zbiorowej – tłumaczy Głazik.

Dodaje również, że każda zmiana organizacji ruchu wymaga szczegółowej analizy.

– Wydział Zarządzania Ruchem Drogowym i Mobilnością regularnie zleca pomiary natężenia ruchu, które obejmują m.in. skrzyżowania z buspasami. Te dane pozwalają ocenić efektywność istniejących rozwiązań i ewentualne potrzeby zmian na wybranych odcinkach – mówi Głazik. – Tego typu rozwiązania mogą spotkać się z różnymi opiniami – nie wszyscy kierowcy mogą popierać zmiany, zwłaszcza że z buspasów korzystają obecnie nie tylko pojazdy komunikacji miejskiej, ale również pojazdy uprzywilejowane, samochody elektryczne i taksówki.

Można inaczej

Pomysł buspasów funkcjonujących tylko w określonych godzinach wprowadzono w kilku miastach wojewódzkich w Polsce. Jest tak między innymi w Rzeszowie, gdzie kierowcy autobusów, taksówek i innych uwzględnionych pojazdów korzystają z jednego pasa na wyłączność tylko w dni powszednie w godzinach od 6:30 do 9:30 i 14:30 do 17:30. Podobny system funkcjonuje w Krakowie, gdzie pasy wydzielone dla uprzywilejowanych pojazdów funkcjonują w godzinach od 6 do 10 i od 14 do 18. Nie wszystkie buspasy muszą jednak podlegać takim wyłączeniom, część z nich jest stała. Kolejne dopuszczają poruszanie się po nich pojazdami, w których przebywa kierowca i przynajmniej dwóch pasażerów. W różnych miastach przyjmowane są różne rozwiązania, które mają zapewnić jednocześnie łatwiejszy przejazd pojazdom uprzywilejowanym przez zakorkowane centra, ale jednocześnie ułatwić poruszanie się przez nie pojazdom prywatnym mieszkańców.

Zapytaliśmy więc, jak tego typu kompromis oceniany jest w miejscu gdzie został on wprowadzony.

– Pomysł czasowych buspasów pojawił się w momencie, gdy wyznaczaliśmy taki pas na dwupasowym odcinku ważnej ulicy podstawowego układu drogowego (Kamieńskiego), zabierając jeden pas ruchu ogólnego – mówi Dziennikowi Wschodniemu dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie Łukasz Franek. – Obawy Policji i Inżynierii Ruchu były tak duże, że wypracowaliśmy tego typu rozwiązanie kompromisowe.

Jak przyznaje rozwiązanie to jest dobre, jednak ma ono również pewne mankamenty.

– Nasza ocena jest pozytywna, ale system monitoringu wykazał, że buspasy czasowe są znacznie mniej efektywne niż stałe. Naszym zdaniem dzieje się tak dlatego, ponieważ pas ruchu ogólnego i buspas rozdziela linia przerywana, a nie ciągła, więc jest to mniej intuicyjne dla kierowców i częściej łamią przepisy – opisuje Franek. – Niemniej jednak, lepsze takie rozwiązanie, niż brak jakiegokolwiek buspasa – podkreśla nasz rozmówca.

Doświadczenia Krakowa czy Rzeszowa pokazują, że czasowe buspasy mogą być dobrym kompromisem, szczególnie w miastach borykających się z problemem zakorkowanych ulic. Jednocześnie, jak przyznają tamtejsi urzędnicy, stałe rozwiązania – takie jak te w Lublinie – lepiej wspierają transport publiczny i są bardziej intuicyjne dla kierowców. Może więc to właśnie stolica Lubelszczyzny, pomimo głosów krytyki, obrała kierunek, który w dłuższej perspektywie okaże się korzystniejszy. Póki co Urząd Miasta w Lublinie pozostaje więc wierny swoim rozwiązaniom. Być może jednak warto przetestować pewne kompromisy, nawet w niewielkiej skali, na tych najmniej użytkowanych bus pasach w mieście?

Sonda: Czy buspasy w Lublinie poza godzinami szczytu powinny być dostępne dla wszystkich pojazdów?

Liczba głosów: 269
74.72%
tak
25.28%
nie
e-Wydanie

Pozostałe informacje

Grand Theft Auto V Enhanced

Premiera GTA V Enhanced: Już można grać

Ray tracing, technologie AMD FSR3 oraz Nvidia DLSS 3. A do tego sporo dodatkowej zawartości do GTA Online. Wszystko za darmo dla posiadaczy GTA V na PC.

2 marca: Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski przybywa na szczyt poświęcony Ukrainie w Lancaster House w Londynie

Zełenski: Ukraina proponuje pierwszy etap zakończenia wojny

Ukraina proponuje pierwszy etap zakończenia wojny: uwolnienie jeńców i rozejm w powietrzu i na morzu, jeśli Rosja zrobi to samo – oświadczył we wtorek ukraiński prezydent Wołodymyr Zełenski.

Medycyna taktyczna. Tak się szkolili terytorialsi

Medycyna taktyczna. Tak się szkolili terytorialsi

Tamowanie krwotoków i ewakuacja rannych. A wszystko w ciemnych korytarzach. Tak szkolili się żołnierze 25 Zamojskiego Batalionu Lekkiej Piechoty.

5 powodów, dla których warto postawić na obrazy w ramie American Box

5 powodów, dla których warto postawić na obrazy w ramie American Box

Obrazy to nie tylko dekoracja ścian, ale również element budujący atmosferę wnętrza. Wybór odpowiedniej oprawy może podnieść wartość estetyczną dzieła i wpłynąć na jego odbiór. Rama American Box to jedno z rozwiązań, które wyróżnia się na tle tradycyjnych opraw. Skąd ta popularność? Oto pięć powodów, dla których warto na nią postawić.

