Być może w tym tygodniu mieszkańcy wsi Biała Pierwsza, Biała Druga, Borownica-Laski oraz ulic Kamiennej i Bialskiej w Janowie Lubelskim będą protestować przed magistratem. Domagają się racjonalnego wyboru przebiegu przyszłej obwodnicy Janowa Lubelskiego. W tej sprawie napisali list otwarty do premiera Mateusza Morawieckiego, do wiadomości m.in. prezydenta Andrzeja Dudy i... prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego.
Drogowcy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad planują budowę obwodnicy Janowa Lubelskiego w ciągu drogi nr 74, w kierunku Biłgoraja. Powstanie jednojezdniowa droga krajowa klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Trasa będzie przebiegać po nowym śladzie i będzie miała, w zależności od wariantu, ok. 8,5–9,5 km długości.
Cztery warianty przebiegu obwodnicy
– Rozważane są cztery warianty jej przebiegu: po północnej stronie Janowa Lubelskiego w wariantach 1. i 2. lub po południowej stronie w wariantach 3. i 4 – mówi Łukasz Minkiewicz, rzecznik prasowy GDDKiA w Lublinie.
Lokalizacja początku projektowanego odcinka drogi uzależniona jest od wariantu trasy. Dla wariantów północnych początek zadania znajduje się na połączeniu z rondem, które zostanie wybudowane na istniejącej drodze krajowej nr 19/74, w miejscu jej skomunikowania z budowaną obecnie drogą S19 w węźle Janów Lublin Północ.
Dla wariantów południowych początek trasy znajduje się na skrzyżowaniu istniejącej drogi krajowej nr 19 z dojazdem do węzła Janów Lublin Południe (w ciągu budowanej S19).
Koniec odcinka objętego opracowaniem dla wszystkich wariantów będzie miał miejsce na włączeniu w istniejącą drogę krajową nr 74 pomiędzy miejscowościami Zofianka Dolna i Zofianka Górna.
I tu zaczyn się problem, bo Krzysztof Kołtyś, burmistrz Janowa Lubelskiego, preferuje wariant 1 lub 2 – twierdzą przeciwnicy burmistrza.
– W liście do GDDKiA zdecydowanie odrzuciliśmy wariant 2 i 4. Jesteśmy za dalszym procedowaniem przebiegu drogi w ramach wariantów 1 i 3, ale z naszymi licznymi uwagami – mówi burmistrz Kołtyś.
Sygnatariusze listu do premiera wyrażają kategoryczny sprzeciw przeciwko planowanemu przebiegowi obwodnicy w ramach wariantów północnych, czyli 1 i 2.
– Tak wybudowana obwodnica nie zlikwiduje problemu i uciążliwości, przeniesie je tylko z jednego miejsca w drugie. Do wysiedlenia przeznacza się wiele gospodarstw. W odległości do 40 metrów od drogi znajdą się 24 gospodarstwa, a do 200 metrów będzie ich 100 – zamieszkałych przez ponad 500 osób, skazanych na uciążliwości Będzie to najdłuższy wariant, ok. 8,9 km, z wiaduktem o długości około 250 metrów plus 3 obiektami mostowymi – mówi Roman Mucha, przedstawiciel protestujących. – Wariant południowy, nr 3, jest najkrótszy – ma około 6,5 km, przebiega prywatnymi terenami leśnymi i trawiastymi. Nie ingeruje w zabudowę mieszkalną – dodaje Mucha.
Elity nie chcą, bo stracą
Mieszkańcy sugerują, że wariant 3 może być niekorzystny dla przedstawicieli lokalnych elit, którzy posiadają działki rekreacyjne w pobliżu planowanego przebiegu obwodnicy. – Istnieją zauważalne formy lobbingu ze strony osób częściowo powiązanych z lokalnymi strukturami władz, mające na celu uniemożliwienie przebiegu obwodnicy w południowym wariancie nr 3. W naszym rozumieniu jedyną motywacją tych osób jest utrata atrakcyjności działek położonych w przebiegu i w pobliżu wariantu 3, a będących obecnie w ich posiadaniu – czytamy w tym liście do premiera.
– Dokładny przebieg obwodnicy Janowa Lubelskiego nie jest na chwilę obecną znany. Nie jest znany również sposób jej trasowania, tj. czy po południowej stronie Janowa Lubelskiego, czy po jego północnej stronie. Wariant rekomendowany nie został wybrany – odpowiada Łukasz Minkiewicz.
Ostateczny korytarz drogi zostanie wskazany w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, która zostanie wydana przez Urząd Miasta. Przed wydaniem decyzji będzie możliwość zapoznania się z dokumentacją. Mieszkańcy będą też mieli możliwość wypowiedzenia się w tym zakresie, zgłoszenia uwag i wniosków.