Lubelskie Dni Zdrowia Kobiet: Badania, konsultacje i wykłady

Lubelskie Dni Zdrowia Kobiet: Badania, konsultacje i wykłady

Pomiar poziomu glikemii we krwi i ciśnienia, porady dla kobiet w okresie menopauzy, ocena ryzyka zachorowania na cukrzycę czy testy hemoglobiny glikowanej. A do tego wykłady i jeszcze więcej badań. Wszystko w ramach Lubelskich Dni Zdrowia Kobiet.

Wyrzuciła pieniądze przez okno. Myślała, że pomaga synowi

Wyrzuciła pieniądze przez okno. Myślała, że pomaga synowi

83-latka straciła 40 000 złotych, bo chciała pomóc „synowi”, który rzekomo spowodował wypadek samochodowy i pilnie potrzebował pieniędzy na kaucję.

ulica Twarda

Mieszkańcy dopominali się o te remonty od lat. Rząd sypnął kasą

Remontów tych ulic od lat domagali się mieszkańcy i radni. Teraz, dzięki rządowym dofinansowaniom, ulice Twarda i Ceglana w Białej Podlaskiej doczekają się nowej nawierzchni.

Premier Donald Tusk na wtorkowym posiedzeniu rządu

Tusk o wstrzymaniu amerykańskiej pomocy i dozbrajaniu Europy

Meldunki, które napływają z granicy, z naszego hubu w Jasionce, potwierdzają zapowiedzi strony amerykańskiej – powiedział premier Donald Tusk, odnosząc się do wstrzymania przez USA pomocy dla Ukrainy.

Uwierzył, że amerykańska żołnierka potrzebuje pomocy. Stracił 13 000 złotych

Uwierzył, że amerykańska żołnierka potrzebuje pomocy. Stracił 13 000 złotych

46-latek z powiatu krasnostawskiego był przekonany, że w sieci rozmawia z amerykańską żołnierka na misji w Syrii. Przekazywał jej środki, dzięki którym kobieta miała uzyskać urlop.

Policyjny dozór i zakaz zbliżania się do poszkodowanego nałożył sąd na agresywnego kierowcę. Za to co zrobił grozi mu więzienie

Podszedł do kierowcy i strzelił mu w głowę. Ucho we krwi

Do zdarzenia doszło na ul. Szczebrzeskiej w Zamościu. Jednego z kierowców tak bardzo oburzył manewr drugiego, że podszedł do jego auta, wyciągnął broń pneumatyczną i strzelił mu w głowę. Poszkodowany przeżył, ale jego ucho wymagało medycznej interwencji.

BKS Bodaczów (żółte stroje) po tym weekendzie ma sporo powodów do zadowolenia

Zamojska klasa okręgowa. „Celowniki” przed ligą coraz lepiej nastawione

Start zamojskiej klasy okręgowej za pasem, a forma strzelecka w zasadzie wszystkich zespołów „najciekawszej ligi świata” idzie w górę

Ryszard Kielar ze starostą

Miało być sześć lat, a wyszło pół roku. Kolejny dyrektor odchodzi ze szpitala powiatowego

Kadencja dyrektora parczewskiego szpitala nie potrwa jednak do 2030 roku. Ryszard Kielar zrezygnował z tej funkcji.

Szukali go od grudnia. Ciało mężczyzny znaleźli wędkarze

Szukali go od grudnia. Ciało mężczyzny znaleźli wędkarze

38-letni mieszkaniec Jaszczowa w gminie Milejów zaginął w grudniu zeszłego roku, tuż przed świętami. Jego ciało znaleziono wczoraj w rzece Wieprz, w okolicach wioski Klarów w powiecie łęczyńskim.

Zarządzanie flotą z poziomu aplikacji – jak to działa i jakie przynosi korzyści?

Zarządzanie flotą z poziomu aplikacji – jak to działa i jakie przynosi korzyści?

W dobie cyfryzacji i automatyzacji procesów biznesowych zarządzanie flotą pojazdów staje się coraz bardziej efektywne dzięki aplikacjom mobilnym i systemom telematycznym. Takie rozwiązania pozwalają na bieżąco monitorować pojazdy, optymalizować trasy oraz redukować koszty operacyjne. Jak działa zarządzanie flotą z poziomu aplikacji i jakie korzyści przynosi firmom?

W Lubartowie rośnie Park Targowa. Zatrudnią nawet 400 osób

W Lubartowie rośnie Park Targowa. Zatrudnią nawet 400 osób

Niedaleko ronda łączącego ul. Lubelską z drogą krajową nr 19, obwodnicą Lubartowa, rośnie nowy park handlowy. To będzie największy obiekt tego rodzaju w regionie. Pomieści nie tylko liczne sklepy, ale także gabinety medyczne i restauracje. Otwarcie jeszcze w tym roku.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Ogłoszenia

Najnowsze · Promowane
Budownictwo -> Materiały -> Sprzedam

rurakom

ZAMOŚĆ

179,00 zł

Budownictwo -> Materiały -> Sprzedam

kolkom

ZAMOŚĆ

119,00 zł

Różne -> Inne

masaż stóp

lublin

0,00 zł

Budownictwo -> Materiały -> Sprzedam

rurakom

ZAMOŚĆ

179,00 zł

Różne -> Sprzedam

pasek

ZAMOŚĆ

34,00 zł

Komunikaty